P-Piller
Jag har lite funderingar ang P-piller på honkatt:
Hur länge väntar ni från att ni har slutat med sista pillret till ni känner er säkra att para?
Vad kan hända om man parar för tidigt och hormon finns kvar i kroppen?
Eller är allt hormon ute ur kroppen när honan väl löper och ingen risk?
Vet att ni är många som inte använder P-piller till era katter, så detta inlägg riktar sig till dem som har erfarenhet av användningen först och främst.
Tack på förhand/ Helena, med en Maja det snart är dags för
Jag hade nog låtit honan löpa en gång innan hon fick para. För att vara säker på att hon fungerade normalt.
Men samtidigt så parades Nanna på första löpet efter p-piller och hon hade inte ens haft någon kull innan.
Trots detta fick hon 7 sunda och friska kattungar.
Jag hoppas att Saga har sin mors anlag, eftersom jag var tvungen att låta henne gå på piller nu…
/Elisa
Jeg mener å ha hørt pillens virkning normalt skal være ut av systemet innen løpetiden settes inn. Men jeg har nå en hunnkatt her hjemme som brøler snart hull i veggene.Hun fikk pillen på mandagen,og ikke vet jeg,kanskje dem ble spyttet ut,eller så er hun ekstrem høyfertil.For hun begynte å løpe da helgen satt inn. Så nå er damen satt i "sølibat" og er nok ikke like glad for det.

(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

#2 - Nymfomani är ganska vanligt på siameshonor. Då får man ge piller flera gånger/vecka :(
Ja,jeg vurderer å gi henne litt oftere. Vet jo om en annen orientaler som trenger hver 5. dag,ellers kommer løpetiden,og samtidig begynner stor markering.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#3: Nymfomani var ordet ;-)!
Min ena hona fick p-piller förra hösten/vintern. Hon löper mycket ofta och väldigt ihärdigt. I övrigt är hon en stor och stark, frisk och gladlynt hona. Hon fick p-piller pga att hennes son som började bli könsmogen ännu bodde hemma och för att hon inte skulle paras på ett par månader, och jag gruvade mig mycket över om jag skulle ge henne p-piller eller inte… Men så började hon även strila när hon löpte och då fick hon börja med piller.
Det tog ca 6 veckor från det att hon fick sista pillret tills hon började löpa igen. Hon fick löpa en gång och sen parades hon vid nästa löp.
Kullen, denna honans andra kull, fick förlösas med kejsarsnitt och jag misstänker starkt att p-pillren hade en del med det att göra. :-( Honan som hade rejäla krystvärkar vid första kullens födelse hade väldigt svaga värkar vid denna förlossning, därav kejsarsnittet. Ungarna som förlöstes med kejsarsnitt var dock starka och pigga ända från födseln! Sorgligt nog var det en pigg tjockis som hade gomspalt och fick somna in :-( Mamma katt repade sig mycket snabbt efter snittet och hade inga problem efteråt.
Det kan nog vara så att vissa honor "tål" p-piller bättre än andra, och andra honor kan i stället få en hel del bekymmer av dem. Jag har läst någonstans (minns dumt nog inte var eller om jag sparat artikeln) att vissa defekter/liknande såsom gomspalt och ungar som föds med öppen buk kan härledas till att honan gått på p-piller före parning. Men om detta har någon vetenskaplig grund eller om det bygger på flera uppfödares praktiska erfarenheter vet jag inte. Någon annan som vet?
De veterinärer jag pratat med om detta har alla haft lite olika teorier om när det är ok att para honan efter det man slutat med p-piller, och hur länge hormonerna stannar kvar i kroppen efter det att honan slutat äta p-piller.

