Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 3420 ggr
Rovardotters
0

"Sternumgrupp"

Jag lägger ut en efterlysning och inbjuder alla som vill att vara med och bilda en grupp som ska försöka analysera defekten "sternum".

En förutsättning är att man har fått minst en egen kull med någon defekt i så att man kan förstå lite bättre hur det känns att få defekter och har tänkt igenom hur man ska agera om man får defekter i sina kullar. Den andra förutsättningen är att man törs vara ärlig, utan ärlighet går det inte att dra några riktiga slutsatser. När det gäller ärlighet handlar det inte bara om att man törs tala om att man har fått defekter utan också att man törs berätta om allt runt kattungarnas och föräldradjurens hälsa. Det är också viktigt att man dokumenterar allt så att det är möjligt att gå tillbaka i tiden och se om man kan identifiera olika mönster. All information som vi får tillgång till om varandras avelsarbete måste kunna hållas inom gruppen tills vi kan dra några slutsatser. När ett resultat ska publiceras i någon form kan vi anonymisera uppgifterna så att endast slutsatserna blir synliga utanför gruppen. Allt för att inte åstadkomma skada och ofördelaktig ryktesspridning. Vi ska ha ett seriöst mål med gruppen och hålla fokus på detta mål. Vill man själv berätta för andra om sina problem med sternum finns naturligtvis inga hinder för det men man sätter inte igång och talar om andras uppfödningar utan att den uppfödaren har gett sitt medgivande till det.

Frågeställningen som gruppen ska jobba med är för det första att ta reda på vad en sternumdefekt egentligen är (olika typer av sternumdefekter och olika svårhetsgrader) och att försöka undersöka om en sternumdefekt är ärftlig eller ej. Vi ska också försöka undersöka vilka andra faktorer än ärftlighet som kan tänkas påverka uppkomsten av en sternumdefekt. Fler frågor kan man formulera när gruppen har bildats.

Jag tycker det vore bra om man går med i denna grupp med ett öppet och undersökande sinne och inte har låsta föreställninger om hur allt är, då tror jag att vi kan komma längst. Jag tror det är en fördel om man har fått några kullar och haft lite trassel ibland (det brukar man få förr eller senare). Ingen vet med säkerhet om sternumdefekten är ärftlig eller ej, inte heller vet vi om den kan kopplas ihop med någon sjukdom, allergi, födoämnesöverkänslighet eller dyl. Immunförsvaret, kroppsformen, tillfälliga magsjukor, födans sammansättning, ja allt kan ha sin betydelse så man får inte utesluta någon faktor. Vi måste också försöka få någon eller några intresserade veterinärer/ studenter el dyl att ta sig an frågan så att vi kan få tillgång till den medicinska kompetensen.

Om ni vill vara med och bilda en sådan här grupp kan ni gärna maila mig direkt marielogrell@hotmail.com

hoffens
0

hej

Jag har fått kattungar med sternum. Två ungar hade det som små och försvann vid 3-4 mån ålder. En defekt försvinner inte den har man hela livet, så jag tycker det är svårt . Vet säger att forskningen inte har kommit frm till att det är ärftligt. En av kattungarna i enannan kull är 3 är och mår utmärkt. Alla barn föds inte perfekta, de har skönhetsfel och defekter så varför ska katterna då bara föda perfekta ungar. Är det bara så att vissa linjer inte passar ihop?

Rovardotters
0

#1 Ja, det är ju bland annat det som vi ska undersöka, om det är ärftligt eller ej. Eftersom det är så vanligt kan det vara farligt att börja rensa bort alla katter med sternumdefekter och deras släktingar ur aveln utan att man verkligen vet vad den defekten beror på. Har vi otur kan vi åstadkomma en inavelsdepression istället. Därför tycker jag det borde vara på tiden att man försöker systematisera kunskaperna innan man bestämmer sig för något drastiskt.

