Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 7206 ggr
CoralReefs
0

Erfarenhet av juverhyperplasi?

Skulle behöva lite info om hyperplasi…varför det uppkommer? Vad ska man göra? Någon som har erfarenhet av detta?

Ska man kastrera eller ska man avvakta? En del säger Kastrering är den enda utvägen och andra säger att man kan avvakta…

MalinL
0

Vad är det för något?

CoralReefs
0

Det är svullna juvrar…mycket mer än så vet jag inte själv=(

Nilla
0

Googla! Bästa sättet att få reda på saker och ting.

Själv har jag lagt ner timmar på nätet, för att lista ut varför min Shetlandsponny plötsligt haft ett kolikanfall hos fodervärden. Jag kom fram till följade;

-Sandjord i hagen, miljöombyte + plötsligt foderbyte till grovfoder med högre näringshalt än vad han är van vid här hemma, barrträd i hagen, ej tillräcklig tillgång på vatten.

På nätet finns allt du behöver veta. Var bara noggrann med "källorna".

Hyperplasi är väl ökad celltillväxt i ett visst område, vad jag förstod i juvret i din katts fall? Hyperplasi i juvervävnaden anses utgöra en ökad risk för juvertumörer.

Det bästa är väl att ta ett prov på cystan/cystorna och ta reda på ifall det rör sig om elakartad hyperplasi. Vänta inte! **But I´m not a vet!
**

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

CoralReefs
0

Nej, det är inte min katt som har det…

Har letat ihjäl mig på nätet men utan några direkta resultat…har även försökt att leta i böcker men hittar inget där heller…=(

Nilla
1

Juvertumörer

Juvertumörer är vanligast hos tikar och honkatter men kan också i sällsynta fall uppträda hos hanhundar och hankatter. Hos hund är majoriteten av tumörerna av godartad karaktär medan förhållandet är det omvända hos katt. Juvertumörer är vanligast hos medelålders till äldre djur. Vissa former förekommer dock även hos unga katter och hundar. Detta gäller t.ex. så kallad fibroadenomatös hyperplasi hos katt, en godartad tillväxt i juvervävnaden vilken dock kan ta sig dramatiska kliniska uttryck i form av en kraftig ansvällning av flertalet juverdelar hos djuret.

Beträffande de elakartade tumörerna har dessa som nämnts potential att sprida sig, metastasera. Detta sker vanligen först till lymfknutorna i juverregionen varefter vidare spridning i kroppen kan ske och då oftast till lungorna.

Diagnos

Det enda sättet att ställa diagnos på en "knuta" eller "knöl" i huden/juvret, dvs. att avgöra om det rör sig om en tumör, att i sådana fall fastställa varifrån den utgått samt huruvida tumören är godartad eller elakartad, är via en mikroskopisk undersökning av ett vävnadsprov från knutan/knölen. Vävnadsprov kan tas antingen i form av aspirat eller vävnadsbiopsi.

Aspirat innebär att man punkterar den förändrade vävnaden med en för ändamålet speciell nål och suger ut lite av dess innehåll. Väljer man att ta en vävnadsbiopsi opereras delar av eller hela tumören bort varefter den avlägsnade vävnadsbiten (alternativt hela tumören) läggs i fixeringsvätska (10% formalinlösning). Aspiratet eller vävnadsbiopsin sänds sedan till ett patologanatomiskt laboratorium där den mikroskopiska undersökningen av vävnadsprovet utförs varefter en diagnos kan ställas.

Att ta ett aspirat är en något snabbare och enklare procedur för såväl djur, djurägare som veterinär. Metoden är dock i de flesta fall ej att rekommendera för hud- och juvertumörer. En vävnadsbiopsi, och allra helst avlägsnande och insändande av hela tumören, är i dessa sammanhang klart att föredra ur diagnostisk synvinkel. Vävnadsbiopsin ger en säkrare diagnos och möjliggör dessutom en bedömning av tumörens växtsätt. Sänds hela tumören in kan den mikroskopiska undersökningen också ge viktig information om huruvida man lyckats avlägsna all sjukligt förändrad vävnad eller inte.

