Hur ska färgen vara?
Hej, jag har fråga. 
Hur ska färgen egentligen vara? Ska siamesen ha färg på kroppen eller inte? Brunmaskade siameser är ju väldigt olika. vissa är bruna på kroppen och andra är nästan vita. Vad är rätt och vad är fel?
Vi va på en utställning här om dagen med min söta lilla siames kattunge. Dommaren sa att hon borde vara ljusare…jag förstod inte riktigt vad hon menade 

Nu är ju inte jag så hemma på siameser men jag har för mig att idealet är så ljus kropp som möjligt.

Helt korrekt som #1 svarar, men du ska inte oroa dig i nuläget. Kattungar med lite mörkare päls (babypäls) fäller i regel av det mörka och blir återigen ljusa. Sen när din kisse blir könsmogen så börjar den troligen att gå åt det mörkare hållet igen.
För att bibehålla en så ljus kroppsfärg som möjligt, rekommenderar jag att du införskaffar en s.k. "grislampa" (finns bl a hos Lantmännen) och hänger den över favoritliggplatsen på lägsta värmen. Pälsen kan hos vissa bli lite torr, men det kan du åtgärda med lite spraybalsam eller silikondroppar.
Detta är också ett bra tips för hankatter som har fettsvans. Då hålls det i schack :)
Mvh, Cecilia

Grislampa vad intressant. Antar att det är någon slags värmelampa då, som ska göra pälsen ljusare. Undras om det hjälper på en colourpointperser… men de har ju så lång päls… Vad tror ni. Har ni några andra tips för att få kroppsfärgen ljusare på era siameser?

Detta är intressant - så mycket som jag har läst om siameser har jag aldrig hört att färgen ändrar sig efter värmen.
Men det gör det ju
dom har ju mörkare färg i "kalla" kroppsdelar som öron, nosen, svansen, tassarna. Blir inte dom delar ljusare under en grislampa då? Det önskas inte heller…

#4 - Nej masken har aldrig påverkats hos mina när jag använt värmelampa, men då jag vid något tillfälle hade en värmedyna till nyfödda kattungar, så tog det mycket längre tid innan maskfärgerna började att utvecklas. Tramdynorna på de brunmaskade var plommonfärgade i flera veckor. Sen tog jag bort tillskottsvärmen och då tog det fart :)
#3 - Ja "grislampa" används ofta i stall till just grisar, kycklingar och andra fjäderfän. Det är en aluminium/plåt armatur med en 100 eller 150 Watts röd speciallampa i. Armaturen har oftast två reglage - låg och hög värme. Den låga räcker och katterna älskar att ligga under en sådan (i alla fall siameser och orientaler) :)
Vet dessvärre inte hur det fungerar på en Perser - testa :)

Så här ser värmelampan ut :)
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1153493&Ggart=112380

Jaja, men riktigt söt är hon ju i alla fall din lilla.
Hängsäng på element kanske funkar det med då?

Det borde ju funka.. För coluorpointfrgen är ju precis som på siameser styd efter kroppsvärme. Tror till och med att de använde siameser i aveln för att ta fram just colourpintanlaget på perser.
Så päsen borde ju bli ljusare även på Doris.. Frågan är ju då bara om svansen och det andra blir ljusare med. Det är tydligen lättare att det blir så på långhåriga maskade eftersom maskfärgen är svagare på långhår.
Jag har använt all systems super whitening gel på Doris tidigare, men tycker inte att det hjälper så bra på de mörkare partierna. Tror att det är främst avsett för att ta bort missfärgningar. Men hur gör ni andra har ni något speciellt schampoo eller något annat dundermedel.. eller är det bara värmelampa…
Fast jag borde kanske skaffa golvvärme istllet, för en av Doris fläckar är under magen…hmmmm.. golvvärme äär ju mysigt för matte med…

#9 Jo det skulle jag oxå vilja veta!
#9 Skulle tro att de blir ljusare efter att de bytt päls. Eller? Nån annan som vet?

Grislampa? Kan det verkligen vara bra för ögonen?

#11 är inne på helt rätt tanke här :)
#13 - Det är inget solarium med UV-ljus. Lampan lyser ganska svagt då huvuduppgiften är att värma :)

Men, De är ju så snygga när de mörknar juu!
Jag kommer aldrig bli en seriös utställningsmänniska tror jag….

#15 - Alla mörknar mer eller mindre i vårt klimat. Du kan lugnt ställa ut när du känner för det och för att det är skoj. En mörk kropp kan vara kanonsnyggt, bara kontrasterna finns kvar (och de gör de nästan alltid). Hellre en med svarta points och mörk kropp, än en med ljus kropp och kassa points :)
Klappa katterna :)

Hej
Har läst någonstans för längesedan att färgen på kroppen har med värme att göra!?
/Toyza