VITAMINERNA a,c,k,b,e och d Här återfinns dom
A-vitamin; Kött i allmänhet, lever i synnerhet samt i oljor, ägg, grönsaker, kelp och frukt
Biotin; Ägg, fisk, kött, frukt, kelp
Folsyra; Fisk, ägg, frukt, grönsaker, kött
Kobolamin B12: Kött, ägg
Niacin B3: Kött, ägg, fisk, grönsaker
Pantoténsyra; Ägg, kött, grönsaker, fisk
Pyridoxin B6: Ägg, kött, nötter
Riboflavin B2: Kött, ägg, grönsaker
Tiamin B1: Ägg, kött, grönsaker
C-vitamin; Grönsaker, frukt och kelp
D-vitamin: Kött, ägg, ben, fisk
E-vitamin; Ägg, fisk, kött, grönsaker, kelp, vegetabiliska oljor
K-vitamin: Ägg, fisk, kelp, grönsaker
En liten fråga om ägg. Hur farligt är det egentligen att ge katterna hela ägg? Dvs inklusive äggvitan?
/Elisa

#1 - helt ok om det är kokt :)
Ok. Men inte om det är rått då?
Kommer inte ihåg vad fara var med rå äggvita.
/Elisa

Nej jag minns inte heller varför man inte ska ge rå äggvita, bara vet att det inte är bra… Hoppas någon annan kommer ihåg :)

Rå äggvita bör undvikas då den innehåller ett enzym- avidin- som förhindrar kattens upptag av ett B-vitamin (biotin)
Louise

Ja där satt den :)

Glömde bort ett bra tips att efter det att vi hivat bort äggvitan och sparat den verkliga näringsbomben- Gulan, sedan kan man med fördel också spara skalet, jag brukar torka det något dygn eftersom jag sedan mal det i morteln och blandar sedan i maten. Detta tips anammade jag för några år sedan då vår veterinär hade god grund för att misstänka brister i torrfodrets innehåll, det visade sig att det ej var fullgott avs. vissa mineral-och vitamintillskott. Nu får ju katterna riktig mat men äggskalet sparas ändå :-))
pssst- då vi hade höns så gick skalet tillbaka för återanvändning i hönsmaten, att mala dem till oigenkännlighet var då ett måste eftersom hönsen har förmåga att lokalisera källan….och då är risken att ägget blir uppätet redan vid kläckning (jobbigt intelligenta fjäderfän ;))
Louise