blåsljud
Idag upptäckte veterinären att min siamesgrabb har ett blåsljud på sitt hjärta. Han ska på ultraljud nästa vecka för koll. Nervöst… Någon annan som har siam med hjärtproblem?
Nej, vad tråkigt..:-(
Hoppas att det inte är något alvarligt blåsljud.
/Elisa
Nä, men en läkare sa en gång till MIG, att jag hade ett blåsljud på hjärtat! När jag oroligt frågade en annan läkare om hon kunde lyssna, sa hon;
"- Va? Vad är det för dumheter, du har inget blåsljud på hjärtat!"
Såå, man vet aldrig. De kanske inte hittar något. Din veterinär hade kanske extra mycket vax i öronen just denna dag?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Hoppas att det inte är något allvarligt. Förstår att du är orolig för din lilla katt. Vi håller tummar och tassar!

Jag har inte haft någon katt med blåsljud än men vet att det är vanligt förekommande och oftast inget att oroa sig över.
Det är ju bra att ni ska kolla med ultraljud så du får besked om det är allvarligt eller inte.
Det är många av oss människor som också har det utan att det påverkar oss det minsta.

#0 - hur gammal är din katt? Vet du om det är på vänster eller höger sida av hjärtat?
Mvh, Cecilia

#5 Han fyller 3 i december. Blåsljudet hördes på vänster sida.

#6 - tack för info. Jag ska inte be om stamtavlan även om den också hade varit av intresse. Jag tipsar dock om följande;
Jag vet inte vilken veterinär som kommer att göra undersökningen, men försäkra dig om att det är någon som vet vad h*n gör. Observera att det inte enbart räcker med ett vanligt ultraljud, utan undersökningen måste genomföras med doppler för att kunna ställa korrekt diagnos. Kan inte din veterinär detta, så uppsök någon som kan - annars är risken att du ändå måste göra det senare och det är bortslängda pengar på den första i så fall. Din katt är i den ålder då symtom på HCM brukar utvecklas och upptäckas, jag ska hålla tummarna för att det inte är så i detta fall!
Om de finner något fel så se till att få utskrivet hjärtmedicin, det underlättar för katten i framtiden.
Lycka till med undersökningen och pussa killen!
Kram, Cecilia

#7 Tack för tipsen. Vet inte vilken veterinär vi fått, men det är på ett större djursjukhus och de har speciella veterinärer som gör ultraljuden, så förhoppningsvis vet dom vad dom gör… Vad är doppler för något? Jag vet att jag hört det förut, men kommer inte ihåg. Vad gäller stamtavlan, så om vetten hittar något fel som misstänks vara ärftligt, så visst kan du få reda på den. Men om det är så, så vill jag kontakta de som fött upp hans föräldrar först, känns bäst så.

# 8 - nej jag behöver ingen stamtavla för egen del egentligen, det här med uppfödning har jag lagt ner tills vidare. Det var mest för att kolla om det var någon av "mina" linjer och/eller katter som förekom bakom, eftersom jag har fött upp ett par med hjärtfel. Det kan du berätta senare i så fall, när du vet OM och VAD :)
Doppler är ett "tillbehör" till ultraljudsapparaten som visar blodgenomströmningen i hjärtat. Det visas som färger, ungefär som s.k. aurafotografering.

Nu har vi varit på ultraljud. Hjärtat såg fint ut, inga förändringar. Jag ska bara vara noga med att han blir lyssnad på varje år, och vara uppmärksam så att han inte verkar bli tröttare eller så. Så förhoppningsvis blir det inget problem för grabben i framtiden. :)
Men vad kul att höra!!! Förstår att en stor sten föll från ditt hjärta nu. Pussa lite på grabben från mej.
Har du ingen bild på honom?

Vad skönt att höra att allt ser bra ut!
Pussa på honom från mig.

:D
Skönt med goda nyheter!

Vilken vacker kille du har!

#16 Tack! Säger både jag och Panter. :)
Skönt att det ordnade sig för honom..:-)
/Elisa