tuska
0

Å va intresant,Jag kan inte va med i den gruppen har "bara" fått en missbildad öppen buk på en unge av 15 ungar Det va bannemej inget skönhetsfel det va en missbildning.  det som kommer att va spännande är om det kan va kostens fel   för mycket eller för lite av något när det går snett när brosket ska bildas till ben.  Ja mina funderingar kring detta är mycket…Även människor får sternumkrokar,men deras barn föds utan det skönhetsfelet ????  // Inger

kalindas
0

Jag ställer gärna upp i gruppen. Har bara haft en bevisad sternumkatt. Plus en som hade det som bebis men som sen försvann (Caramel).
Har ingen större kolla på linjerna bakom katterna jag avlat med eftersom jag är relativt ny. Men något kan jag nog bidra med..Skrattande

/Elisa

hoffens
0

# 2  Det finns många duktiga uppfödare som hållt på i många år co jag vet inte vad för utbildning de har. Har svårt att först att uppfödarna ska kunna komma fram till att sternum är ärftligt när forskningen inte kan, men jag är gammal och kanske inte förstår

Rovardotters
0

hej igen

#5 Berättigad fråga, men jag ställer en motfråga: Vilken forskning? Det finns ju ingen som har överblick över detta och någonstans måste man börja. Tillsammans kan vi lära oss enormt mycket men det kommer att ta tid förstås Var och en kan inte greppa denna fråga i avskildhet och ingen säker information finns att få från några experter, så varför inte ta saken i egna händer? Vi har ju en enorm möjlighet att lära oss att se hur det fungerar när man får många fler kullar att jämföra med än bara sina egna och ev några få uppfödarvänners. Om man kan dokumentera allt runt alla katter man har och alla ungar man får och jämför med endras erfarenheter så kommer man troligen att kunna komma fram till en hel del saker, kanske inte med 100% säkerhet men det vet vi inte idag.

Hörde precis på nyheterna att alla kvinnor i fertil ålder ska erbjudas gratis Folsyra för att man vet att det förhindrar missbildningar hos foster. Jag tycker det är värt att fundera på i detta sammanhang. I min senaste kull fick jag noll defekter fast det har förekommit sternum bakom båda föräldrarna. Honan fick folsyra och åt Orijen och allt gick som på räls med hela kullen (de är nu 4 månader). Jag skulle gärna vilja att fler testar det t ex. i linjer som man vet har innehållit sternum. När man börjar se mönster i ett större jämförelsematerial kan man också försöka intressera forskare som har medicinsk kunskap för att de ska kunna bidra ytterligare med en djupare analys. Om det är en bristsjukdom som visar sig på detta sätt, vad beror då den på? Ja, du förstår nog hur jag resonerar. För att forskning ska kunna pågå måste det finnas en dokumentation/ ett undersökningsmaterial, pengar och en intresserad forskare. Vi kan samla dokumentationen, vi kan jämföra våra resultat och vi kan också stötta varandra och ev kommer vi att kunna dra slutsatser.

Nilla
0

Folsyra…rådgjorde du med veterinär om saken innan du beslutade att sätta in detta? Vad jag menar är, är folsyra helt ofarligt för katt? Intressant, minst sagt. Glad

Jag tycker det låter mycket vettigt det du säger, Rövardotter. Själv har jag  bara hunnit få två kullar och samtliga ungar har varit defektfria och vägt 1,4-1,7kg vid leverans.

Jag för dokumentation om samtliga katter i hushållet, också om mina hästar.

"-Ja men…", säger de som varit med ett tag…"…så är det ju i början, man är så engagerad och skriver ner ALLT…."

Jag måste säga, att jag finner det absolut nödvändigt, för att kunna gå tillbaka och kontrollera symptom på sjukdomar, beteende hos katten etc.

Slår vi samman dessa, utgör journalerna ovärderlig information, vilken veterinärer och forskare faktiskt inte har tillgång till. Det är VI uppfödare som sitter på den kunskapen. Genom att vara öppna och dela med oss av erfarenheter kring olika linjers eventuella defekter osv, kan vi nå långt och bespara oss själva och våra "uppfödarkollegor" många sorger och bedrövelser, inte minst måste det gynna svensk/norsk Siamesavel. För jag tar för givet, att din tanke även inbegriper våra nordiska vänner?

