Siames iFokus

Siames

Etikett: avel
Läst 735 ggr
Fliris
0

Hva skal jeg gjøre?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hei

Jeg er egentlig helt ny i katteverden, men venter 2 kattunger fra samme kull en hun og en han om ca 3 ukers tid. Jeg har tenkt å bruke hankatten i avel en stund, men har hverken tid eller mulighet til å avle på henne. Jeg hadde tenkt å gi henne p-piller dersom de to overlappet litt i kjønnsmodningen, men har fått vite av flere at p-piller ikke er noe særlig bra for en katt, selv om de bare går på det er par månder. Har noen et annet forslag til hva jeg kan gjøre ang. dette problemet? Jeg vil jo ikke måtte holde dem avskilt eller risikere en tyvparring.

Helenaf76
0

Har du tänkt att avla på henne i framtiden? Om inte så tycker jag att du kan låta henne äta p-piller tills hon är stor nog för att kastreras. Om du ska avla på henne i framtiden så finns nog inte mycket annat att göra än att hålla dem åtskilda. Tror jag.

Lycka till med bebisarna :-)

Fliris
0

Takk, jeg gleder meg til å få dem. 

Idealt sett så skulle jeg nok helst avlet på henne, siden hun er den fineste av de to, men skal jeg begynne med det med tid og stunder får jeg nok bare skaffe meg en annen hunnkatt. Da får jeg la henne spise p-piller til jeg kan kastrere henne, jeg ble bare litt urolig for at det var skadelig. Jeg har hørt så mye skummelt om bruk av p-piller. Jeg har aldri hatt et hunnkjønnsdyr før, så jeg er bare litt var på det, og prøver å utforske alle muligheter. Det anbefales at hunnkatter skal kastreres ved 10 månder ikke sant?

kalindas
0

Du kan kastrera hunkatten redan vid 12 veckor om du skulle vilja. Men tycker själv att det är lite för tidigt, sålänge det inte gäller speciella fall.
Men när hon är 5 månader är det absolut inga problem att kastrera henne. Förhoppningsvis har hon inte ens löpt då.
Så vänta till 10 månader finns egentligen ingen anledning.
Skulle hon börja löpa innan 5 månader så kastrera henne direkt efter det löpet. Hinner hennes bror para henne så är ändå ingen skada skedd, eftersom du plockar bort ev. foster.
Så mitt förslag. Kastrera henne när hon är ca 5-5,5 månader.

/Elisa

Fliris
0

Flott, da gjør jeg heller det. 12 uker høres litt for tidlig ut og å styre med p-piller når jeg ikke egentlig trenger det virker litt klønete. Takk for tilbakemelding.

Attacks
0

Jeg fikk vår første maine coon kastrert 5 mnd gammel,og en balineser variant jeg solgte,ble kastrert kort tid etter levering,15 uker var han.Dem skulle kastrere deres voksne hannkatt,og jeg sa sa hvorfor ikke ta begge samtidig.Den voksne hannkatten brukte litt tid å komme seg på,mens lille Valentino hoppet og spratt som aldri før et par timer etter operasjonen. En hunnkatt Kastrering tar jo bittelitt lenger tid å heale uansett,men jo tidligere det gjøres,jo raskere kommer dem i form igjen.

Altså,jeg selger ikke ferdig kastrerte kattunger,men jeg har overhode ingen problemer med tidlig Kastrering.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Fliris
0

Jeg synes at 5 månder høres bra ut, vi flytter snart og må komme i hus og alt sånt. Dessuten blir det fint å lære dem å kjenne før jeg kastrerer henne synes jeg. Men det er godt å vite at det tar kortere tid å heale.

Attacks
0

Main Coon katten vår var dårlig i 2 dager etterpå han,men dyrlegen min regner med at virkningen hans ble så voldsom fordi han dessverre var alvorlig syk.Noe som ikke ble oppdaget før over 1 år senere.Trolig lever problemer. Derfor tok det veldig lang tid for han å komme seg i form igjen. Men når kommer kattene til Norge da? Hadde det vært meg,og så hadde jeg  bestilt kastrerings time så raskt kattungen hadde slått seg til ro. Undersøk også hva slags dyrleger som finnes i området,og om du kjenner noen som har erfaringer med dem. Så føler en det enda tryggere.

Jeg er litt sånn "haste på" siden du har valgt et søskenpar av 2 ulike kjønn.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Fliris
0

Jeg vet ikke helt jeg, plutselig ble det så mye å velge mellom. Jeg får skjekke opp med en dyrlege i nærheten, forløpig har jeg ikke spurt meg rundt i vennekretsen om en bra dyrlege, men jeg kjenner flere som driver aktivt med hunder så jeg burde vel finne en jeg er trygg på. Jeg henter dem i Stockholm om ca tre uker, og akter hevrtfall ikke gjøre noe før jul. Synes du 5 månder er for sent da?

Attacks
0

Neida ikke for sent sånn sett,en bør bare ha det litt i bakhånd at kat IV,enkelte av dem kan bli veldig tidlig kjønnsmodne Glad

Fliris
0

Daså, vi får se litt hvordan det går, men regner med at jeg kastrerer henne 4, 5månders alderen. Om man kastrerer før de er kjønssmodne utvilker de seg annerledes temperamentmessig?