Din siameskatt
Hej allihopa! đ
Jag och min sambo har nu bestĂ€mt oss för att införskaffa oss en siameskatt (eller tvĂ„, vi har inte riktigt bestĂ€mt oss Ă€n ifall vi vill ha tvĂ„ siameser eller en siames och en Russian Blue). Jag skulle jĂ€ttegĂ€rna vilja se lite bilder pĂ„ era siameser och era upplevelser av rasen och hur era katter Ă€r. Ăr sĂ„ himla nyfiken att fĂ„ en bĂ€ttre bild av siamesen Ă€n vad jag fĂ„r av youtube videos och faktatexter. đ
SĂ„ kom med en massa bilder och information om era katter! đ
Och en frĂ„ga⊠Vad tycker ni om rasen rent generellt sĂ€tt? đ
Du Ă€r vĂ€lkommen att titta in pĂ„ min Blogg ww.figgelina64.bloggagratis.se jag Ă€r uppfödare av orientalisk LĂ„nghĂ„r och Balines men ibland blir det Ă€ven korthĂ„r. Hoppas pĂ„ven kull i mitten av december mellan S* Broddans Rut & Shilby Lines Yodas Yoga đ
Her kommer mine siameser og sys'er :-)
FĂžrst ut er "Sushi" , en vakker brunmasket CFA siameser - US import .
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Og vÄr kjÊrlige og gode sjokoladetabby sys , Ainur :
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Rasen er bare fantastisk, om en Þnsker en aktiv tilstedevÊrende katt som Þnsker Ä vÊre akkurat der en selv er, som er irriterende og kreative og kjÊrlige, alt pÄ samme tid - rene frimerkene, som vil bli bÄde bli sett og hÞrt.
Jeg er veldig glad i mange katteraser, men etter Ă„ ha opplevd de orientalske kattene sĂ„ finnes det ingen andre pĂ„ min 1.plass ihvertfall. â€ïž
Og et av Ainur sine barn, en rĂždtabby SYS, Kichiro har vi valgt Ă„ kalle han :
Har bÄde huskatter och Orientaler. Har man en gÄng skaffat en Siames eller Oriental sÄ kan man inte leva utan en.
Skillnaden pÄ en huskatt (iallafall mina) och Orientalerna Àr ganska tydlig i kontakten med mÀnniskor.
Ăven om huskatterna kan vara nog sĂ„ krĂ€vande, pĂ„hittiga och energiska sĂ„ saknar de en egenskap som Orientalerna har.
Det Àr sÀttet de "pratar" med sina Àgare och hur de reagerar pÄ sitt namn.
NÀr du sÀger nÄgon av Orientalernas namn sÄ reagerar de, kommer ofta springande och med ett brÀkade jam tittar en rakt in i ögonen och frÄgar "Vad vill du!". Sen tittar katten pÄ dej under tiden du samtalar med den, lite pÄ samma sÀtt som en hund gör.
Huskatterna om man ropar pÄ dem kommer ev lite slÀntrade (om de ens lyssnar) smÄjamar ett litet Hej och tittar pÄ flugan i taket nÀr man pratar med dem.
PÄ natten sover Orientalerna tÀtt intill, ofta ligger jag och kramar om tvÄ av dom under hela natten. Man har minst en katt i knÀt nÀr man sitter ner pÄ dagen.
Huskatterna slÀnger sig gÀrna i famnen, ligger dÀr en stund och spinner, efter en stund Àr de nöjda och sugna pÄ nya Àventyr. Sover ibland i sÀngens fotÀnda.
Alla oavsett ras Ă€r super hĂ€rliga, mammegrisar och innekatter. Men Orientaler och Siameser kryper helt enkel lite djupare under skinnet. â€ïž
Men inte att förglömma sÄ krÀver de mer av dej som person ocksÄ, de behöver sÀllskap av en likvÀrdig kompis och kan vara vÀldigt vaktiga och lÀttstressade.
Fast till 99% Ă€r det vĂ€rt det. đ
/Elisa
Har förut inte ens gillat katter och alla mina vĂ€nner blev chockade nĂ€r jag skaffade katt. Vi fick lĂ„na hem vĂ„ran vackra tjej pĂ„ prov och bĂ„de jag och sambon blev helt tvĂ€rförĂ€lskad. Hon lyckas Ă€ven charma alla som nĂ„gonsin sĂ€tter sin fot innanför vĂ„r dörr. Ălskar hennes höga gĂ€lla sĂ€tt att samtala, sĂ€ttet hon spinner pĂ„ nĂ€r man tittar pĂ„ henne. Hennes envisa sĂ€tt, har hon bestĂ€mt sig för att hon ska in under tĂ€cket eller in i ett skĂ„p sĂ„ blir det sĂ„. Hon sover alltid i vĂ„r sĂ€ng tĂ€tt intill nĂ„gon, kommer alltid och möter en i dörren. Otroligt lyhörd, lĂ€ttlĂ€rd och otroligt snĂ€ll och tĂ„lig. Hon Ă€lskar att leka och min systerdotter pĂ„ 4Ă„r stupar innan hon gör det, otroligt mycket energi och driv. En helt fantastisk ras!