Annons:
Etiketthälsa
Läst 1832 ggr
kalindas
3/15/17, 10:05 AM

Bordetella/Mykoplasma Felis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft hosta länge på mina tre Orientaler här. Speciellt Ellie och hennes mamma Skatan. Men även Elliot hostar ibland.
De är behandlade med det mesta och Ellie och Skatan är röntgade och har förändringar som stämmer med astma på sina lungor. Finns även en annan son efter Skatan som hostar och nu fått Aerokat att andas i. Hans hosta är torr och piper i lungorna.
Ellie här hemma har Aerokat, och den hjälper mot en del hosta. 
Men sen är det den andra hostan…
Behandlade alla sex katterna här med Ronaxan, för att utesluta Mykoplasma felis. De fick tabletter i 14 dagar, men spydde ofta upp dem, så de fick nog i sig för max 8 dagar. Enligt veterinären skulle det vara tillräckligt långt. Ellie och Skatan slutade helt hosta, se sista dagarna…
Tog en vecka sen kom hostan tillbaka igen. Först torrhosta, men sen med hosta där man hör att de hostar loss en slemklump.
Ellie började även klöka sig igen.
Nu hostar Ellie trots Aerokat 2 ggr dag, nyser små snorpartiklar och klöker sig. Hör det rossla lite när hon spinner. Skatan hostar en gång per dag och spyr ibland upp mat/slem. Elliot hostar ytterst sällan, men kan låta lite slemmig. Huskatterna däremot har jag bara hört hosta ett par gånger på flera veckor.
Så nu till problemet…
De har en historia av herpesinfektioner och mykoplasma felis, de fick en lättare halsinfektion när jag tog in de förvildade kattungarna, men blev friska.
Behandlade 8-14 dagar med Ronaxan vet (som de tyvärr spyr av), blev bättre, men kom tillbaka.
Läst om Bordetella och tycker mycket stämmer där. Detta med övre luftvägar och slemhosta.
Ska till veterinären med Ellie idag för att diskutera det.
Skulle tro att jag får fortsätta ge Doxycyklin, men hoppas kunna slippa ronaxanen (tips på annan sort?)
Är det någon här som fått Bordetella som diagnos på er katt?
Vilka var symtomen?
Hur behandlade ni?

Blev lite långt och rörigt, men hoppas ni får ihop sammanhanget.

/Elisa

Annons:
Vixxen
3/18/17, 1:10 AM
#1

Har inga erfarenheter av detta…    ….men hoppas du får till en bra medicinering som hjälper dina kissar! ☀️

kalindas
3/18/17, 7:32 AM
#2

#1
Ska göra ett prov i halsen på henne nu i veckan, samtidigt som jag fixar hennes tänder. Det är Ellie och hennes mamma som fortfarande hostar och har någon typ av reaktion av en ev bakterie. Den försvann helt med Ronaxan, men misstänker att jag skulle fått hålla på minst två veckor till. 
Får se vad provet i halsen säger…

/Elisa

Vixxen
3/19/17, 1:54 AM
#3

#2 Mykoplasma hos människa kan ge lunginflammation flera gånger har jag fått lära mig. Det kanske är likadant på katt?

kalindas
3/19/17, 8:08 AM
#4

#2
Jo. Men samtidigt visade det sig att Ellie redan var fritestad mot just Mykoplasma felis. Men någon bakterie/virus skit är det. För även Elliot har börjat slemhosta, även om det bara är en gång om dagen. Huskatterna hostar inte…

/Elisa

Upp till toppen
Annons: