Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 941 ggr
ossilian
0

Pisslisor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Båda mina honor markerar när de löper och helst på täcket i sängen, grrrr! Jag håller sovrumsdörrarna stängda och tvättar omedelbart om de ändå råkat smita in. Detta att hålla stängt in till sovrummen känns väl ok, men tråkigt. Jag har alltid sovit med alla mina katter och har aldrig behövt stänga dem ute från något rum.Ledsen

Nu till lite frågor. Är det med honor som med hanar att ett fertilbeteende oftast går över efter Kastrering? Eller kan det bli ett bestående problem? Är lite orolig då en av mina nu verkar vilja markera även när hon inte löper. Detta kan visserligen vara av protest då den andra är dräktig. Eller bara skön vana…

En annan fråga: tänkte göra en totalsanering idag och tvätta alla täcken igen för att bli av med eventuell urindoft. Men med vad (förutom tvättmedel)? Klorin?

kalindas
0

Du ska absolut inte använda klorin och tvätta bort kiss med. Inget som innehåller amoniac heller.

Tvätta med grönsåpa och ätticksprit/ätticka.

Kolla om någon zooaffär har Piss Off. Den sägs ta bort kisset.

Ang. kissande tjejer. Så slutade mina att skvätta när de blev kastrater. Smilla kan ibland om hon inte gillar sanden eller är sur på Saga. Kissa i slasken.
Nanna var värst när det gällde kissande och hon har slutat helt. Hon protestkissade i första foderhemmet. Men det gick över när hon hamnade i "rätt" hem.

Tycker ofta att honkatterna är värre på att kissa än hanarna är.

/Elisa

Toyza
0

Hej

Intresant fråga…

Hade länge trånat efter Orientalerna innan jag skaffade min första Ocicat… Att jag inte valde en Oriental var nog på grund av all skrämselpropaganda för hur överbrunstiga dessa orientaler kan vara…att de sprayar överallt heela tiden ;)

Nu 8 år senare har jag äntligen skaffat mina Orientaler.

Hekie från kallindas och Kråkan från Aliens…

Heike finns ju inte mera, men min orientalhona är ju här och när hon äntligen efter 1 år och 3 månader började löpa…..är jag glad att hon väntade så länge som hon gjorde ;))

Hon har sprayat 2-3 ggr som jag sett..och jag följde henne överallt ;)

Första gången…….stod hon på köksbordet och tro det om ni vill…men hon sprayade ner perkulatorn ;)) min kaffebryggare.

Jag trodde inte mina ögon…

Förstår om det är jobbigt..man vill ju ha fräscht omkring sej och sprayande katter är ju inte direkt vad man önskar sej.

Skura absolut inte med Klorin..det är rena döden och då kan jag lova att sprayandet bara ökar. Klorin är däremot bra att skura med om man vill ha fart på brunstigheten. Ett knep om man har katter hemma / borta för parning ;)

Hoppas vi får lite tips här både du och jag ;)

/Toyza

ossilian
0

#2, 3 Ja, just det. Det är ju Klorin som de går igång på! Men är det inte samma med grönsåpa? Ska testa att stänka i lite ättiksprit och hoppas att saneringen lyckas! Annars blir det att investera i svindyr PissOff.

#2 Skönt att läsa att dina lagt av med markerandet efter Kastrering. Kissa i slasken? Haha, smart tjej ju!

#3 Värre då med perkulatorn! Fast jag kan inte låta bli att skratta åt det. Gick den att rädda?

Jag är inte särskilt äckelmagad när det gäller katterna, men detta kissande i sängarna är påfrestande. Och ledsamt att vi inte kan sova tillsammans med tjejerna.

Toyza
0

Jodå en gick att rädda ;) Skrattade jag åxå när jag såg det…undrade förstås varför hon ville markera den ;)

/Toyza

kalindas
0

Grönsåpa innehåller inte amoniack. Tror även du kan använda tvättsåpa när du tvättar sängkläderna. Häll lite ättiksprit i luckan för sköljmedel…

Hon tyckte nog den var fin och blänkande och ville putsa lite på den…;-)

/Elisa

ossilian
0

Nu ligger tjejerna och sover på min dotters säng. Inget kiss, bara mys Kyss

kalindas
0

De bara spelar oskyldiga. Så fort du vänder dej om så kissar de ner hela sängen…Flört

När är det dags för Elektra förresten?

/Elisa

ossilian
0

#7 Nu har de spelat oskyldiga i tre timmar:) E ska föda när som helst…

kalindas
0

Spännade!
Ska bli kul att se vad hon får för bebisar.

/Elisa