Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 771 ggr
Celia
0

Inget brott att halshugga katter!

"Det var inte fel av polisen i Kronoberg att avliva övergivna kattungar med halshuggning eller slag mot huvudet. Chefsåklagare Kristian Augustsson vid riksenheten för polismål anser att djuren dödats på ett humant sätt."/TT

Kan man bli annat än förbannad och ledsen? Gråter

Liljekatten
0

Är detta verkligen sant?!? Usch och fy! Man blir urledsen och arg.

Nilla
0

Usch…Ledsen

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Canoodles
0

Fy fan….. :-((( Min veterinär har sagt att de enda lagliga sätten att avliva ett djur är hos veteriär eller med kulvapen, men de reglerna gäller tydligen inte för polisen……. Vi kanske ska vara tacksamma att de inte dränkte eller kvävde dem…..

Nilla
0

Inte för bönderna heller…

Var precis i min katt/hund-affär och köpte foder. Har enda fram tills nu, hyst stor respekt för den "kunniga" expediten och varje gång dröjt kvar och pratat katt…tills idag.

Hon hade för första gången träffat en Siameskattunge hemma hos en väninna "… och visst var den alldeles bedårande söt men den pratade ju HELA tiden!!! Skulle aldrig stå ut en dag med en sådan katt!!! "

"-Nähä" , sa jag och frågade hur många katter hon själv hade. Hade ju för mig att hon pratat om kattungar lite titt som tätt. Jodå, hon hade hittekatter ute i ladan. Hon började beskriva utseendet på en "alldeles perfekt" liten sommarkatt som såg ut som om hon doppat nos och svanstipp i grädde…

"-Men så fick hon ju ungar, vet du och hennes ungar fick ungar och deras ungar fick ungar….så i helgen kommer en god vän och skjuter av dem. "

Jag tittade förskräckt på henne och utbrast; "-Nää, varför?! " Ledsen

"-Man kan inte ha så många katter. "

"-Men du borde ju stoppat det tidigt genom att kastrera sommarkatten! "

"-Men…(här började hon skruva på sig)…det går ju inte att få tag på dem. "

"- Det finns kattfällor att låna. "

"- Med räv och grävling som ska gå i den då? Nää, du tack. "

Telefonen ringde och jag pös. För att återknyta till inlägget och tidigare diskussioner i andra trådar…"bondkatten och dess kattungar" har inget som helst värde och avlivas och skjuts som skadedjur. De får ingen mat på bondgårdarna, utan ska livnära sig på möss och råttor och är fulla med mask. De förökar sig fritt och när de blir för många skjuts de  med hagelgevär. Jägaren har sina barn med sig och pappa visar hur man behandlar djur. Jag tycker det är skrämmande.

Det blev ett jättelångt inlägg…men detta ämne berör mig. Man tycker ju, att polisen borde föregå med gott exempel.

aijmer
0

Jaa, man blir verkligen, arg,  förbannad och Gråter

ChatNoir
0

Ägaren till stallet som är en äldre dam fick tre kattungar och alla var hanar. Skönt tyckte hon för de gjorde ju inte emr ungar… Eeeeeh, jo! Till andras honor! Hoppas det blir en lafg att okastrerade katter inte får gå lösa snart, och obligatorisk chipning/öronmärkning! Fy, att katter ska ha så låg status!!

Canoodles
0

Jag jobbade med hittekatter för många år sen och var mycket ute och propagerade för Kastrering, vaccinering och försäkring.

En gång när jag var ute kom det fram en tjej till mig och började diskutera det här med Kastrering och jag tyckte jag talade väl och övertygande då säger fanskapet - Ja men min okastrerade hankatt har varit utekatt i 9 år och jag har aldrig haft några problem……..Skrikandes

Nilla
0

Ja, jisses…man kan undra vad vissa människor har innanför pannbenet?

Canoodles
0

#8 Ludd?!

Celia
0

#9 - Skrattande

Canoodles
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=eb8d6a39-af42-4d89-a9a4-c50a39b18136&Filename=nallepuh copy.jpg)

Micare
0

Har du någon vidare information eller länk till information kring denna fatalt inhumana dom?

Celia
0

#12 - nej, men du kan söka på TTs hemsida. Detta fick jag i ett nyhetsmail som jag prenumererar på. Uppgifterna har de hittat hos TT :)

paivi
0

Vad ledsamt.

Skall Sverige verkligen kalla sig ett siviliserad samhälle????