Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 10787 ggr
ChatNoir
0

Knöl på ryggen

Tetris har fått en konstig knöl på ryggraden. Den sitter nästan fast i kotan men är inte lika hård som skelett. Den går att "vicka" lite på under huden. Han verkar inte ha ont och beter sig precis som vanligt. Äter, leker och bräker.  Jag ringde agrias telefonvet igår men hon sade bara att jag skulle hålla den under uppsikt under veckan och se om den växer. Ledsen

Är det någon som kan gissa vad det kan vara eller haft något liknande kanske? Jag ska till veterinär mellan 18-20 ikväll på drop-in och kolla också.

Jag skall även på utställning 10-11/11 och undra om jag skall avanmäla honom? Vad säger domarna om en liten knöl på ryggen?

tuska
0

Tänk på när du ska till veterinären i dag att du får ett  intyg om sjukdom eller va man nu kallar den där knölen,vid en sen avanmälan kan ett sådant intyg krävas.  Hoppas att "knölen" är ofarlig.   En utställning är ju en skönhetstävling va det en dommare som påpekade för mej när min fodervärd visade upp min katt, katten va något friserad på ryggen av en 4 åring (klippt med en sax)    Skrattande

ChatNoir
0

Jo precis, jag ska be om intyg. Hoppas att det bara är något ofarligt… Ledsen Knölen är inte stor, kanske som en halv ärta, men i tunn siamespäls står det ändå upp lite päls där.

Jag hade hoppas att han skulle ta sina cert och bli premier där men då får det väl bli nästa år, alla utställningar är ju fulla nu.

tuska
0

Om inte knölen är större skulle nog jag ställa ut ändå,certen kan han ju få.Katten är ju frisk för övrigt. Det är väl NOM å BIS:et som kan gå förlorat.Om nu inte veterinären rakar honom på ryggen då är det ju kört.  Hoppas att det bara är en "talgknöl"  Mina hundar kan få sånna där knölar men man kan ju inte jämföra hund å katt eller.. På en hund syns det inte, bara känns,jo det syntes på en vovve för den satt så dumt till i pannan,han blev å se ut som TinTin, den opererades bort.

Canoodles
0

En dum fråga, det är inte chipet som har gett sig ut på turné?

tuska
0

Jag har tänkt detsamma faktiskt,det har ju hänt

Canoodles
0

Ja, det har ju det. En av mina kattungar, som är stor nu, har sitt chip på skuldran idag….

ChatNoir
0

Nej det var en tumör, troligtvis elakartad. Får provsvar om 1 v. Gråter

kalindas
0

Nej vad tråkigt…Gråter
Hur kunde de vara säkra på att den var elakartad? För den växte fort?
Hoppas att de fick bort hela knölen nu när du var hos veterinären.

/Elisa

ChatNoir
0

Nej veterinären trodde det bara, cellprover har skickats till SVA och svar kommer om cirka en vecka. Det var bra att veta vilken sorts tumör det var innan operationen tydligen. Man skulle ta mer för vissa och så. Om den växer mycket åker jag in innan dess. Han verkar må bra dock, tigger mat, sover och busar.

tuska
0

Det där lät inte så bra,hoppas nu att det är en helt ofarlig liten tumör.veckan kommer att bli spänd å orolig förstår jag,innan ni får svaret. Håller tummarna för er.

[hakkapelitta]
0

Ojojoj, det lät inte alls roligt :(
Håller tummarna för att det inte är så farligt som veterinären tror, lilla Tetrisen :(

ossilian
0

Åh, fy! Detta var ju värsta tänkbara beskedet. Kan bara sända dig energi.

yahtzeecats
0

Nej så ledsamtLedsen Håller alla tummar att det inte är elakartat. Den verkar vara isolerad och sitta bra till, kanske kan de operera?

ChatNoir
0

Ja vi ska operera så fort vi vet vad det är vi ska operera bort, dvs när provsvaren kommit. Man ska ta olika mycket beroende på tumörens natur och så vidare… En vecka är så lång, har lust att åka akut till Ultuna nu och skära bort den direkt. Gråter

Tetris är numer världens mest bortskämda katt, han får godis så fort han öppnar munnen (vilket han förstått) så det gör han ofta. Fast man får inte gosa med honom för då trillar tårarna på hans päls och det är äckligt!!

