Svårt att sälja kattungar?
Tycker det verkar som marknaden är mättad på Kategori 4 kattungar för tillfället.
Vet uppfödare som sitter kvar med flera kattungar (både SIA, BAL, OLH och OSH) och ingen som är intresserad av att köpa.
Är det bara jag som tycker det går segt att sälja nu? Eller har ni som sitter med kattungar känt samma sak?
/Elisa

Så kan det säkert vara, jag vet inte när jag sist såg så många kullar födas inom kategorin som nu under 06/07.
Jag har PärProppmätt (panchito) kvar- han har inte varit direkt svårsåld utan här har det mest varit svårt att matcha den nye ägarens rimliga möjligheter …till mina orimliga krav och önskemål :-))) avseende just honom.
Ibland blir man bara mer än lovligt hopplös då det gäller ens bebbar. Rätt som det är så blir det väl top kemi- den fyrtiofjärde spekulanten lät väldigt trevlig och sympatisk…..och ville gärna ha honom innan han går in i seniorklass :-)))))))))) jag måste tänka lite till :-))
Nu har jag en lista på olh/javanesköpare….men jag vet inte när jag kan planera en fin javakull igen….synns inte ens vid horisonten närmaste året.
Jag vill bara hälsa till de som sitter med "lite" äldre bebbar kvar- Ha is i magen, gör inget förhastat, rätt som det är så ringer den rätte och är salig över att ha hittat en mer mogen siam/ori (alla vill inte ha småttingar)
Louise

# p.s Ni som är medlemmar i SOG och har kattungar på kattungelistan- Det finns faktiskt möjlighet att lägga sin "lite" äldre kull under den nya kategorin "juniorer/vuxna till salu".
Överst på sidan ligger "omplaceringar" följt av junior/vuxen och under dessa kommer smågrynen :-)
Louise

Tycker också att det har varit väldigt tyst…har en kull balineser 6 st och bara en utbokad. Dom är iof bara 5 veckor men vid det laget brukar jag ha en hel del folk som jag har kontakt med och som är intresserade av någon kattunge…

Om man har speciella krav, som jag har med Rafael (jag vill använda honom till en kull innan kastrering), då kan det vara svårt. Jag har fortfarande honom kvar men annonserar inte längre. Han har fastnat i mitt hjärta så nu kan jag inte skiljas ifrån honom. Det är första gången jag har någon kattunge kvar ofrivilligt, numer dock frivilligt.
Däremot har jag förfrågninger på kommande kullar…Ja, det är lite lurigt.

Jag som sökt katt tycker dock de varit jätte svårt att finna. Jag har ju haft speciella krav som köpare istället. Visst de finna många kattungar fina och så men inte med de lilla extra enligt mig så de finns delades sidor av de hela men jag har hört flera som tycker de är segt och tycker de är konstigt de inte rykt fortare som de brukar så kanske är marknaden rätt mättad just nu.. Jag som avlar skogkatt kämpar mot en mättad marknad och jag vet de inte är lätt alla ggr men har man is i magen kommer rätt hem som här innan sagt alla vill inte ha 12v kattungar..
Dock är de ju inte så roligt om man sitter på flera kattungar osv då känns de till slut lite hopplöst. Å de är inte alltid roligt att sälja dom som lite äldre heller man fester sig ju mera..
Sen tycker jag de är att man höjer kraven destå äldre de små blir.. men de är nog mycket för man får starkare band med den lille och då skall de verkligen vara ett speciellt hem som får köpa änns lilla hjärtegryn

# 5. Fäster sig! jo, det skall gudarna veta!!!!! hanarna är sådana jätte-babies, kryper direkt in i hjärtat så fort de öppnar ögonen, att sälja vår Panchito nu, vid 10m, känns outhärdligt svårt men tids nog så löser sig också denna hjärte-knut ;)
Jag kan själv inte "boka ut" kattungar tidigt, vill helst att de skall bli 7-9 veckor innan, det känns bäst för mig och de som är helt säkra på vad dom vill ha- dom väntar medans andra ringer vidare till uppfödare där bokning kan ske vid födsel :))
CoralReef´s - detta med balineser- icke öronmärkta- är ju något som förundrar mig, balinesen var en "bristvara" för bara 5-6 år sedan. Det är en liten ras och faktum är att den fortfarande är relativt okänd så just deras marknad kanske är mättad just nu. För bara några år sedan så fylldes väntelistor bara någon yppade en planerad kull.
Nu bor vi i Sverige men jämförelsen med usa och canada är ändå intressant där uppfödare kan välja o vraka bland sina köpare som snällt väntar på att få köpa en kastrerad ung katt eller vänta på att de skall få köpa en hona/hane efter avslutad kort avels/utställningskarriär. Där är köparen inte bortskämd med att få en "hel" kattunge. Säljarens marknad råder, det är min erfarenhet och den långa kontakten de får med köparen under väntetiden brukar resultera i varaktiga hem.
Det finns säkert undantag men detta är erfarenheten jag fått ta del av från några uppfödare och det känns positivt (för mig)
OBS! sa inte att jag ville ändra våra regler för försäljning ;)…kanske lite då ;))
Louise

