Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 1096 ggr
dumuzi
0

Napp i magen

För ca tre veckor sedan åkte jag till vet. med två av kattungarna i min nuvarande kull. De hade kraftiga kräkningar och diarre´. Eftersom de kräktes upp minsta lilla vattendroppe de fick i sig var de rejält utorkade och blev inlagda med dropp. Nästa morgon hade de piggnat till rejält. När personalen på djursjukhuset skulle börja ge dem lite mjölkersättning var de väääldigt hungriga. Lilla Odd molly, som är kullens stora matvrak blev så ivrig att hon bet av toppen på nappen (några millimeter)och svalde. Veterinären gjorde allt som stod i hans makt för att få upp nappen igen, men inget lyckades. Jag fick helt enkelt hämta hem en katt med napp i magen. Enligt vet. brukar nappar ha en tendens att suga sig fast mot tarmväggen, när de väl hunnit dit och en operation blir då nödvändig. Den kan dock ligga kvar i magsäcken ganska länge innan den åker ner i tarmen. Så nu väntar jag nervöst på att hon ska börja kräkas och visa tecken på att den fasnat.

Är det någon som har liknande erfarenheter? Hur har det i så fall gått? Hur länge ska man vänta innan man kan känna sig lugn och anta att den kommit ut den naturliga vägen? Jag kan ju inte direkt kolla igenom varenda kattungeklutt som ligger i lådan för att leta efter nappen, svårt att veta vem som har gjort vad. Självklart vill jag ju inte heller sälja kattungen innan jag vet att nappen är ute.

Celia
0

Jag kan förstå din oro även om jag själv inte har upplevt samma, men en annan uppfödare (tillika veterinär) råkade ut för samma sak för en del år sedan. Hon använde slangbitar (typ ventilgummi) när hon stödmatade och mannen i huset skulle mata då hon var på jobb. Han ringde och var helt förtvivlad - kattungen hade sugt i sig hela gummit…

En kollega opererade ut "nappen" samma dag och det gick jättebra, men jag minns hur nervös uppfödaren var.

Håller tummarna och hoppas att allt går finfint! :)

Mezzo
0

Vår orientalflicka gjorde exakt samma sak som liten, hon blev magsjuk men de hittade inget hos veterinären, hon blev inlagd men mådde sen fint.
Men hade enormt svårt att återhämta sig viktmässigt och frös konstant ett tag..
Hon rasade ju flera hundra gram.. :(

Men nu är hon en härlig kastratdam på snart 2år och 4,2kg nånting ;)

Så hon överlevde och allt gick fint =)

dumuzi
0

Tack för era svar & vad skönt att det gått bra i bägge fallen!

Som tur är lilla Molly pigg och mår bra, hon äter och växer som hon ska och hoppar runt som ett popcorn med sina syskon.

Men vetskapen att den där förbannade lilla nappen kan ligga och rumla runt där i magen och orska problem närsomhelst är rätt jobbig. Jag får väll helt enkelt ha is i magen och hålla tummarna för att hon har fått eller kommer att få ut den på naturlig väg. Operationsbordet känns inte så lockandeLedsen

dumuzi
0

I sammanhanget kanske jag också bör påpeka att jag inte lägger någon som helst skuld på djursjukhuset och dess personal. De har varit mycket hjälpsamma och det hela var bara en otursam olyckshändelse.

ChatNoir
0

Dumt kanske, men kan amn inte ge sådan föda som göra att den åker ut lättare, typ paraffinolja? Elelr är hon alldeles för liten?

dumuzi
0

Jo, jag har också funderat på paraffinolja. Det kan säkert underlätta passagen genom tarmarna. Hon är 11 veckor, så för liten är hon inte. Problemet är bara att man ju inte vet var nappen befinner sig. Jag tror inte paraffinoljan har någon effekt om nappen fortfarande ligger kvar i magsäcken. Kanske kan man ge lite paraffinolja varje dag i förebyggande syfte. Men jag har för mig att jag läst någonstans att det inte är bra att ge för mycket paraffinolja. Så risken är väll kanske att man försör mer än man hjälper. Jag vet inte, kanske ska kolla det med min veterinär. Någon som vet?

tuska
0

Paraffinolja gör det svårt för upptaget av näringsämnen.,eftersom tarmarna gör mycket av det arbetet så ger man inte det en längre tid, Det är då så hos människan. Att ge katten paraffin några dagar skulle då jag göra. Men har inte en aning om hur mycket man ska ge dagligen,det kanske veterinär vet .

dumuzi
0

Tusen tack! Jag har gett paraffin till en katt med förstoppning tidigare på vets. inrådan. Då gav jag 5ml 2ggr/dag. Men då var det inte någon främmande kropp som orsakade förstoppningen.