Tja, det var bara min ringa åsikt. Jag är ju ny i gamet. Men deltar gärna, då det blir aktuellt för min del. Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Rovardotters
0

#7 Folsyra är ett av b-vitaminerna och vad man vet finns inga dokumenterade biverkningar på katt, ej heller på människa. Ev överskott kissas ut. Jag fick tipset från en erfaren uppfödare som hade upplevt positiva resultat av det, hon hade i sin tur fått tipset av en annan mkt erfaren uppfödare. Själv har jag bara haft 18 kullar hittills.

Alla är självklart välkomna, oavsett nationalitet. Huvudsaken är att vi kan förstå varandra.

Alla får vara skeptiska och ha egna ideér och teorier, huvudsaken är att man är öppen också för andras tankar och aktivt söker kunskap och bidrar.

kalindas
0

Nu blir det inga kullar här på ett tag. Men hur mycket Folsyra gav du din katt och hur ofta?
Kan ju vara intressant att testa detta till nästa år då jag tänkt para mina katter. Kan ju inte vara helt fel och ge som tillskott även för icke dräktiga honor.

Funderade även på en annan sak. En den krokar dyker ju bevisligen upp i samband med t.ex. avmagring, magproblem och andra infektioner. Vissa av dessa försvinner när katten blir "frisk".
Om katten har diarré vad är det vanligaste näringsämnena som försvinner ur kroppen mer än vätska?

/Elisa

Rovardotters
0

En kvarts tablett om dagen en tid innan parning och under de tre första veckorna under dräktigheten. Därefter lite då och då under dräktigheten, jag gav också små mängder mjölksyrad kalk och ibland alla b-vitaminer istället för att bara ge folsyra. Jag fortsatte med det också efter det att kullen var född. Jag gav också ungarna små mängder av kalk och b-vitaminer när de hade gått över till fast föda. Jag gav också lactiplus, särskilt under övergången till fast föda - perfekt avföring. Inga stora mängder av något preparat till ungarna. De fick också mycket rått kött, framför allt lamm och kanin men också färdig kattungemat som Coop kitten.

Man måste också använda sin "magkänsla" och inte överdriva något så att det blir obalanser. Då jag har fött upp först tre ungar helt utan mamma och därefter en kattunge utan mamma, så har jag kommit nära en kattunges behov, jag känner efter. Jag kan inte förklara det bättre än så men alla som helt har fött upp kattungar utan en mor vet vad jag talar om. Den sista ungen som jag fick föda upp utan dess riktiga mamma hade en fostermor och det var mycket enklare.

B-vitaminer samverkar bra med probiotika och bygger upp tarmens skydd där 70% av immunförsvaret sitter.

tuska
0

gav du folsyra till mammakatt vid digivningen,?eller va det bara ca: 2vec. före parning samt 3 vec.efter parningen.  Folsyran är väl bra för celldelningen vad jag förstått // Inger

Rovardotters
0

#11 Jag gav ibland folsyra och ibland alla b.vitaminer under digivningen, inte varje dag. B-vitaminer är allmänt stärkande, jag gav henne också extra kalk. Ja, folsyra är bra för celldelningen.

#9 Jag tror du tänker helt rätt där Kalindas, kan inte svara på rak arm men det handlar om salt- syrabalansen och naturligtvis den största delen av immunförsvaret vilket lämnar fältet öppet för alla möjliga angrepp. Då behövs vätskersättning för salt-syrabalansen och goda tarmbakterier. Naturligtvis dräneras också kroppen på vattenlösliga vitaminer, särskilt om man bara ger kokt fisk. Alltså smart att också tillsätta b-vitaminer så fort det går (när avföringen är normal). Diarsanyl är ju smart att ta till snabbt vid lös mage.

Attacks
0

Ja her burde vel jeg etterhvert sette ned noen tanker,men akkurat nå så orker jeg ikke. Men jeg kommer til å følge nøye med i denne tråden.

