Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 2399 ggr
hecajon
0

Vaccinering, vad?

Vad vaccinerar ni era vuxna katter och kattungar med?

Jag har Felocell CVRvet på mina sen de var kattungar och senast Nobivac Tricat vet vid omvaccinationen (byte av veterinär).

Har suttit och kollat lite på vacciner idag och har lite funderingar:

De vaccin jag nämnde ovan är ju för Parvo, herpes och Calici (vad är det?), såg att det fanns ett vaccin som heter Fevaxyn Pentofel som även är för klamydia, någon som vet något mer om den?

Obs! lite gamla rapporter jag tittat på, så det sista vaccinet kanske inte används idag, finns det någon ny likvärdig isåfall? Kände att det kanske vore idé att vaccinera mot även klamydia från början om båda föräldrarna är negativa mot den sjukdomen. Vad tycker ni?

Sen undrar jag om någon katt är smittbärare latent på en sjukdom och får vaccin mot den sjukdomen när de är kattungar, vad händer då?

Tack på förhand/Helena

MalinL
0

JAg vaccinerar med Fevaxyn Pentofel, avdödat vaccin som även vaccinerar mot felv och klamydia.

Rovardotters
0

Jag använder också Fevaxyn Pentofel till alla mina katter. Först testade jag igenom alla för att få en helt uppdaterad hälsostatus (FIV, Felv, corona och chlamydia), för att vara säker på att jag inte "bakade in" en chlamydiasmitta och inte lurade mig själv.

Det går inte att testa chlamydia genom antikroppar (blodprov) på chlamydiavaccinerade katter, men ögonsvabbtest kan man fortfarande använda. Inga vaccinationer botar någon sjukdom, de används bara förebyggande.

Hur menar du att en kattunge kan vara latent smittbärare?

hecajon
0

#2 Tänkte mest på om man fick smittan med från uppfödaren och deras mamma ,men ingen påvisad symtom på kattungarna eller när de blir äldre, hur blir det när det får antikroppar mot det, blir de dåliga då eller ligger det bara kvar bakom och kan bli sjuka sen? Eller kanske ser man dessa sjukdomar omgående, jag frågar bara för jag inte vet och vill lära mig.

Självklart så botar inte vaccinet mot sjukdomen, det förstår jag med, bara funderingar eftersom det är så mycket prat om latenta sjukdomar och hur det visar sig.

Jag har testat min Maja på Chamydia genom ögonsvabbtest= negativt. Kan jag vara trygg nu? Borde jag vaccinera henne med Fevaxyn PentoFel nästa gång då?

MVH Helena

Rovardotters
0

När det gäller herpes, chlamydia och calici så vet man att vaccinationerna inte är heltäckande, dvs de innehåller bara vissa stammar. Smittas de då av någon av de andra stammarna så kan de självklart bli sjuka, ev bli smittbärare, det kan inträffa både innan vaccinationen som efter den. Inga vaccinationer är heltäckande, inte heller de som man ger till människor.

Det är väldigt svårt att ge goda råd om vilket vaccin man bör ge sina katter. Det var min veterinär som kontaktade SVA och tog reda på vilket de tyckte skulle passa bra för oss. Jag ville ha ett bra och snällt vaccin mot Felv eftersom de orientaliska katterna inte verkar ha ett så starkt nedärvt skydd mot detta virus som exempelvis huskatter verkar ha. Jag har inte haft några biverkningar av det men jag vet en uppfödare vars ena unge i en kull reagerade väldigt starkt, både efter första som andra sprutan. Biverkningen kom ca 2 veckor efter sprutan och yttrade sig som en kollaps med apati och anorexi. Om detta vaccin ger biverkningar så kommer de som fördröjda effekter, så långt efteråt att man knappast kopplar ihop det. Detta är bara vad jag har hört, har inte upplevt det själv (vill dock nämna det så att jag inte lurar dig att detta vaccin är helt utan biverkningar, jag känner inte till något vaccin som är helt utan biverkningar på någon katt någon gång).

Jag vaccinerar mina ungar första gången vid 6-7 veckors ålder (när skyddet från mammas mjölk börjar avta), allt för att undvika att de blir smittade och ev blir sk latenta smittbärare av de smittämnen som vaccinationerna innehåller (om de nu skulle råka finnas fritt i miljön). Det har fungerat väldigt bra, inga biverkningar och inga smittor, förkylningar mm (peppar, peppar ta i trä, jag är skrockfull). Hoppas att du förstår hur jag menar. Man kan dock inte helgardera sig om man inte isolerar sig och sina katter, förkylningssmittämnen förekommer överallt. Det viktigaste man kan göra förutom att vaccinera är att stärka upp immunförsvaret genom en god och näringsriktig animalisk kost och genom att minska all onödig stress (ge katterna gott om space och uppmärksamhet).