Uppföljning och prognos

Prognosen vid tumörsjukdomar i huden och juvret hos hund och katt beror på tumörens karaktär. Godartade tumörer kräver vanligen inga uppföljande undersökningar. Djur med konstaterat elakartad tumör bör kontrolleras regelbundet då maligna tumörers vanligen diffusa växtsätt innebär risk för återfall. En sådan kontroll görs lämpligen genom att djurägaren och/eller veterinären med jämna mellanrum går igenom huden/juvret och då riktar speciell uppmärksamhet mot det tidigare drabbade området.

En regelbunden allmänundersökning av hela djuren är också att rekommendera med tanke på metastasrisken.

**Författare: Erika Karlstam, Laboratorieveterinär, Avdelningen för patologi, SVA
**

CoralReefs
0

Tusen tack! Dock kvarstår frågan…är Kastrering den enda utvägen om man väljer att inte operera?

Nilla
0

Det beror kanske på hur långt gången kattens hyperplasi är?

Det kan ju som sagt ha utvecklats metastaser. Det kan även röra sig om en cystisk hyperplasi (tillväxt av livmoderslemhinnan). Vid elakartade juvertumörer hjälper inte enbart Kastrering. Har man tur får de bort allt vid en operation och katten överlever.

Jag har haft Schäfertik med juverhyperplasi och opererat, därför vet jag. Jag har försökt hjälpa dig med info från nätet. Jag tror att Zeldtrix bättre kan svara på dina frågor.

En veterinär kan svara på alla dina frågor.

Nu ska jag se på…Idol. Ha det!

CoralReefs
0

Den veterinär som har undersökt denna katt har inte tagit några prover utan enbart kännt på henne….katten har int eont eller så. Veterinären sa direkt att det var hyperplasi och att man ska kastrera……men jag har hört att man inte alltid behöver göra det och så är jag förvånad över att inga prver togs…

Tack för din hjälp, den uppskattas=)

kalindas
0

Jag skulle nog kräva att de tog prover på katten. Delvis för att jag är en äkta nojjig hypokondriker…Flört
Sen känns det ju lite osäkert att fortsätta ha en katt i avel som kan riskera få juvertumörer.
Så är hon inte väldigt värdefull som avelskatt, hade jag nog kastrerat.
Alternativt är väl att operera bort svullnaden/knutorna och hoppas att de inte återkommer.
Men jag är som sagt inte en veterinär. Testa att ringa runt till ett par veterinärer och se om du/ni får samma svar hos alla…

/Elisa

CoralReefs
0

Katten har inte haft några kullar ännu men är som sagt väldigt värdefull i avlen så i det här fallet skulle jag personligen göra allt för att undvika en Kastrering …ägaren till henne känner nog likadant….

Ja…jag sa samma sak att man nog ska kräva att dom tar lite tester på henne.

Nilla
0

Cystisk hyperplasi blir väl följden då katten haft upprepade livmoderinfektioner? Har veterinären klämt på henne och konstaterat förstorad livmoder?

Har hon det, är hon kanske inte lämplig i avel trots allt. Hoppas att det ordnar sig och lycka till!

Med önskan om God Natt från Fröken ViktigPetter

CoralReefs
0

Tror inte att vetten har kollat livmodern på henne och hon har inte heller haft någon livmoderinfektion…

kalindas
0

#12 Kanske skulle göra ett ultraljud på henne. Så det inte är en inkapslad livmodersinflammation. Tror att en del djur (iallafall hundar) inte alltid blir sjuka i de lägerna.
Har ju själv råkat ut för Pyo på både Bianca och Saga.
Bianca hade bara löpt en gång och blivit parad av kastrathanen och Saga hade löpt en gång. Fick p-piller i tre veckor som hon nästan löpte igenom och därför slutade jag och lät henne löpa färdigt. Då kom Pyo som på Posten efter löp nr två. Kastrerade båda.
Verkar väldigt vanligt med Pyo på unga honkatter, vet inte varför. Tack o lov har jag sluppit cystor och liknade. Så de får jag väl på Skatan…*ironi*

/Elisa

MalinL
0

Ägaren kanske ska ta honan till en annan veterinär, gärna en som kan rasen också. Och göra en ordentlig undersökning, ta prover osv. Jag tror det är svårt att ställa en säker diagnos bara genom att känna på katten och det är ju synd om de kastrerar henne i onödan.