En takk til alle som har noe å bidra med.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Celia
0

Jag är väl gammalmodig Generad, men jag tror att sternumdefekter är ärftliga Fot i munnnen

Inte konstigt om de har ökat… när jag personligen känner till en del som inte tror på ärftlighet och gladeligen använder katter med dessa svagheter i vidare avel.

Jag har inte tagit mig tid och ro att läsa igenom hela tråden, men Rovardotter: om du har användning av de jag uppgav i SOG:s hälsoenkät, så är du välkommen att använda dessa även i denna undersökning Glad

Rovardotters
0

#14 Ja, det kan ligga något i det Celia, att många har avlat på sternum. Jag har lärt mig att det inte är farligt och inte ärftligt eftersom det verkar som om defekten uppstår när kattungen är försvagad av något och katter som har defekten behöver inte alls föra den vidare till sina ungar, helt defektfria katter kan ge den i stort antal till sina ungar. Det är förvirrande. Vi vet ju också att infektioner hos modern kan ge en större defektfrekvens med många ungar som föds missbildade och dör tidigt. På människa är man mycket mer medveten idag (än när jag fick mina tre ungar på 1980-talet) om kostens betydelse för barnets hälsa med en viss fokus på vissa näringsämnen och vitaminer som man behöver ha i sig och och vilka gifter som bör undvikas och i vilken mat dessa finns. Jag tycker det vore intressant att undersöka detta med sternum närmare och försöka bena ut vad som är vad. Varför har just våra raser en högre frekvens av sternum än andra raser? Tyder det på något annat i grund och botten? Jag vet en mycket erfaren uppfödare, kanske den mest erfarna i Sverige på våra raser, som har en teori om att sternum beror på brist på ett enzym. Är den bristen ärftlig eller utfodrar vi våra katter fel? Är de mycket känsligare i matsmältningsapparaten än andra raser? Ja, det finns många frågetecken och det skulle kännas så mycket bättre att försöka ta tag i frågan nu innan det är för sent. Om var och en hemma på kammaren bestämmer sig för att sortera bort alla katter ur avel som har sternum eller vars släktingar man vet har det, kommer inte mycket avelsmaterial att återstå och då har vi verkligen orsakat en enorm skada för hela avelsbasen, inte heller kan man räkna med att kunna hämta hem katter från utlandet som inte kommer att ge sternum så jag känner att det inte finns något annat att göra än att ta tag i frågan. Jag kan dock inte göra det själv eftersom mina kullar bara är en droppe i havet.

Attacks
0

Noen mener jo at sternum også muligens nedarves polygenisk. Selv tror jeg så klart noen dukker opp av sykdom,mens andre ganger går det i arv. Det finnes jo mange katter som går i avl som har en bror eller søster med en sternum eller halaknekk.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Celia
0

#15 - samma säger många om knickar och efter att själv ha testat så vet jag att just knickar är ärftligt.

De få krokar jag fått genom åren har kommit efter helt defektfria föräldrar, men när jag har ringt runt och frågat om släkten så har det alltid visat sig att det förekommit i släkten längre bak (även om alla i stamtavlan varit defektfria så har ju de flesta även kullsyskon, och dessa är inte alltid defektfria). Sternum har uppkommit då jag kunnat finna det i släkten hos båda föräldradjuren.

Jag anser inte att alla med defekter bakom ska tas ur avel bara för att de har syskon eller släkt med sådana, men att ta de defekta ur avel kan ju vara en bra början. Vi kommer aldrig att bli av med dessa fel, men de kommer att minska i antal efterhand som åren går :)

hoffens
0

# 14  Även vuxna katter kan sternum dyka upp på.. Känner en uppfödare som ställde ut sin oriental flera gg med mycket bra resultat. Honan fick en kull och efter kattungarna flyttat ställdes katten ut. På utställningen upptcktes sternum

cleo
0

Jag har haft kullar med sternum. har själv börjat att ge mina kattungar mjölksyrad kalk då jag fått för mig att det kan uppstå när katten har en brist då det är en segment som inte fasnar som det ska.