Qetesh
0

Stackars stackars lilla Tettingen och stackars er! Gråter Men vi håller alla tummar och tassar för att det här ska gå bra!!

Celia
0

Håller tummarna för att den är godartad!

Har katten fått avdödat vaccin? och är knölen i nära anslutning till vaccinationsstället?

Mvh, Cecilia

SacredSouls
0

GråterÅ nei..krysser fingrene for at det er noe som er relativt enkelt å operere bort og at den er godartet.

Jeg vet hvordan du har det nå og det er helt J..å gå slik å vente på svaret.

Klem fra Line

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Canoodles
1

Tråkigt att det var en tumör, jag hade verkligen hoppats på att det var chipet….

Ta nu inte ut några sorger i förskott, man ska alltid hoppas på det bästa, även om man kan ha en liten beredskap för det värsta….

Skickar styrke- och tröstekramar till dig!

ChatNoir
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sade att det kanske kunde vara chipet, och veterinären kollade men det var tyvärr inte det, chipet satt där det skulle. Ledsen Knölen sitter ovanför höfterna precis så det kan inte vara på grund av vaccinationen heller.

Tagit ut sorgen i förväg har jag gjort i 2 dygn nu, men det börjar lugna sig lite om jag sysslar med annat. Förhoppningsvis upptäckte jag den så tidigt att det går lätt att operera bort den.

Tetris har iallafall ätit, sovit, lekt, bajsat, tiggt godis och gosat idag så han verkar precis som vanligt beteendemässigt vilket känns bra.

Här är en bild på en levnadsglad Tetris (vilket han är fortfarande) som hoppar efter vippan! (foto: Marcus Gunnarsson)

Celia
0

Oh vilken snygg kropp och hopp - en atlet :)

Helenaf76
0

Håller tummarna att allt går bra! Kramar till er!

[hakkapelitta]
0

Lilla Tetris, vi håller tummar och tassar häruppe i Sundsvall för din lilla Tetting :)

ChatNoir
0

Han har varit pigg och glad idag också, den lile atleten. Blir tiggigare och tiggigare för varej dag… Oskyldig

SacredSouls
0

Er det i morgen du får svar på prøvene?

ChatNoir
0

Det skulle ta en vecka så i bästa fall kommer provsvaren imorgon, och värsta tisdag eller ondag. De skickades in på måndagskvällen… Fundersam

ChatNoir
0

ARGH! Skrikandes Inga provsvar idag! Försökte också få tag på veten två gånger men lyckades inte… Ringde Agria idag också och ville uppdatera katternas försäkring till den bättre men det gick inte mit i knölen.. Hmmm. Fundersam

MijmuPix
0

Å vilken hemsk väntan! Jag hoppas att proverna kommer idag och att allt går bra!
Han är verkligen en snygg kille den där Tetris! Skönt att höra att han är pigg och glad!

ChatNoir
0

Jaaa, och de kom inte idag heller så jag ringde till SVA och då var de på lunch! Ska ringa igen vid 13.00. Den har inte växt och ahn är sitt vanliga jag (något tiggigare som sagt Generad) så det är förhoppningsvis positivt.

Liljekatten
0

Fick du tag på dem?

Hyacint1
0

Här håller vi också tummar och tassar för att det inte är något farligt som din lilla charmiga gullunge har….Glad

ChatNoir
0

Ååå  nu ringde veterinären äntligen från SVA men provet hade bara bestått av blod och bindvävsceller så hon kunde inte se vad det var. Skrikandes Hon föreslog att vi skulle operera bort den och skicka in hela på analys… Jag borde tagit bort hela på en gång!!! Nu försöker jag få tag på veterinären för att boka tid men då går bara faxen igång, typiskt!!

ossilian
0

#31 Nej, vilket jobbigt svar efter sådan lång väntan. Men kanske det är ett bra tecken att SVA inte kunde hitta något i provet.