CoralReefs
0

Just precis!

Har rekommederat ägaren att ta honan till en annan vet och begära provtagning för som sagt vore synd att kastrera ifall det nu visar sig vara något ofarligt…

Ultra vore kanske något att tänka på också? Har bett henne att även kolla av med kattexperter då jag vet att det finns ett fåtal sådan i landet dock känner jag inte till någon specifik vet som kan just rasen.

Denna hona började löpa tidigt och fick piller…kan dess aha orsakat detta? Hon har nu slutat med pillrena men enligt vet så har inte detta med saken att göra…vet inte om jag riktigt litar på dessa ord.

MalinL
0

Jo personligen tycker jag inte att det verkar helt osannolikt att p-piller kan ha en bidragande orsak. Jag ger helst inte p-piller alls och inte till unga honor just för att jag inte vill laborera med konstgjorda hormoner med flera och skadliga biverkningar.

Nenya10
0

Jag har ingen erfarenhet av juverhyperplasi men i Anne-Marie Nilssons bok - Kattens sjukdomar - kan man läsa om fibroepitelial hyperplasi, fibroadenom. Det är ett tillstånd av kraftig juvertillväxt på unga löpande honkatter. Honor som får p-piller kan få det och även kastrerade hanar. Hyperplasin liknar juvercancer men är godartad och går spontant tillbaka efter några månader, men kan bli allvarlig.

Sedan finns det en bild på en katt med en enorm juvertillväxt i boken - Praktisk guide för Kattuppfödning - från Royal Canin, på sidan 126. I texten till den bilden står det att tillståndet är en kraftig juvertillväxt på grund av progesteronpåverkan och att det ibland drabbar unga honkatter när de får sin första ägglossning. Det står också att risken att få tillståndet är större hos katter som får gestagener.

CoralReefs
0

Kan meddela att den aktuella katten har varit hos en kattexpert och det har visat sig vara en vanlig liten svullnad som är helt ofarlig och inte hyperplasi….

Tycker det är lite konstigt att en veterinär inte kollar upp saken närmare utan utgår från en sak och direkt rekommenderar kastrering…

Canoodles
0

Vissa veterinärer är urdåliga på katter och det enda de vet hur man gör är att kastrera….

kalindas
0

Skönt att det inta var något mer allvarligt. En del veterinärer bara tar för givet och kollar inte tyvärr…

Det var som när jag titertestade mina katter för corona och de hade höga värden.
Då blev kommentaren att jag hade "dåliga linjer".
Det är ju knappast linjernas fel att katterna blivit utsatta för virus!Fundersam Det hade inneburit att ca 85% av alla raskatter i Sverige har "dåliga linjer".

/Elisa

ossilian
0

Fy f-n vilken slarvig veterinär! Skrämmande! Tur att ägaren stod på sig och gick till ytterligare en.

CoralReefs
0

Ja…fattar inte att det finns sådan okunskap…det är inte första gånger som jag ser en veterinär ställa en helt fel diagnos utan någon vidare undersökning!

Tack och lov ringde ägaren till mig för att rådfråga och då hade hon redan en tid för kastrerin…jag sa åt henne att avboka denna tid och gå till annan veterinär som kan lit emer katt..kanske ta prove osv….innan hon slutligen kastrerade, men då skulle hon ha varit säker på att det var den ända utvägen.

Och som det visade sig nu i efterhand så hade det varit helt onödigt….