Det jag märk är att mina kattungar har fått denna defekt/skada om man tex fått en tarmstörning och kattungarna fått diareé avmagrar och ser riktigt eländiga ut.. detta går oftast väldigt fort på en kattunge och plötsligt pekar sternumen ut när kattungen mår som sämst. Ibland har det gått tillbaka när kattungen tillfrisknar men ibland inte.

så samband eller inte, men jag tror jag bara jag fått en enda fast sternum på en kattunge som inte varit dålig på ena eller andra sättet.. jag har disskuterat detta med olika veterinärer,läkare och vänner som jobbar inom sjukvården då defekten även finns på människor, där den inte verkar anses som ärftlig. Är där skillnad på människors defekt och katters??

tuska
0

Jag ska delge er mina tankar,jag jämfört med människans krokar,bebisars behov av extra droppar under uppväxttiden Hundvalpar som får svullnad över brosk å leder,(drabbar ofta storväxta hundar)    när jag sett tendens till det på mina valpar jag haft, har de fått mjölksyrad kalk samt benmjöl.fodret har blivit lite magrare för dom får inte växa allt för fort.   Till mina kattungar (15 st) har jag blandat i mjölksyrad kalk i apotekets dyra mjölkersättning när dom varit 4-5 veckor å vill smaka på mat å lapa lite.Mina ungar har istället blivit lite för hårda i magen inte så bra det heller med tanke på förstoppning,man får va jätteförsiktig ha den där magkänslan som Rövardotters pratar om..Vid nästa kull ska jag bjuda ungarna på en liten liten smula folacin åxå. Att oservera…  B-vitamin i tablett form kan ge hundar diare, så dom har vid svår håravfällning fått en spruta med B-vitamin av vet ,då har det gått bra   Jag har aldrig haft diare' på en katt å då skulle jag säkert stå där å riva mej i huvve å fundera,VA GÖR JAG NU DÅ…   då har jag säkert glömt allt va Rövardotters berättat om "tråkiga" magar å va man kan göra.   Jag läser å lär skriver upp allt jag tycker är angeläget sen hittar jag inte lapparna,men jag ringer dej Marie om det blir aktuellt =)

Tänk om man kunde få en veterinär studerande att göra en avhandling på detta område.  Jag tycker det är så himla konstigt att sternum dyker upp i samband med svaghet hos en unge. Det måste va lätt att hitta orsaken för en vet.studerande om det nu beror på brist hos en unge å inte arvsanlag.

Celia
0

Det alla skriver låter mycket logiskt och är intressant att läsa :)

Jag håller dock fortfarande fast vid att allt som inte kan förklaras (dvs allt som forskning inte har kommit fram till vad det beror på), anser jag alltid som ärftligt tills motsatsen bevisas.
Jag försöker att ta det säkra före det osäkra :)

De katter med sternum (3 st tror jag) som fötts här, har varit de största i respektive kull där det uppkom och de hade inte varit sjuka innan defekten visade sig. Den ena dog däremot senare efter en operation.

Mvh, Cecilia

Attacks
0

Her er en link som dukket opp på et annet forum. Syns den virket interessant. Siden den er engelsk,så tar det litt konsentrasjon for å få lest nøye igjennom den.

http://www.ramesescats.co.uk/page14/page58/index.html

Det handler mye om flat chest,noe jeg ikke har erfaring med,men lenger nede viser det et rønkten av en katt som har sterums krok innover i stedet?

kalindas
0

Detta ser ut att vara samma som finns på Pawpeds sida.
Jag hade ju en kattunge med flatschest i samma kull som Caramel. Han levde bara i 10 dagar.
Visar en bild här. Det är något svår att se hur platt han var. Skulle tro att han även hade en inåtvänd strenumkrok. Gör han hade en grop inåt just där.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=006c42a3-9fe7-4dd2-8b76-2dfbe2674a8a&Filename=flatchest hane.jpg)

Varför denna kull blev så defekt är svårt att säga. Antingen var det Azitromax som katterna fick en vecka in på Smillas dräktighet, någon typ av infektion på Smilla eller bara att kombinationen mellan föräldrarna inte var bra.
Men tre döda, en död efter två dagar, en död i kraftig flatchest efter 10 dagar och en kattunge med kraftig scolios. Ingen speciellt rolig kull att få…

