Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 451 ggr
emek
0

In och ut ur lådan.

Min oriantal kan inte bestämma sig riktigt. Han går in och ut ur lådan och småbajsar flera gånger, oavsett om han är lös eller hård i magen. Har kollat upp hos veterinär och de kom fram till att det var beteende, inte fysiologiskt. Känner någon igen detta? Det är jobbigt för oss som måste tömma flera gånger, men egentligen inte nåt stort problem. Han låter bara så plågad…

Rovardotters
0

Vissa kattungar beter sig liknande som du beskriver när de är små men det brukar vara övergående. De brukar "samkissa" och "sambajsa" under mammas ledning, blir det då trångt i lådan kan det bli lite kaos, vi brukar ha flera smålådor + storlåda till våra kattungar för att undvika köbildning och störningar.

Jag har aldrig märkt att de har fått ett kvarstående beteende som du beskriver. Hur gammal är katten? Hur många kompisar har han? Går flera på samma låda? Förkommer det någon mobbing mot honom? Står lådan på ett lugnt ställe eller är det mycket "trafik" runt omkring? Använder ni samma material i lådan som uppfödaren hade eller har ni bytt? Det verkar vara stressrelaterat om han inte rent av har någon förträngning i tarmen.

emek
0

Hej Rovardotters! Han är 7 år, har en bästis-siames som inte mobbar honom (snarare tvärtom ibland tror jag…). Jag köpte dem ihop när de var ungar och de har alltid trivts tillsammans. De går på samma låda och har kattströ av papperspellets, men det har vi haft i många år och hans beteende hara hållit på i ett halvår ca. Lådan står i en liten passage fast under en bänkskiva och han höll på redan innan vi flyttade den dit. Han håller på likadant på natten då allt är lugnt. Jag tror inte han är stressad faktiskt. Han är väldigt sällskaplig och stabil och "tar för sig" bra av oss (matte och husse) när vi är hemma, vilket vi oftast är. Har nyss fått barn, men hans framochtillbaka-bajsande pågick långt innan bäbisen kom. Förträngning i tarmen… kan det bara komma sådär? Ska/kan man göra något åt det?

tuska
0

Hej !  Detta betende kan även bero på urinträngningar,kanske något att ha i tankarna   // Inger