Jag letade katt för nästan ett år sedan, och jag tyckte det var svårt att hitta den brunmaskade siamesen jag drömde om. Men efter att jag faktiskt köpt honom verkade det bli fina kullar överallt ;)
Är det verkligen så bra i USA? Jag har hört historier om att man kan få siameser från katthem (med stamtavla). Fast det kanske är väldigt stor skillnad i status beroende på hur känd uppfödare man är?

#6 Jag har också svårt att "boka ut" kattungar tidigt, jag vill helst att man hör av sig och berättar om sina önskemål och att man kan vänta på att få det man önskar. Om jag inte har vad de söker brukar jag hänvisa till andra uppfödare, en del hittar vad de söker på annat håll och andra står kvar och väntar. Jag har haft några sådana kattungeköpare som har väntat år därför att de absolut bara vill köpa av mig, då har det handlat om att köpa katter till sällskap. Det har känts extra tryggt och trevligt för mig att sälja till dem, kan man vänta så är man också inställd på att åtagandet att ta hand om katterna inte bara gäller den närmaste tiden, på de och de utställningarna, utan för resten av katternas liv. Min uppfödning är en "hjärtefråga", utan den inställningen skulle jag aldrig vilja hålla på med det här oavsett om det är köparens eller säljarens marknad.

# "säljare/köpares marknad" kan ju feltolkas beroende på hur man tänker. Då jag nämnde "säljarens marknad" så hade jag den "generella synen" i åtanke samt även de köpekontrakt och tillvägagångssätt i huvudet som jag vet många uppfödare använder sig av i nordamerika. Hos de fåtalet jag riktigt känner så handlar det naturligvis om hjärtefrågor och seriös avel utan profit syfte. De jag känner har bara någon enstaka kull/år, kanske någon stannar- någon går vidare till uppfödarbekant och de övriga säljs kastrerade och med stamtavla- alternativt "hela" och stamtavla överlåts då Kastrering ombesörjts av ny ägare…vilket ofta sker väldigt tidigt har jag förstått.
Den ene uppfödarens veterinär stod hoppfull i kö ett par år för att få köpa deras Balineshane efter Kastrering och avslutad karriär :-)) Vet man vad man får så är det sant som det är sagt- det är värt att vänta på- Precis som du skrev Rövardotter om din väntande köpare, de väntar hos dig, de har bestämt sig, det känns nog jättebra för dig- och för dom!! :-))

#7…att allt är bra i USA är jag den förste att skriva under på att det INTE är. Jag hämtade ett exempel på hur det kan se ut bland seriösa uppfödare :-))))

#9 Jo, jag förstod nog vad du menade med marknad, jag menar också att det handlar om personliga relationer och jag vet att många uppfödare känner som jag gör. Det är en liten hobby som också ger andra möjligheter att få njuta av de här katternas sällskap och då vill man att dessa människor ska vara värda detta också.
Kattuppfödning i stor skala med profitsyfte tror jag skulle vara ganska lönlöst att försöka sig på, särskilt med de här katterna som har så stora "egon", som vill vara i centrum och styra allt i hemmet. Det skulle bli totalt kaos och superstress med åtföljande sjukdomar som totalt skulle motverka den typen av uppfödning.
Trevligt med kattintresserade veterinärer, särskilt när de är intresserade av de här raserna.
Vad jag har sett och hört om amerikansk uppfödning (och det är inte mycket) föder en del upp både katter och hundar i burar. Jag har en bror som bor i USA, han har köpt hund där och jag har fått en del förklarat för mig om orsakerna till "buruppfödningen", det finns en del goda argument om buren som den trygga basen osv men jag kan inte känna att det är ett helt sympatiskt sätt att föda upp djur. Enligt honom är det ett väldigt utbrett burtänkande där, åtminstone inom hundvärlden.