/Elisa

Canoodles
0

Azitromax och dräktighet går inte ihop.

kalindas
0

Det är det jag misstänker också. Samtidigt hade Smilla var i rumpan när jag tog hem henne från hanen. Så hade hon nog en infektion också.
Hade jag tänkt lite bättre skulle jag behandlat henne innan jag parade om henne. Men hanen skulle kastreras relativt fort och jag tog (som det visat sig nu) en ödestigen chansning.
Något jag ALDRIG tänker göra igen!

/Elisa

Canoodles
0

Tyvärr är livet en väldigt hård skola……

Rovardotters
0

# 22 Intressant, man kan undra om det har ett samband med sternum? Jag har fått några sternum men aldrig flatchest (hittills).

Plockar ut en del som handlar om vad man ska göra för att förhindra att det uppkommer:

Main things to avoid to try and prevent the occurrence of FCK:
1. Use of ANY antibiotics or medications during pregnancy or nursing
2. Inbreeding in the pedigrees between the male and female lines
3. A Queen who does not produce a good milk supply (if unavoidable, then supplement, even if the milk is coming OK)
4. Using lines known to have produced FCK kittens - though beware, not all breeders are truthful about this
5. Poor nutrition during pregnancy and nursing: plenty of fresh high-quality food must be available to the queen at all times, and raw meat such as rabbit is an ideal source of good nutrition.

MalinL
0

I artikeln står det väl inget att det skulle vara samma defekt eller bero på samma orsaker.

Jag tror inte det har något samband, vad jag har hört så ska FC bero på samma sak som hos människa ger engelska sjukan.

Rovardotters
0

# 28 Det står om inåtvänt sternum. Sternum i den bemärkelse som vi talar om det är ju utåtvänt och min teori är att det kan bero på en brist av något slag.

Hittade det här om engelska sjukan:

Engelska sjukan, rakitis, är en bristsjukdom som gör benstommen mjuk och böjlig. Det är brist på D-vitamin som gör att kroppen inte förmår att lagra kalcium och fosfat i benvävnaden. Sjukdomen förekommer fortfarande, men tack vare att vi ger våra barn AD-droppar får de ett extra intag av D-vitaminer. Sjukdomen har troligen fått sitt namn av att engelska barn i 1800-talets trånga, solfattiga gränder i industristäder drabbades. Brist på solljus hämmar nämligen kroppens förmåga att bilda eget D-vitamin, som bland annat finns i fiskar som sardiner, sill, lax och tonfisk samt i mjölkprodukter.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52126&a=605645&lid=puff_751299&lpos=extra_0 

Nenya10
0

# 28 Det är inte klarlagt vad som orsakar FCK hos burma. Engelska sjukan hos människor är en bristsjukdom som inte är ärftlig. FCK hos burma är ärftlig och kan inte avhjälpas med AD-droppar. Det har svenska burmauppfödare redan prövat och det hjälper inte.

Det första tecknet på att en burmaunge kan komma att bli platt är att viktökningen plötsligt avstannar. Ungen står stilla i vikt ett dygn. Varför ungen inte går upp i vikt är det ingen som vet. Uppfödare har inte märkt att ungarna eller mamman är sjuka på något vis. Burmaungar brukar vara i farozonen att bli platta fram till att de blivit 2 veckor. Efter 3 veckors ålder verkar inte burmaungar bli platta.

Antalet ungar som blir platta varierar. Allt från en unge till flera stycken i en kull kan bli platta. Har aldrig hört talas om en hel kull platta ungar som man tydligen har i England.

Arvsgången är inte klarlagd. En hane och en hona som var för sig tidigare fått platta ungar kan paras och inte en enda unge blir platt. Om det då betyder att arvsgången är polygen eller måste innehålla flera gener som samverkar för att ge platta ungar vet ingen. Jag vet att man från engelskt håll tidigare påstått att arvsgången är resessiv.

