Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1490 ggr
nette68
0

Kärlek

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte ju en siamesflicka (Tetra Feline´s Sun) i början av augusti och nu har hon bott med mig och ocicaten Thelma i ungefär två och en halv månad. I början hette hon Hailey men för någon månad sedan bytte hon av olika skäl namn till Felicia och hon har nu blivit en stor och vacker dam på 2250 gram! :-)

Felicia och Thelma är helt oskiljaktiga och det var verkligen en lyckoträff att sammanföra dem. Det är ren och skär kärlek mellan dem. Thelma är som en styvmamma till Felicia. Felicia är den keligaste gosgris jag träffat, hon kan verkligen kela och ligga i knät i timmar och hon väcker mig alltid med nospussar på morgonen. Häromdagen tog jag denna fina bild på tjejerna när de ligger och vilar tillsammans. Det ser faktiskt ut mer som att de poserar än vilar.. ;-)

Bokskogens
0

Mycket vackra tjejer! =^..^=
Kul att det går så bra mellan dem.

RarozSia
0

Flott foto av to flotte fotomodeller

www.rarozsia.com

Canoodles
0

Vad mysiga de var tillsammans!!! Härlig bild.

Liljekatten
0

Vad vackra de är! En kompis till mej har ocicats (vad tusan kallar man ocicat i plural? ocicatter?=o) ) och hon vill gärna i framtiden ha en liten siames eller seychellois. De raserna verkar ju fungera jättebra ihop!

nette68
0

Ja jag tycker att siamesen verkar vara den idealiska kompisen till en ocicat faktskt. Åtminstone mina stormtrivs ihop! Glad

TetraFelines
0

Vilken myspys bild! Jag vill passa på att gratta lilla Felicia på 6 månaders dagen Glad 

Många pussar och grattis kramar från oss på S* Tetra Feline`s

PS. Bifogar en bild på Felicia 6 veckor gammal.

nette68
0

Felicia tackar och bockar för gratulationerna ifrån "gammelmatte"! Glad

Nilla
0

En riktigt snygg bild på underbara katter!

Att de söker sig till varandra är naturligt då de bara är de två, men har du en grupp med flera av varje sort, tyr sig Siames till Siames och Ocicat till Ocicat. Min erfarenhet är, att flera Oci tillsammans med Sia…kanske inte är en helt lyckad kombination. De talar inte riktigt samma språk alltid…

Detta har vi diskuterat i någon annan tråd, vill jag minnas. Jag har själv Ocicat. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
0

Et skikkelig koselig bilde.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

ChatNoir
0

Har inte siames använts i ocicat-aveln? Jag har för mig att jag läst det någonstans.

ChatNoir
0

Har inte siames använts i ocicat-aveln? Jag har för mig att jag läst det någonstans.

tuska
0

Jo det är siames i den Abby samt amerikansk bonnkatt. har jag ett svagt minne av

nette68
0

Det är siames, aby och amerikansk korthår i ocicaten. Jag är i alla fall glad att mina pyren gillar varandra :-)

Nilla
0

Min Ocicat är en frän och fräck liten fröken, som håller min Siamesfamilj i ett järngrepp. Det räcker att hon visar sig, så går de andra undan.

Siamesen använder kroppspråket till att hota och imponera. De blåser med munnen-utstöter små korta luftpuffar, svänger med nacke och hals, går stelt och blåser upp sig. Detta kan räcka för att sätta skräck i de flesta.

Ocicats frågar inte, utan det är så att säga "pang-på-rödbetan" och de…boxas!!!  Alla som har Oci, vet nog vad jag menar. Följden blir att de ofta "missförstår" varandra och att det blir onödigt gruff. Jag uppfattar också Ocicats som något "lynnigare" än Kat IV.

Notera, att detta är MIN åsikt. Det är inte säkert att andra uppfödare av dessa bägge raser håller med. De har kanske andra erfarenheter.

Blev tvungen att omplacera min Ocikastrat, pg a att han mobbade min Siameshane Gucci svårt. Vi snackar om regelrätta attacker utan förvarning, med djupa jack efter hörntänder som följd.

Då min Ocihona fick vara med och ta hand om Siamesungar, drev hon ut brorsan ur flocken. Han fick bara sitta ovanpå kylskåpet och mådde riktigt dåligt. Vi var ledsna när han skulle omplaceras. Han var min bebis.

Såå… jag tycker det räcker gott och väl med en Oci och henne älskar vi djupt. Jag följer vår Simon på en blogg. Han har fått ett nytt hem och två nya Ocicatkompisar.

Hyacint1
0

Ja dom är ju vrålsöta dom två…… Glad

kalindas
0

Hade din Oci hane varit fertil innan? Isåfall behöver det inte vara rasen eller ens din hanes fel.
För det var de problemen jag hade med Jackson och Spidde. Två fd. avelshanar i samma hus är inte så lyckat tyvärr…:-(

/Elisa

Nilla
0

Nej, min Ocihane kastrerades tidigt och var aldrig någon avelshane, enbart sällskapskatt. Jag köpte honom för att jag är galen i Ocicats och hade då inga tankar på avel.

Jag hoppas dock innerligt, att det ska fungera med endast en Ocicat i gruppen. Siameserna är ju prioritet nr 1, men jag vet faktiskt inte om jag kan leva utan en Ocicat i huset. Jag är förälskad i rasen och den förälskelsen går aldrig över.

När vi skulle hälsa på lilla Bassia som kattunge första gången, möttes vi av en prickig, silkig, tjattrande skönhet i hallen…den chokladspottade Ocicaten " Wildspotts Gandia" alias Gia. Jag var såld.

Liljekatten
0

Många gånger har det nog mer med personligheten på katterna att göra och inte bara rasen. Det finns ju de som har flera fertila avelshanar ihop som trivs utmärkt med varann och ibland som du skriver Kalinda så funkar inte två kastrater ihop. Sen finns det ju raser som bevisligen inte funkar ihop för att de inte "talar samma språk". Tråkigt är det, i vilket fall som, när man tvingas lämna bort någon katt pga osämja.

Hoppas verkligen att det kommer funka med din lilla ocicat, MarbleandSilks. Jag gillar också den rasen skarpt.

Här är en bild på våra bästa vänners ocifröken Bella.

Nilla
0

Uj uj uj…vilken liten prinsessa!

Min lilla Zelda är ju parad med S*Bokskogens Son of Demian, men jag vet FORTFARANDE inte om hon är dräktig eller ej, Annelie!!!Skrattande 

Inget syns på tuttarna, ingen viktökning…men katten är totalt personlighetsförändrad, stingslig, ilsken, lättstött, känslig. Jag väntar spänt men får kanske inse att det inte "tog"?

Tiden får utvisa…Son of Demian är nu KASTRAT!!! Ledsen

Min Zelda, en mycket näpen liten fröken…

Liljekatten
0

Ja, hon är bedårande!

Bokskogens
0

#19 Oj oj… ja vill så gärna att det ska ligga små Sune-barn i Zeldas mage… För de unga hade verkligen hålligång hemma hos mor å far. Såg ju ett antal parningar…

Jo, tyvär så måste man ibland kastrera…. mamma var lite trött på att han pinkade ner varenda gardin. *ler*
Sune är fortfarande till salu… *smygreklam*