Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1077 ggr
kalindas
0

Av all tings jävlighet...

Var jätteglad i går. Vår utställning flöt på bra och vi har aldrig varit klara så fort som nu. Så riktigt fram till att jobba på dagens utställning.

Men tji fick jag.

Vakande till i natt att Saga morrade. Muttrader "tyst katt" och somnade om.
När jag gick upp nu vid 8 för att åka iväg. Märkte jag att hon morrade när hon slickade sig i rumpan.
Livmodersinflammation!…Gråter
Så jag sitter nu och försöker få tag i veterinär utan att behöva åka 10 mil enkel väg. Kommer kastrera henne idag.
Vill inte hålla på och medicinera henne hela tiden för att den "kanske" våga para henne och "kanske" få friska ungar…

Men som sagt. Man får inte vara för glad för länge…

/Elisa

Canoodles
0

fy så trist med Saga…Gråter Nej, det är inte ofta det blir som man har tänkt sig…..

Du var ju så glad igår och som du säger allt flöt ju på jättebra. Jag hade en jättetrevlig dag hos er i går!

Helenaf76
0

Oh, nej! Gråter Stackars lilla Saga och stackars dig!! Det är lagen om alltings jävlighet! Hoppas du hittar en veterinär!  

#0 +1 Tack för en jätte trevlig dag! Hoppas vi ses snart igen *kram*

kalindas
0

Desamma. Kul att träffa dig!

Vet inte ens just nu om jag är besviken eller lessen pga detta med Saga. Är så jäkla härdad numera att jag ungefär lyfte lite på ögonbrynet och sa "jaha det var det det" när jag såg flytningarna…

Håll nu tummarna att kastreringen går utan problem.

/Elisa

Canoodles
0

#2 #3 Visst var det kul att träffas och "få ett ansikte" på varandra! Det blir mer personligt än här på nätet. Kramar härifrån också!

#3 Jag har haft sådana perioder, tack och lov inte med katterna, där allltig som kunde gå åt fanders gick åt fanders….. Till slut säger man bara - Visst varför inte det här också…… Hoppas du hittar veterinär snart och självklart kommer kastreringen att gå bra!

Juliette-
0

Gud vad tråkigt.. Varför blir de aldrig som man planerat :( Varför skulle detta komma mitt i allt.. Hoppas de löser sig för vackra Saga

AFamosa
0

Så trist Kalinda :-(

Jag förstår så väl att du vill få kastreringen gjord så fort som möjligt för Sagas bästa men man har väl också rättighet att få känna sig besviken och ledsen för visst är det så att man gläder sig och hoppas så mycket på det som kan komma att hända i morgon dag….att få hem sin hona och veta att hon aldrig någonsin mer kan få livmodersinflammation är ju en lycka i sig ….om man nu skall låta hurtigt optimistisk då jag dunkar dig i ryggen *vågar mig på en försiktig smiley här* :-)

Lycka till matte och lilla Saga…. ta det lugnt på vägarna!

Louise

paivi
0

Oj vad ledsamt :(

Hoppas allt går bra med operationen och hon hämtar sig som hon ska!

Nilla
0

Ska du inte vänta tills måndag? Det blir ju extra dyrt på jourtid! Du kan ju sätta in Baytril eller Synulox redan idag. Har hon inte temp, överlever hon tills det blir vardag.  Flört

Ja, visst är det tråkigt med livmoderinfektioner. Min Bassie har också haft ett par lindriga sådana. Men med mild antibiotika vid parning och innan förlossning har hon fått välskapta, underbara ungar. Ska tillägga, att detta skett i samråd med veterinär.

Har honan ständigt återkommande infektioner, är ju Kastrering det enda rätta för henne. Lycka till.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ossilian
0

Nej, fy sjutton vad trist! Detta var ju inte precis vad du eller Saga behövde nu. Jag säger som Canoodles; jag vet också hur det är när livet hopar sig och man tillslut bara rycker på axlarna åt allt elände. Men jag vet också att helt plötsligt är prövotiden över och solen och livet ler för fulla muggar mot dig.

Du måste berätta mer om helgens utställning!