Det absolut säkraste sättet att undvika platta ungar är att inte para katter som upprepade gånger gett FCK. Och att aldrig använda en katt i avel som varit platt som unge, även om den som vuxen har en helt normal bröstkorg.

#23 Visserligen står det i FASS för förskrivare att reproduktionstoxikologiska studier på djur inte gett hållpunkter för ökad uppkomst av fosterskador när det gäller Azitromax men nog är det väl litet underligt med en nästan hel kull ungar med defekter. Där skulle inte jag våga säga att din unge fick FC pga ärftliga orsaker. Att honan hade en infektion är väl också något som kan ha bidragit.

kalindas
0

Har pratat med den del andra SIA/OSH uppfödare som fått FCK. Där har de flesta av honorna haft en infektion. Men har även på senare tid hört om katter som fått det där det inte förekommer några infektioner.

Ang. ärftlighet… Är osäker på om våra katter ha samma sort som Burman.

Bakom mamman till kullen så vet jag att det funnits sternum och knickar. Inga FCK. Kattungarnas mormors linjer kan jag följa tillbaka ganska långt eftersom det är samma uppfödare till dem.
Inga FCK där, dock några knickar.
Morfars linjer kan jag inte mycket om. Men där kan säkert Svenska Siames Sällskapet hjälpa mig eftersom det är såkallade "rena" Siameslinjer och där borde de ha bra koll långt bak i linjerna.
Bakom pappan vet jag att det även där finns sternum och knickar.
Farfar är import och vet tyvärr inte mycket vad som finns bakom. Kan inte så mycket om farmors linjer heller.

Mycket Engelska linjer på både mamma och pappas sida.

Pappan till kullen har gett friska och defektfria ungar bortsett från denna.

Mamma till kullen hade en olycklig födsel med en överlevade unge i kullen innan. Det var en defektfri hona. Hon fick pyo efter första löpet och är kastrat. Så mammans linjer finns inte mera i avel här. Första kullen hon fick var det två fullt friska och sunda ungar som tyvärr hade knick.

Det kan ju ha fötts katter med FCK eller andra defekter i kullar efter förfäderna. Men det kanske inte uppmärksammats eller tystats ner.

/Elisa

Attacks
0

tror jeg jeg kan ha en anelse om hvorfor jeg endte opp med et helt sternum kull. At alle endte opp med løs sternum når dem var halvveis mot nesten leveringsklare,tror jeg i mitt tilfelle kan være dels en eller to fikk det i arv,akkurat som feks haleknekker kan lure seg frem etterhvert.Men at alle fikk det tror jeg nå var av en infeksjon.

Jeg er kommet hjem fra en større klinikk med Decibell i dag. Hun har hos min lokale dyrlege før trukket et par tenner,av de små mellom hjørne tennene.I ene etasjen er alle borte,ramlet ut. Hun fikk tannrønkten i dag,og kom hjem med med 3 hjørne tenner i behold,og en tann her og der jevnt fordelt i munnen. Med andre ord,hun har ikke mange tenner igjen. Ved rønkten ble det konstantert FORL. Nå må en følge med på om betennelsen er over,eller om det blir mer sårt tannkjøtt og ekstrem dårlig ånde.

Ingen kan vite sikkert,men trolig har Decibell sin betennelse i munnen kanksje påvirket kattungene, i den tiden kroppen skal begynne å arbeide litt med immunsystemet på egenhånd,da beskyttelsen fra morsmelken begynner å opphøre.

En vet jo selv at ubehandlet ekstrem tannkjøtt vonde,kan jo gi skader til slutt på nyrer,lever bla. Så hvorfor kan det ikke da også påvirke kattungenes immunsystem? Sånn tenker ihvertfall jeg. Jeg vet ihvertfall at FORL ikke er noe årsak til å kastrere Decibell.Nå skal hun bli helt frisk i munnen sin,så håper jeg det blir nye småtroll uten defekter når varmeværet kommer tilbake. Jeg er ihvertfall med godt mot. Men det  beste er jo at Decibell blir i kjempeform igjen,det finnes nemlig ingen som er god som hun.

kalindas
0

Tycker det var ett väldigt intressant inlägg och fundering. Glad

Visst borde dåligt tandhälsa eller infektion över huvud taget kunna vara orsaken. Precis som du säger kan t.ex. tandproblem göra att man får problem med andra organ i kroppen.