Kan man ge honkatten piller oftare än en gång i veckan alltså? Jag ringde till veterinären och frågade eftersom det verkade som att min hona löpte igenom och min hankatt var hemskt intresserad av henne. Så jag frågade om man kunde ge oftare men de sa att man inte skulle det eftersom pillrena var så starka och det ökade risken för diabetes och livmoderproblem. Men jag visste att jag hört om folk som gav oftare så jag hade redan börjat ge henne var 6:e dag. Min fundering var att jag kanske skulle börja ge var 5:e dag, men efter vad veterinären sa så vågade jag inte… Men ni har erfarenhet av att ge piller lite oftare?
Hon kommer inte gå på p-pillrena så länge men oj vad jag våndades innan jag bestämde mig för att börja ge henne dem. Men precis som för #5 så löper hon väldigt ofta och kraftigt (nästan varannan vecka) och började strila under löpen samt att jag också har en fertil hane hemma, så det blev lite kaosartat… 
Som jag förstått det är det heller inte bra för en hona att gå och löpa ofta utan att bli parad. Någon som vet hur det ligger till med det?
Det är farligare för honan att löpa igenom p-piller än att få högre doser. Därför är det bättre att ge en högre dos och förhindra att hon löper helt än att ge en för låg dos och varpå hon smålöper eller löper igenom, detta är det farligaste.
När min löpstarka hona fick p-piller fick hon var femte dag och det funkade bra.
Dock anser jag att p-piller är en kortsiktig lösning och skall ej ges under en längre tid.

#7 Ja det var det jag hade för mig, att det var bättre att ge så pass hög dos att hon inte får minsta löpbeteende. Det var därför jag blev så förvånad över veterinärens svar…
Jo, jag håller helt med om att p-piller bara är en kortsiktig nödlösning.

Tack för era svar!
Tar nog det lite säkrare före det osäkra och låter Maja löpa ut en gång och parar på nästa löp. Gjorde så vid förra parningen och det blev ju ett lyckat resultat med en helt normal förlossning utan komplikationer och inga defekter på bebisarna.
igenkännande när ni skriver om era "nymfomaner" till tjejer, Maja i ett nötskal. På gränsen att jag klarar 7dagar mellan pillren men märker det mest på dåligt humör emot Moa och att hon pratar lite mer, slutar med det nästa dag efter hon fått sitt piller, är det att löpa igenom? Borde jag ge var 6:e dag istället?
Håller med om att p-piller är en kortsiktig lösning men alternativet med löpning varannan till var tredje vecka låter inte så sunt heller för katten, Maja började höglöpa efter ca 1,5veckor efter hon fått sista pillret och sen var det dags 14 dagar senare igen förra gången. Att ha ny kull direkt efter sista, när hon löper igen, vet jag inte heller om det är så bra alternativ, men jag kan inte styra över sånt heller eftersom jag är fodervärd.
Moa som är Majas helsyster var inte hyperfertil innan kastraktionen, så henne kunde jag nog låtit pillren vara på men som sagt jag valde att kastrera henne istället.
PS Vilken tur att löpskriken inte hörs vi datorn, men jag tror att jag kommer ha många medlidande tankar när det väl är dags att genomlida ett löp på ca 1vecka. Prata i telefon är ju nästan uteslutet pgav "kolikbarnet" och djurombudsmannen är nog nedringd ang djurmisshandel i Oxelösund och sömnbehov är väl över reklamerat ändå? DS
MVH Helena

Ja, det är inte lätt med dessa små hyndor=)) Min ena tjej är på pricken så som du beskriver Maja. Du har mitt medlidande:)))
Har själv lite p-piller och löp krångel här. Saga gör precis som Maja att det är precis gränsen att ett nytt löp börjar samma dag hon får piller. Dock lugnar hon sig dagen efter. Felet med Saga är nog att jag började ge henne första pillret när hon var på väg in i löp. Hade jag inte redan gett henne det när jag upptäckte detta och väntat. Så hade hon nog inte varit på detta vis.
Har en löpfia till här nu. Skatan löper för fullt här nu för första gången. Jag hoppas att hon inte är en "kissekatt" som Saga, För jag vill gärna slippa ge dem piller.
/Elisa
Løpetider er smittsomt. Vi har eget idol edition med 3 deltakere og en støttespiller ( Rasputin alias Hyle)