# 11. Stämmer nog också…buruppfödning :-/ denna typ av uppfödarmiljö ingår inte i min bekantskapskrets…då hade det inte blivit min krets av bekanta heller :-))
I.ö ett u-land på många punkter…misär och orättvisor såväl bland två-som fyrbenta. Rymdprojekt och militära styrkor sväljer väl det mesta ..människor,djur och miljö är en liten bi-fråga i det stora hela :-/
En veterinär behöver ju inte betyda att det är den perfekta köparen/ägaren men just i detta fall så är hon en mkt sympatisk person som också har haft ett par år på sig att lära känna sin blivande katt, vad hon inte vet om hans hälsostatus och "person" är ju inte värt att veta :-)
Louise

#12 Jag har också sålt en katt till en veterinär, inte min veterinär utan en nyutbildad norsk, hon skulle föda upp men det blev för mycket med jobbet så den honan blev sällskapskatt ihop med en annan hona. Det var synd, jag hade hoppats att hon skulle kunna göra ett bra jobb men det är inte lätt att vara ny inom ett sådant yrke, hon fick jobba så mycket.
Skönt att du har hittat några trevliga uppfödare på andra sidan Atlanten och kul och spännande förstås att kunna utbyta gener med långväga uppfödare. Än så länge har jag bara sett ett par Holländska uppfödares hemmiljö. Jag funderar på att be min bror att undersöka om han skulle kunna importera någon katt åt mig men jag är tveksam till karantänsregler och annat. Har du haft egen karantän eller hur har du gjort?

#13. Från Canada behövs ingen karantän men bebbarna fick stanna länge hos sina uppfödare i väntan på att provtagning (titrar rabies) kunde göras…120 dagar?? och med tanke på att själva rabiesvacc. inte kan ges då de är för unga så drar det ut på tiden lite….sen kom lite annat ivägen innan en vecka kom som passade oss båda. De var nästan ett år gamla…unga…då dom kom, inga problem vare sig med hona ell. hane, båda anpassade sig på direkten hos sina nya vänner-men så är ju vår kat.4 "små i sinnet" även om de är ett år gamla på papperet ;)
Louise
hos oss på perser iFokus är det likadant
svårt att sälja kattungar
jag har "hållt på" i mer än 15 år o aldrig fått så lite svar på annonser som jag får nu.
TOM ovanliga färger..går trögt
jag sitter kvar med 2 st chokladbärare…exoter..som knappt finns att få tag på i sverige
försöker sälja de som helt vanliga sällsisar..men TRÖGT
andra uppfödare hos oss säger likadant
hmmmm..undrar vad som händer

Kanske är det insiderprogrammet om extremavel som har gett människor fel uppfattning om våra raser eller så kanske det är högkonjunkturen, att fler får jobb och inte tycker sig ha tid med husdjur?
#16..ja det finns de som tycker att det har blivit en förändring efter insider
tragiskt i så fall
Jeg søkte side opp og forum ned for å finne en siameser med 9 G siameserstamtavle - det var ikke lett å finne en, og iallefall ikke når jeg hadde utsett meg en farge.

Ibland undrar jag lite om siameser blir svårare att sälja för att rexar har blivit så populära.. Jag misstänker att de tilltalar ungefär samma typ av människor.
Ligger kanske nåt i det, men personligen gillar jag ju utseendet på siameserna och har lite svårt att förlika mej med rexens kaninöron.
Annars är de nog ganska lika i sitt sätt. Fattar inte att det finns människor som INTE vill ha siames. He he….

Om jag inte blivit kär i siamesen först hade jag säkert haft en cornish rex ;) Älskar deras päls. Även om jag alltid tänker kaninöron jag med när jag ser dem.

Jag hörde från en vän att hennes kompis aldrig skulle ge 5-6000 kronor för en KATT….men hon kunde utan problem lägga upp 12000:- på en HUND!?!…Inom rexkatterna finns ochså många uppfödare som sitter med halvvuxna katter o ingen hör av sig. Jag är själv uppfödare o har länge o väl funderat på att skaffa en oriental eller balines(hona) men som de flesta vet så tjänar man inte så mycket på sin uppfödning, o har man bara vikariejobb inom vården så är plånboken inte tjock…
Men jag har suttit många timmar o tittat på era vackra o väl typade kattungar…o drömt att jag kan ta hem allihop…Fortsätt att lägga upp bilder så att jag har något att titta på…så länge.