Tror ju själv mest på infektion när det gäller Smillas kull. När det gäller Nannas kull och Tula som fick sternumkrok där, så hade kattungarna problem med magen en period.
Likaså Skatan och hennes syskon som fick i sig infekterad mjölk av sin mamma. På Skatan försvann sternumen, men systern ha den kvar.
Ska bli väldigt intressant att se om det dyker upp sternumkrokar i någon av Saga eller Skatans kullar framöver och om man då kan se ett samband.

Hoppas att flera vill dela med sig om katterna som de fått med sternumkrok…Glad

/Elisa

Rovardotters
0

Kul att ni fortsätter att skriva här, själv har jag varit extremt trött den senaste tiden. tror jag fick för lite sol i somras. Jag försöker orka allt men så sätter jag mig en stund och då somnar jag (med eller utan TV:ns hjälp).

Jag tror att sternum uppkommer av en brist på något eller några vitaminer och mineraler, enzymer eller vad det nu är. Orsaken till denna brist kan vara en infektion, diarré, dålig mjölkkvalité (som i sin tur beror på fel sammansättning i födan), ungar som inte får sin mammas goda mjölk utan istället stödmatas, vaccinationer och avmaskningar (det är väldigt giftiga preparat som kan störa näringsupptaget) eller annan medicinering av mor eller barn som tex antibiotika, kattungar som är små men plötsligt sätter full fart och växer extra snabbt och blir långa och slanka (kroppen hinner inte med att ta upp tillräckligt av detta ämne som saknas). Jag tror att man skulle behöva ha en form av provtagning (om man nu visste vad man ska söka efter) för att kunna få fram vad som saknas. Suck!

Det är flera som har skrivit och vill vara med i en sternumgrupp och till er vill jag berätta att A_Famosa har börjat spåna på hur en dräktighetsdagbok skulle kunna se ut, vad som är väsentligt  att berätta om sina katter för att kunna urskilja olika mönster. Alla som är motiverade och pigga kan gärna fundera på detta och börja skriva egna dräktighetsdagböcker, skicka gärna över dem till mig så ska jag försöka formulera ett sorts formulär utifrån era och mina egna tankar som vi alla kan fylla i. Dokumentationen kan var och en spara och samla på hög (det är mycket lättare att komma ihåg allt efteråt när man ska prata och jämföra om man har skrivit ned allt när det hände) så kan vi ha vissa avstämningar då och då och göra jämförelser. Om många vill vara med i detta försök att forska, kan vi få ett stort jämförelsematerial till slut och kanske kan vi locka någon veterinärstudent att intressera sig för denna fråga.

Jag blir nyfiken på vad du skriver om FORL Attacks, är den sjukdomen inte ärftlig? Vet man det säkert?

Attacks
0

Jeg har fått all FORL informasjon av Connie som er godt inni det med den sykdommen,da en av hennes katter ble rammet av dette tidligere. Så jeg stoler på det hun har funnet ut.Hun går grundig til verks når hun vil finne ut av saker og ting. Kanskje hun har skrevet noe om det på hjemmesiden sin og?  Jeg håper jo Decibell slipper å dra tilbake og trekke resten av de få "stubbene" hun har igjen. Jeg var forresten hos en ytterst flink tann spesialist i dag,ikke hos en "ku dyrlege" for å trekke tenner.

Rovardotters
1

Kolla på den här länken Attacks, där finns några uppsatser om FORL skrivna av SLU studenter. Det finns en från 2006 skriven av Monica Spång:

http://www.uppsatser.se/om/FORL/ 

Orsaken till FORL är inte fastställd och det verkar inte som om man tänker sig att sjukdomen är ärftlig, i diskussionen lägger hon fram en mängd olika tänkbara och intressanta orsaker till sjukdomen. Det handlar mycket om födan…