Helenaf76
0

Oh, vad jobbigt med dennna långa väntan och så få ett sånt svar.

ChatNoir
0

Jaaa, jäteirriterande. Kunde kanske vara en bindvävstumör trodde veterinären på SVA… Har bokat tid på Ultuna nu till den 14/11… Eventuellt operation också, den ska bort! Men hur gör jag med utställningen? Har maialt utställningssekreteraren. Känns ju dumt att ställa med en defekt… Fundersam

ChatNoir
0

"De undersöka preparaten är yterst cellfattiga och utgörs i princip bara av blod. Utöver normala blodceller ses ett fåtal trekantiga -spolformade mesenkymala celler med tämligen stor kärna och vakuoler i cytoplasma."

???

SacredSouls
0

#35 Kanskje Zeldtrix forstår dette her..hun studerer vel til å bli veterinær…om jeg ikke tar helt feil nå.

Jeg forstår desverre ingenting av det..helt greskt.

Celia
0

#35 - mesenkymala: Mesenky'm är den bindväv hos ett foster som uppstår ur det mellersta groddbladet, varigenom celler utvandrar och bildar kärl, blod, lymfoi'da organ samt kroppens stödjevävnad, bindväv, brosk, ben och muskler.

Vakuo'l är ett litet hålrum, kan vara vätskefyllt - och cytoplasma är cellmassa.

Jag tror inte att de hittar något annorlunda i ett nytt prov, men ta bort hela så slipper du oron över att den är kvar och du inte vet vad det är.

Det blir nog max ett eller två stygn och pälsen kommer ju fort på plats igen :)

ChatNoir
0

Jaaa, men utställningen är i helgen och operationen blir på onsdag så det är ju problemet, att åka MED knöl! Domarna kanske inte gillar det? Han är ju pigg och glad i övrigt… Ledsen

ChatNoir
0

"Hej!
Jag är inte veterinär och vet inte hur veterinärerna på utställningen ställer sig till detta. Det är dock en skönhetsutställning så det är inte helt otroligt att domaren påpekar detta vilket gör det svårare att ta cert.
Mvh
Annette Rasmussen"

Det blev jag ju inte så mycket klokare av… Fundersam

ossilian
0

Är det en viktig utställning? Jag hade nog hållt honom hemma innan du vet vad det är i den där knölen. Men å andra sidan är jag inte så våldsamt intresserad av utställning heller…

AFamosa
0

# 40 jag håller med dig lite här, kanske lika bra att stanna hemma. Det spekuleras vilt på utställningar och minsta hårstrå som är krökt kan förvandlas till ryggradsbrock …minst då en viss publik gör sina egna små tolkningar  :-(

Louise :-)

ChatNoir
0

Nu hade jag ju nästan bestämt mig för att åka! Fundersam 

Den syns nog inte så mycket att publiken kan se den. Den har krympt så mycket att den ser ut som en stor ryggkota ungefär…

SacredSouls
0

Ja her er også jeg enig med #40. Mest for din egen del så du slipper å utsettes for slike spekulasjoner.

Uansett..du gjør jo som du føler best.

ChatNoir
0

Den är ju stor som ett myggbett och troligtvis en bindvävsknuta eller så. Känns inte så farligt. Fan, vad jag är obeslutsam!

[hakkapelitta]
0

Eftersom han blivit stucken vid provtagningen för mindre än 15 dagar sen så får han inte komma in :(
Trist men nu behöver du inte grubbla mer ;)

ChatNoir
0

Eftersom jag tog biopsiprovet för mindre än 15 dagar sedan så måste Tetris iallafall stanna hemma. Tack Hakkapelitta för det!

ossilian
0

#46 Då var ju det löst i alla fall;)))

[hakkapelitta]
0

Jag är grubbleriernas man! Eller, eh, kvinna kanske? *hehe*

ChatNoir
0

Japp, Tetris har myst hemma med mamma och Osis tog istället BIV och BIS! Vi blev så himla paffa! (& glada såklart!)

