Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 4214 ggr
Liljekatten
0

Värmedyna till katterna?

Är det någon här som har det till sina katter? Gillar de den i så fall? De är ju så väldigt värmesökande så jag funderar på om jag ska önska mej en värmedyna i julklapp av min man. Han kan ju få tro att den ska vara till mej. Oskyldig 

kalindas
0

De hade säkert gillat en värmedyna. Var bara noga att termostaten fungerar.

Har ett tråkigt minne när vi hade griskultingar och tog in en"pellegris" och lade han på värmedynan. Där fungerade tyvärr inte termostaten och den stackars griskultingen dog…:-(

Tror värmelampa är en bättre idé. Funderar på om man kan sätta den röda värmelampan i en vanlig plåtlampa och slipper skaffa en hel lampa…

/Elisa

[hakkapelitta]
0

det ska väl finnas en rund liten dyna som heter Snugglesafe? den har jag tänkt köpa :)

hecajon
0

Jag använder värmedyna till mina tjejer och de älskar den. De snyltade jämnt på min och fick en egen istället. Använde även den när jag hade kattungarna, mysigt värre. Jag har den dock bara på lägsta effekten men det räcker gott och väl. Tror att dagens värmefiltar är mer att lita på än de äldre, men det viktigaste är nog att man ser till att den är hel och ej skadad, jag har extra skydd runt den/ MVH Helena

Liljekatten
0

Värmelampa är ingen dum idé alls, men jag tänkte att en värmedyna tar lite mindre plats och är lättare att flytta runt om det behövs.

Googlade Snugglesafe och den verkar jättebra. Tycker kanske att den är lite dyr (350-450:-) för att vara så liten (22 cm). Annars toppen eftersom man inte behöver el och därför kan ha den med sig i transportburen om man ska iväg på vintern.

Den dynan på fotot finns på Siba för 200:- och är 30,5x34,5 cm. Kunde varit liiite större, men nästa storlek är 150x80 cm och den är alldeles för stor. Jag ska kolla runt lite i stan och se var det finns för alternativ.

dumuzi
0

Jag har en snuggelsafe och den är ovärderlig här hemma, värd varenda öre! Katterna älskar den och den är utmärkt vid förlossningar, i transportburen eller när jag har mensvärk! Det räcker med att man kör den i micron i ca 5-7 min så håller den sig varm i flera timmar. Och så är det ju ett stort plus att det inte är någon el inblandad. Jag kan varmt rekomendera den!

Toyza
0

HemlisHej

Har alltid haft *grislampa* till mina kullar. Fram tills de är ca 3 veckor. Kanon bra…200-300 kr så har du både lampan och lampskärmen.  Föredrar detta då ungarna lätt kan kravla sej ur värmen om de vill. Och kattmammorna brukar älska den Hemlis

Finns på Granngården

Termostaterna på värmemattorna är inte riktigt att lita på, tyvärr…annars hade jag själv mer än gärna haft en nere i fotänden på min egen säng.

/Toyza

Liljekatten
0

Men kan det inte bli för varmt med värmelampa? Nyfödda kattungar kan ju inte kravla iväg själva. Hur många grader blir det ungefär under en sån? Har funderat innan på att köpa en lampa, men kan väl tycka att en värmedyna är lite mer diskret att ha än en värmelampa. Och lättare att flytta runt.

Den där snugglesafen kanske inte är så dum som alternativ.

[hakkapelitta]
0

jag har alltid hört att värmelampor kan torka ut de små liven?

Toyza
0

*7 *8

Man hänger lampan så själva nederdelen på lampskärmen är 50 cm över själva lådan. Man har den lägsta effekten på lampan (finns 2 att välja mellan

Det blir åxå ett behagligt ljus som inte påverkar ungarnas ögon.

Tror nog inte det finns någon risk att ungarna blir uttorkade.. nyfödda ungar är väldigt bra på att kravle ;)

Jag brukar hänga lampan så att den inte är mitt över bolådan…utan lite mer åt en hållet…så det blir lite svalare åt andra hållet.. Där brukar mammsen lägga sej…när ungarna är mätta och goa.

/Toyza

Hirit
0

Jag har för mig att det finns kattkorgar med värmedynor i,men kan för allt i världen inte hitta reklambladet nu,men Snuttan,som dog tidigare i höst flyttade in i badrummet när golvvärmen var inlagt och det passade henne perfekt. Så varför inte pröva en värmedyna.

Kanske var der Rusta, Granngården som annonserade??????