Rovardotters
0

Kanske blev mitt svar inte så tydligt när det gäller smittbärare o dyl, det jag vill ha sagt är dock att ingen kan garantera någonting och ingen kan helgardera sig genom att vaccinera. Herpes kan exemplevis ligga dolt länge i en kattkropp (likaväl som i en människokropp) och i stressade situtioner (som exempelvis i samband med en utställning) kan viruset aktiveras och ge ögonsymptom. Då smittar katten men inte när viruset inte är aktivt, dvs inte när det inte visar några symptom. Det är komplicerat och ger ofta upphov till olika missuppfattningar, ingen vinner något på att leta syndabockar då många förkylningsssmittor är luftburna och lätt kan överföras på exempelvis utställningar. Det man kan tänka på är att inte ta i andras katter på utställningar, om man ändå måste göra det ska man vara noggrann med handhygienen. Detsamma gäller för undvika att man själv blir sjuk och smittas av andra människor, handhygien är A och O. Virkon är ett väldigt bra medel, det kan man ta med sig i en liten sprayflaska och rengöra händer och buren med innan man stoppar in sin egen katt. Kan också användas att rengöra lådor med och kattställningar i hemmet, man kan skura igenom hemmet ibland med detta medel också. Var noga med att hålla undan katterna när man använder det, det är starkt och mycket effektivt. Dödar såväl bakterier som virus. Väldigt bra att använda om man vill ta död på coronavirus.

En katt kan alltså bli en smittbärare trots att katten är vaccinerad, den kan smittas av de förkylningsstammar som inte finns i vaccinationen. När man vaccinerar ger man ju en liten dos av sjukdomen för att aktivera immunförsvaret så att katten ska bilda antikroppar mot det. Antikropparna är ett slags fysiska minnen i kroppen som gör kroppen stridsberedd mot denna smitta och tar död på den om allt fungerar som det ska. Ibland fungerar det inte, dvs vaccinerna ger inte den tänkta effekten i en kropp, då blir den bara sjuk om den utstätts för smitta och vissa blir kroniska (latenta) smittbärare. Om man vaccinerar en unge som redan är smittad av någonting och därför har ett ansträngt immunförsvar, kan den få svåra biverkningar av vaccinationer.

ossilian
0

#4 & 5 Jag tycker det är intressant att du vaccinerar redan vid 6 veckors ålder. Hur många kullar/ungar har du gjort det med? Har du sett någon skillnad mot de du har vaccinerat vid brukliga 8-9 veckor?

Och en helt annan fråga; var hittar man Virkon? Flera andra har pratat om det, men jag lyckas aldrig hitta det. Är det detsamma som alcogel?

Rovardotters
0

#6 Ja, jag har märkt att kattungarna håller sig friska och sunda på alla sätt, både medan de fortfarande är kvar här hemma och efter det att de har flyttat. Det har väl blivit ca 10 kullar som vi har vaccinerat på detta sätt, kanske fler  (jag måste kolla igenom mina papper om du vill ha exakta uppgifter, jag kan återkomma med det senare idag, nu ska jag iväg hemifrån över dagen).

Innan dess blev vissa kullar helt ok medan andra inte blev det. Det var mer oroligt. Vi ställer ut mycket i perioder och vi har haft hanar som andra har fått para med (just nu har vi inte ställt ut sedan i juni och vi har ingen hane för utlån). Om man har mycket kontakt med andras katter får man räkna med smittämnen och vidta åtgärder för att minimera problemen. Att vaccinera tidigt är bra för oss, därmed inte automatiskt bra för andra. Vi har väldigt få problem (i stort sett obefintliga) sedan vi började med detta, trots många kontakter med andras katter (som alltid har varit nytestade då de har kommit nära våra katter, ska tilläggas).

tuska
0

VIRKON.S   Biologiskt nedbrytbart desinfektionsmedel för användning i  djurstallar växthus,kläckerier djurkleniker,potatislager m.m.användningområdet är stort.  effektivt mot alla kända virusfamiljer som angriper människor å djur.  Man blandar 100g virkon S  i 10 liter vatten. 1% blir det då.   För ex parvovirus behövs 2% lösning enl.bruksanvisningen.  färdigberedd brukslösning används inom 7 dagar.   jag använder alltid virkon S efter det jag gjort ren kisslådorna.    Finns att köpa hos Lantmännen.  // Inger

ossilian
0

#7 Det faktum att du dessutom har märkt en skillnad gör ju det hela än mer intressant. Vaccinerar du två eller tre ggr? Och vid vilken ålder ger du (eller vet) andra sprutan? Visst är det väl också en fördel att ungarna inte vaccineras precis innan leverans.

#8 Tack för de utförliga uppgifterna! Då får jag ta och bege mig till Lantmännen Glad

Rovardotters
0

#9 Jag vaccinerar i dagsläget bara två gånger, har funderat på att göra det tre gånger och att byta den första vaccinationen mot ett trekomponentsvaccin (avdödat) för att därefter gå på fevaxyn pentofel de andra två gångerna. Vår veterinär är dock tveksam till om vi verkligen behöver vaccinera så mycket så vi får se hur vi gör med det.

Jag tycker det är väldigt bra om det hinner gå tre - fyra veckor efter den sista vaccinationen innan ungarna flyttar (våra flyttar tidigast vid 14 veckors ålder), riskerna för kattungarna blir då mycket mindre. Man ska komma ihåg att en vaccination är ansträngande för immunförsvaret i upp till två veckor efteråt (kanske även längre tid) när immunförsvarets celler får arbeta hårt, särskilt efter ett femkomponentvaccin som fevaxyn pentofel ändå är.