Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 743 ggr
CoralReefs
0

Ska hon stanna??

Sitter och funderar fram och tillbaka om vi ska behålla en hona ur denna kullen för vidare avel eftersom jag gillar denna kullens stamtavla samt typ.

Hope är helt klart den snyggaste i kullen vilket jag redan såg när hon föddas…hon skulle garanterat stannat om hon inte haft samma färg som mamman sin…vilket hon givetvis fick. Efter ett tag insåg jag att Happiness inte såg så tokig ut heller och hon är brunmaskad.

Skulle vilja ha ärliga omdömen från er…hennes brister??? vad gillar/ogillar ni med henne?

Är rädd för att jag har blivit lite "kär och galen" och samtidigt blind…
Vet att lilltjejn är bara 5 veckor på bilden(finns veckobilder på min hemsida) så det är inte alltid så lätt och man vet inte hur dom utvecklas …men jag vill ändå hära alla era negativa och positiva åsikter…

MalinL
0

Hon är min favorit i kullen Kyss, ska bli spännande att se henne utvecklas!

Jag tycker hon ska stanna :)

ossilian
0

Jag är ju inget proffs på balineser precis, som du vet:))) Men jag gillar Happiness!!

SacredSouls
0

Jeg kan ingenting om balinesere..men jeg synes hun her var veldig fin. Likte den blå(?) søsteren også jeg da.

Uansett.. ja jeg synes du skulle beholdt henne. Jeg likte øreplasseringen hennes veldig godt også ser det ut som om hun har veldig dyp fin blåfarge på øynene.Også var hun nydelig daKyss

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Säger som de ovan. Kan inget om Balineser. Men söt är hon..Kyss

/Elisa

CoralReefs
0

Balinesen har samma typ som siamesen…dock är dom oftast lite sämre eftersom deras "utveckling" går inte lika fort fram som siamesens pga att det är inte många som föder upp dom…

Hope är snäppet vassare än Happi enligt min mening…

Canoodles
0

Mitt tämligen oproffesionella råd är - Välj med hjärtat!!!

CoralReefs
0

Oj…ska jag välja med hjärtat så skulle alla få stanna..älskar alla bebisarna…har alltid stora problem men dom ska flytta….men visst kändes det i hjärtat när det hörde av sig folk på henne…

Rovardotters
0

Det är ju alltid bra att byta gener med andra, då går det lättare att komma framåt i avelsarbetet. Man kan ju även sälja hanar till sällskap med en parning inkluderad eller till en annan uppfödare om man vill ta tillvara på generna. Att välja med hjärtat (som jag också tycker att du ska göra) betyder också att du ska välja efter temperament, en sund katt som passar ihop med de andra katterna ger en bättre grund för avel då mindre stress ger friskare kullar och mindre komplikationer av olika slag. Typen är inte allt.

Du måste också fundera på hur många katter du kan ha i hemmet, någonstans går gränsen och det kan variera efter vilka katter man har, hur man bor och hur många människor som är med och tar hand om katterna. Vill du spara även i nästkommande kull? Finns det utrymme för det? Det är jättesvårt att veta hur man ska göra för man vet inte hur nästkommande kullar blir…Alla uppfödare brottas med detta dilemma.

ossilian
0

#8 Fast då balinesen är en så pass liten ras så är nog det där med att "byta gener med andra" inte alltid det lättaste.

Jag tycker det verkar som att du har bestämt dig för Happi, du brukar ju vanligtvis inte behålla någon ur dina kullar och dessutom gillar du hennes sätt också.

Rovardotters
0

# 9 Nej, det är inte lätt men värt ett försök. Ibland kan man lättare gå vidare på hanar än på honor beroende på hur omständigheterna ser ut i övrigt. Vill man spara så gör man ju det men att ge andra råd om de ska spara en viss kattunge, det tycker jag är vanskligt.Glad

CoralReefs
0

Allt angående plats osv är redan genomtänkt och planerat. Temperamentet är bra på hela kullen. Detta är en ganska stor kull där mamman har haft bra med mjölk och alla utvecklas väl utan några problem, inga defekter finns i kullen så allt är redan ok…bara själva typen att fundera på egentligen=)) men som det ser ut nu så få rhon nog stanna..har nog redan bestämt mig innerst inne….

Att spara i kommande kullar? Ja, det är jättesvårt men eftersom så mycket ska stämma och jag är väldigt kräsen så kommer det nog inte så många tillfällen när kattungen känns så rätt som denna lilla dam….

paivi
0

Om du behöver fråga det då är svaret solklart - åtminstone för mig ;)

Rovardotters
0

#11 Du hade själv svaret, det kände jag på mig! Puss på henneKyss

CoralReefs
0

Haha..ja innerst inne hade jag nog det=) men ville försäkra mig om att allting verkligen var perfekt vilket man gör när man har fått skriva av sig lite och sedan se vad man egentligen har skrivit..

Rovardotters
0

# 14 Ja, så kan det ofta vara. Lycka till med allt!Glad

CoralReefs
0

Tack!

Känns så himla bra nu när det är bestämt att hon ska få stanna=))