Hur aktiverar ni era katter?
Siamesen sägs väl vara bland de raser som behöver mest aktivering. Så jag tänkte att det vore intressant att höra vad ni andra gör för att aktivera era katter.

Fler kattter!
Jag tycker att de aktiverar sig bra själva, jag tror det är en himla skillnad på om man har en eller flera.
Leker med dom, och är med dom mycket :)Ger dom uppmärksamhet

#1, samma här. Mina katter må vara överaktiva, men de är mycket lättroade.. Jag var faktiskt lite orolig att mina katter skulle få tråkigt när jag skaffade dem, det låter faktiskt lite läskigt när man läser om siameser. Men så länge jag låter dem vara med överallt så verkar de vara glada. Brukar också ofta kasta leksaker de kan apportera medan jag ser på tv eller sitter vid datorn.

Haha jag kom på en aktiveringsleksak nu som inte fungerade så bra på alla här hemma. Jag måste ta en bild innan jag berättar just det…
Vår minsting vill spela flipper i badkaret. Hon kan sitta där i timmar, så vi tar bort ping-ping-bollen ibland. Så fort man går på toa så ska hon med och sätter sig då i badkaret och skriker tills man kastar ner bollen. Just nu är bollen försvunnen och hon är så olycklig :(
Laserpricken ger också en del motion men vår äldste vill bara leka med 'fjädermetspö', inget annat duger lika bra. Han har lite problem med synen och laserpricken är troligen inte lika lätt att se och hinna efter då.
Sen har vi fått stora ytor och katterna älskar att springa på ovanvåningen fram och tillbaka och busa. Leka tafatt verkar populärt :) Så några aktiverar sig själva för att bli av med lite överskottsenergi - andra inte.

Vi har ingen siames men vir tjockis brukar vi aktivera genom att slänga kulor på golvet och gapa: ATTACK!
Då blir han alldeles galen, hi hi:)

Förutom alla leksaks lekar med glitterbollar, fiske-spön å möss så kan man göra små saker så de får använda hjärnan lite.
T.ex. lägg en favoritgodis under en liten papp-låda eller plastburk, som är lätt att välta. Eller så kan man lägga favorit-godiset i en tom papprulle och vika in kanterna (inte för svårt första gångerna…).
Speciellt mina ocisar gillar att använda hjärnan på detta sättet.

Jag har börjat lära kissarna apport. Måns älskar att hämta allt man kastar iväg
. Hur mycket leksaker man än köper så duger de inte, men om man knycklar ihop en papperslapp och kastar iväg den, ja då kan dom leka med den i timmar. haha! Fast det händer ju att Måns snor pengar, hinner tyvärr aldrig fota det. men jag lovar att det ser mäktigt ut haha

Du får skicka ut Måns på stan, så kan han kanske bidra till sitt uppehälle! Shiva kan kanske vara med och distrahera?!

Haha.. Ja vi får väll göra det. Det är rätt kul hur mycket uppmärksamhet de drar till sig när man är ute och går på gården. Shiva höll på att gå in till en tant som bodde på nedersta våningen. 

Ficklampor och laserpekare fungerar bra, och sen allt med fjädrar på!!!