Kram!

kalindas
0

Håller med dej fullständigt!
Det viktigaste är att få hem en fullt frisk och glad katt.

/Elisa

kalindas
0

Vill inte vänta tills på måndag. Kosta vad det kostar vill, som det heter.

Visst skulle jag kunna ge henne hormoner och sprutor för att driva ut inflammationen. Men jag vill helt enkelt inte…
Så viktig är hon inte i avel.

Får känslan av att det där med lätthet att få Livmodersinf. är ärftligt och jag har inte lust att föra de generna vidare.
När två halvsyskon får samma, den ena efter två löp och den andra efter ett löp. Då blir iallafall jag misstänksam.
I och för sig kan Sagas inf. orsakats av p-piller, så jag är inte säker…

Den enda katt jag kan tänka ge antibiotica och hormonsprutor är Skatan. För hennes linjer är jag nyfiken på…

/Elisa

yahtzeecats
0

Nej, vad jättetrist Förvånad Så typiskt med en så fin hona. Hoppas det ordnar sig så att du får tag i en vet!

Ja, p-piller kan ställa till det. En del honor i Kategori IV klarar p-piller hur fint som helst, inga problem när de sedan ska paras.

För många andra innebär p-piller upptakten till diverse  problem.

Ibland måste man ju ge p-piller, pest eller kolera… så det hör ju till livet. :-(

kalindas
0

Jo det är jättetrist för Saga är en väldigt vacker katt. Kan bara se två nackdelar på den damen och det är öronplacering och ögonfärg, vilka båda gärna fått vara bättre.

Men jag får visa upp henne som en vacker utställningskastrat istället. Det är inte fy skam det heller…:-)

Hon är nu inlagd på djursjukgus och jag sitter och väntar på att få hämta hem henne.
Livmodern var ca 1,5 cm i storlek, men hon hade ingen feber och var pigg. Så förhoppningsvis återhämtar hon sig fort.

Svårt att säga om det är p-piller eller en kombination med arv som gör detta.

Vet ju att överkänslighet mot hormoner går i arv. Jag tål exempelvis inte p-piller och inte min mamma heller.
Samma med vissa andra sjukdomar såsom endometrios och liknade som bevisligen går i arv.
Det hade varit lite intressant att se om detta med livmodersinflammationer också kan gå i arv. Får mor till dotter eller far till dotter osv…
Om man skulle kunna följa en röd tråd genom olika linjer.

/Elisa

yahtzeecats
0

#13 Vad skönt och tryggt att hon får så bra vård, hoppas hon blir pigg snart.

Jag tror också det är en genetisk fallenhet för denna känslighet mot hormoner, och de flesta av siameserna och orientalerna har denna genetiska fallenhet. 

Någon berättade att katter får väldigt höga doser hormoner i p-piller,  i förhållande till sin kroppsvikt, så det är kanske inte konstigt heller att de kan bli känsliga mot detta.

Hoppas du snart har en glad Saga hemma igen utan flytningar - det låter lovande i och med att hon är pigg och vid gott mod.

MalinL
0

O nej vad tråkigt.

Hon kryar snart på sig. Men det är verkligen inte kul att det ska behöva hända. Oturen vänder nog snart ska du se.

SacredSouls
0

Gråter Å nei så trist Kalindas. Uflaksen sluttet tydeligvis ikke å ramme deg denne gangen heller.Håper det er slutt nå.

Klem

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
0

Men vad tråkigt! Stackare lilla Saga. Vi saknade dej idag på utställningen och undrade var du var. Nu fick vi förklaringen på det. Hoppas lilla katt kryar på sig fort.

Utställningen flöt otroligt bra hela helgen med tanke på de förutsättningar FHK hade från början. Stor eloge till Hallandskatten!

kalindas
0

Saknade att vara där också. Hade kul i lördags, men Saga var ju viktigare.

Hallandskatten tackar för den fina kritiken. Men vi får absolut inte glömma all hjälp och goda idéer som vi fick från övriga föreningar…Glad

/Elisa

Helenaf76
0

En stor applåd till Hallandskatten!

Och en till alla övriga föreningar som hjälpte till.

Rithwa
0

så trist att höra. krya på sig hälsningar från oss.