Varför?
**Våra siameser älskar att apportera med små gosedjur men på vägen tillbaka doppar de dem i vattenskålen så att de blir riktigt blöta + att de morrar som bara den.
**
Mindre kul är när de kommer med gosedjuren på nätterna och lägger dem i ansiktet och vill att man ska leka.
Är det någon som vet varför de gör så här?
Ingen aning. Min hane Gucci gillar också "dopp". Har precis gjort en bildserie om Guccis kära möss på min blogg. Ingen av mina honor gör detta.
Är det en specifik "hobby" för hanar, tro? Är det någon som har honor som ägnar sig åt musdopp? Skulle vara kul att veta. 

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Kan se framför mej hur ni far upp mitt i natten med en våt råtta i ansiktet…hi hi…. Alla tre sia/sys:er här hemma apporterar, men ingen doppar. Däremot brukar de lägga sina leksaker i matskålen väldigt ofta. Har ingen aning om vad detta beror på. Ingen hjälp härifrån tyvärr…. 
Pussa Prinsen och Sixten från "gammelmatte"!

Guccis två systrar är tokiga i glitter piprensare och vi hittar dem alla vi vattenskålen..
en och annan mus doppas också.. 
Igår var det sådär lagom roligt när loppan hittat ett 50 pack som jag precis köpt.. men hon gillar inte att snåla så nu är huset väldigt fint pyntat med glittriga piprensare precis överallt lagom till advent

Haha, ja min hona gillar ochså att doppa sina leksaker. I vattenskålen, i mitt vattenglas eller kaffekopp, i matskålen eller i kattlådan(!). Tyvärr gärna först i vatten och sen i kattlådan, vilket resulterar i ganska otrevliga leksaker, kaffe är ingen höjdare heller. Så nej, det är nog ingen specifik syselsättning för hanar. Jag har ingen som helst aning om varför de gör så, men klart är att siameser är duktiga på att ha en massa konstiga ideer för sig!
#3 Oj, vilken julstämning det måste vara hemma hos dig med allt glitter

Aragorn lägger också sina leksaker i matskålen. Vilket resulterar i att Mister inte kan gå dit och äta för det ligger "något äckligt" där i. :-)
De har roliga ideer för sig.
Jag har fått för mig att de lägger dem i mat-/vattenskålen eller kattlådan. Helt enkelt av en slump.
Vet jag såg en av katterna (kom inte ihåg vilken), som lekte med en leksaks mus.
Mitt i leken kom h*n på att h*n var törstig. Med leksaksmusen i munnen så skulle h*n dricka. Eftersom h*n inte kunde dricka med musen i munnen. Släpptes den rakt ner i vattnet…:-)
Kan kanske även vara att de lägger det i fodert för att spara "maten" till senare…
Mina är tokiga i tops. Tyvärr hittar de alltid de använda..:-/
Mindre trevlig då de dyker upp på de mest konstiga ställen.
Leopardmöss är även de omtyckta. Speciellt Spidde gillar dem. Skulle vara kul att veta vad han gömt de 20-30st jag köpt…:-)
/Elisa
Min käre Guccis vanor är inte av en slump! Han njuter i fulla drag av att tugga musen full med mat och sedan doppa den i vattenskålen. Han tar sedan upp den ur vattenskålen och lägger tillbaka den i matskålen igen. Musen luktar riktig APA!
Jag tror att han aktiverar sig själv. Att han är lite smart!
Gucci öppnar dörrar både inåt och utåt samt är mycket lyhörd för tillsägelser. Det räcker att jag säger bokstaven "f" så avbryter han genast det han håller på med och svarar mig. Precis som en hund.
Dessutom hoppar han upp på tvättmaskinen när jag knipsar med fingrarna och står snällt och spinnande tills jag fått på honom blöja.
Han är allt en riktigt juvel…om jag får säga det själv. Sonen och pojkvännen tycker dock INTE att Gucci är någon juvel…snarare en pinkande, tjutande plåga. 

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Mammas siames Frida älskar också att dippa sina möss, i vattenskålar och vattenkoppar. Hon dricker iofs bara vatten ur koppar som står i fönster numera, men likväl släpper hon sina möss där :DDD
Jag har säkert 8 MMS i mobilen med dränkta möss!