Tetris hjälper förstås till att äta av vinsten medan Aria tycker att Osis luktar läskigt och bara slåss och fräser!

kalindas
0

Grattis till BIV och BIS:et…:-)

/Elisa

Helenaf76
0

Grattis! :-)

ossilian
0

Nämen, vad kul! Grattis till Osis!

AFamosa
0

Hälsa fina Osis från oss! G r a t t i s !
Vilken fin kille du har :-)

Louise

[hakkapelitta]
0

SUpergrattis :D

Liljekatten
0

Jättegrattis!

ChatNoir
0

Osis tackar så mycket! Idag gick det dock sämre, han var odräglig tonåring och morrade och fräste och bets. Hrmm… Generad

Hyacint1
0

JÄTTE GRATTIS FRÅN OSS OXÅ… 

MijmuPix
0

Grattis! Vad roligt! :-)

ChatNoir
0

Alltså, nu har tetris knöl försvunnit nästan hels så det känns fånigt att åka in imorgon. Fast å andra sidan vill jag ju veta vad det är… Det kan väl knappast vara någon malign tumör om den tillbakabildas? Nu syns den ju inte ens … Jag känner den abra för att jag vet var den sitter.

Celia
0

Det där låter ju om en proteinknuta! Håller tummarna för att det inte ska vara något farligt, låter ju inte alls som så :)

Toyza
0

ISvar på nlägg 38

Hejsan

Kan du inte be en veterinär skriva ett intyg? ..Då visar du bara upp det om domaren påpekar.

En tanke bara.

/Toyza

Toyza
0

* 59

Berkar ju inte vara något att oroa sej för ju.

Vad jag reagerar på däremot är att veterinären första gången sa att den antagligen var elakartad.

/Toyza

ChatNoir
0

Vi tog ultraljud för att kolla vad det var eftersom den nu är så liten att det inte går att sticka i den, men på ultraljudet kunde de inte heller se vad det var… Den var väldigt homogen och mjuk. De försökte sticka samtidigt som de tittade med ultraljudet (minns inte vad det heter Generad) men det lyckades inte eftersom den var så liten. De trodde dock att det var ett lipom eller en blodansamling eftersom den minskar i storlek. Troligtvis inget farligt, men jag ska hålla koll på den och åka in igen om den inte skulle ha försvunnit om 2-3 veckor. Dumma knöl, att den aldrig vill avslöja vad den är gjord av!!

MijmuPix
0

Jag hoppas att det är en helt ofarlig liten knöl! Vad bra att du kollar upp den ordentligt.

En kattunge i min första kull hade en "proteinknöl" mitt på huvet. Den försvann efter ett litet tag och kom inte tillbaka igen. Men han såg väldigt rolig ut med sin bula på huvet; conehead-katten… ;-)

ChatNoir
0

Haha! Satt proteinknölen fast eller var den "lös" under huden? Var den hård men mjuknade när den minskade i storlek?

MijmuPix
0

# 65: Jag vill minnas att bulan var ganska "fast"; den flyttade inte omkring sig under huden men gick ändå att röra på lite grann. Jag tror inte att den mjuknade när den gick tillbaka. Den bara minskade i storlek vartefter. 
"The rise and fall of the conehead" varade nog i ca 1-2 veckor, sen var huvet platt och fint igen och av bulan syntes och kändes inte ett spår! :-)

ChatNoir
0

Men då måste det nästan vara en sådan som Tetris har/hade! Hur vet man om det är det?

Celia
0

#67 - Den försvinner om det är en sådan :)

SacredSouls
0

#66 "The rise and fall of the conehead" Hahaha herreguuud SkrattandeSkrattande

Så flott at det virker som den er på vei til å gå bort på Tetris. Det var kjempegode nyheter.

ChatNoir
0

Japp, vi är så nöjda och glada. Men nu har han och Osis passat på att bli magsjuka och kräkas istället. Ingen ahr någon vidare aptit men de har inte spytt på länge heller. Pigga och busiga båda två dock. Har kokat vätskeersättning så ska väl brottas lite till med dem innan jag får sova… Fundersam