Dubbla huggtänder!
Hur "illa" är det egentligen?
Osis har dubbla hörntänder i överkäken på båda sidor, och har haft det ett tag nu. Han är drygt 5 månader gammal. I underkäken verkar allt ha gått bra. De gamla tänderna känns inte lösa alls och jag undrar hur länge man kan vänta eller om man borde åtgärda det på en gång? En veterinär sade att det var vanligt att den gamla tanden gick av och det blev en inflammation och då måste man åka in iallafall. Någon som har erfarenheter av detta, eller några tricks för att få tänderna att ramla av naturligt?

Susie hadde også doble hoggtenner en liten stund. Hadde 2 par oppe og 2 par nede. Hehe :o)
Husker ikke hvor lang tid det tok før de gamle datt ut, men det tok ikke så alt for lenge tror jeg. Det var iallefall ikke noe problemer med tannkjøttet og slikt her iallefall.

Ja okej, för Osis har haft sina ganska länge, och nu är de nästan lika långa som de gamla tänderna… Man vet inte vilken som är gammal och ny!
Om dem sitter like fast,kanskje du kan ta en tur til dyrlegen,så han ser hvilke som bør trekkes?
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Jo, jag antar att det blir nödvändigt till slut.
Men jag tänkte att det kanske händer av sig själv om man har lite is i magen.

Min hankatt (Osis pappa), hade dubbla huggtänder på ena sidan i överkäken när han var liten, men det försvann av sig självt…
Är det någon som vet hur veterinärer och domare ser på sånt på en utställning?
Jag skulle nog åka till veterinären och dra dem om de sitter hårt fast.
/Elisa

De är ju väldigt sällan att de gamla tänderna stannar.. Ofta brukar de lösa sig av sig självt.. Jag vet inte hur jag skulle göra faktiskt om de är nästan lika långa och de gamla sitter stenhårt skulle jag nog be nån kolla på de men som de står ovan hade ju Osis pappa liknande och då kanske de inte är nån fara

Problemet är ju ganska vanligt med hundarna - då försöker man leka med att dra trasor med hunden osv, så lossnar tanden hoppningsvis till slut.
Kan man inte tänka likadant med katter, dvs ge den foder den behöver riva isär med tänderna. stora köttbitar av hjärta eller liknande?'
Alltid hjälper detta förstås inte, och då är det veterinären som gäller.

Risken är ju att de permanenta tänderna blir felställda så om dom sitter som berget bör du nog åka och få dom dragna.
vicka på dem! det fick jag göra på nemesis också ;)

Ja, nu har båda tänderna ramlat ut! Phew!
Tack för alla tips och råd!!
#11 jag skulle 'bara' vicka på nemesis ena dubbelhuggtand och sen oops, så stod jag där med en tand i handen!! ;)

# 12 Haha, så paff! Tur att han ahde en extra under. ;)