Er der noen
som har prøvd hormon sprøyten Tardac på hann kattene sine?
Sitter her i en fortvilet situasjon,hann katten min markerer litt på nettene,så derfor bestemte vi oss for å sette ham på badet på nattes tid sammen med en av hunn kattene våres for der markerer han ikke,men til gjengjell så skriker han hele natten,og mannen min står opp kl 0230 for å gå på jobb,og får selvfølgelig ikke sove pga skrikingen,er kjempe fortvilet over hva jeg skal gjøre.Skjønner selvfølgelig at det er slitsomt for mannen min,hadde ikke så lyst å kastrere ham heller enda.Har hørt at det ikke er sikkert at verken Tardac eller Kastrering hjelper på visse hann katter,hva erfaring har dere med dette?

Hormonsprutor kan ge trista biverkningar och göra hanen steril, men jag har aldrig hört talas om Tardac så jag vet inte om detta är något nytt och bättre? Hoppas att du får svar från någon som vet :)

Känner heller inte till Tardac men som Celia säger så kan p-sprutor få trista biverkningar. Prova med p-piller istället, samma dosering som till honkatt. Det är ju heller inte någon helt bra lösning men jag tror att det är bättre än p-sprutor iallafall….

#2 - ja det är bättre med p-piller, de går ur kroppen snabbt.
P-sprutorna är tillfälliga kemiska kastreringar som kan bli bestående om man har otur :(

Det jeg har fått beskjed om når det gjeller Tradac,er at de eneste bivirkningene som kan inntreffe er at katten drikker og spiser mer,eller at han ikke vil reagere i det hele tatt på sprøyta.Den skulle ikke ha innvirkning på han fertilitet i det hele tatt,bare gjøre ham roligere og hvis jeg var heldig ville han slutte å markere også,synes jo den hørtes ganske bra ut da,hvis den bare fungerer da.
Jag har prövat hormonspruta på en Ocicat, men utan resultat. Istället började han noppra magen.
Kan du inte pröva med något "distraherande"? Jag tänker mig en rolig kartong med många hål i och kanske lite fastknutna roliga leksaker med catnip? Denna tar du bara fram kvällstid och han kanske får något annat att tänka på.
Lådan KAN behöva uppdateras med diverse kuliga saker varje kväll, så att han inte blir blazé. Toarullar med gotti-gott i? Du får vara lite uppfinningsrik, tror jag! Bättre än hormonsprutor.
Tja, vad gör man inte för de stackars karlarna! Han får väl köpa öronproppar!!!

Lycka till!
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

#4 - vilket hormon innehåller Tardac? Det finns inte i Sverige och jag kan inte hitta det när jag googlar heller :(
Jeg hadde ikke turd å bruke hormon sprøyte hverken på hannkatt eller hunnkatt. Men jeg tror det like mye er at det ikke er morro å sitte på et lite rom som et bad,enda med selskap.Døren er jo lukket. Kattene hos meg elsker jo å ligge på badet,en finner dem overalt der inne. Noen svaler seg i badekaret,i skittentøys kurven,i en kattekurv,rett forran ovnen osv. Men lukkes døren inntil,da blir det baluba.
Jeg har også stengt innen en løpetids brølende dame på gjesterommet i disse dager.Det er nok ikke populært.Hun går der med kastraten vår som selskap. Er nødt,for jeg skal ikke ha noe tyvparring her i gården. Disse er jo ikke heller der inne 24/7,men er den døren åpen,så er de andre kattene stengt inne på kjøkken/begge stuene.
Hva med å sette på en radio,ha masse god mat der inne,dersom katten er glad i mat,og du har jo allerede med en venninne. Jeg tror noen ganger det går med tilvending. Men sikkert ikke enkelt når kattene er vandt med å ferdes fritt hele tiden. Det er jo ikke morro å stenge inne en som nesten får klaus for å slippe å være innestengt heller.
Dere har ikke et eget katterom da?Som kunne lages enda mer spennende,med hyller til å klatre i osv? Det er et prosjekt jeg har planer om i nær fremtid.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Vi ga Jöback p -sprøyte en gang. Dummeste jeg har gjort og kommer aldri til å gjøre det igjen. Nå skjedde det jo ikke at han ble steril da.. men alikevel. Det hjalp overhodet ikke på markering og roet han heller ikke ned.Hva veterinæren sa om sprøyten stemte jo heller ikke og jeg fikk aldri vite at det kunne bli permanent (han sa at den gikk ut av kroppen etter tre mnd..)
Heretter kommer jeg aldri til å bruke noe sterkere enn p -piller på hannkatt.Det fungerte også mye bedre på Jöback før han ble kastrert. Han markerte ikke og roet seg mye ned.
Så før du velger hormonsprøyte så ville jeg iallefall ha prøvd p -piller en stund for å se om det kan hjelpe litt ,og sydd en bukse til han som han kan ha om nettene så han kan være med de andre.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Takker for gode råd,har nå bestemt meg for å ikke prøve Tardac,snakket med dyrlegen igjen i dag og hun kunne ikke forstå hvorfor folk reagerte så negativt på denne sprøyta,hun hadde bare fått positive tilbake meldinger.Har desverre ikke mulighet foreløpig å ha et eget rom til ham.
Snakket med en veninne i dag som var mer enn villig til å ha ham hjemme hos seg,siden situasjonen er som den er her hjemme,hun har selv 2 siamesere så han får jo selskap,synes dette er en helt for jævli situasjon,unnskyld uttrykket,men sånn føler jeg det,søren ikke bare bare med en vanskelige mann.Har absolutt ikke lyst å kastrer ham,sukk…..
Så godt det går an med en midlertidig løsning ihvertfalll. Du får nok lov å besøke han så ofte du vil.
Jeg vet ikke helt,men jeg har følelsen av at hormon sprøyter mer vanlig hos enkelte andre semilanghår raser.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#9 Joda jeg synes du skal kastrere mannen og la katten bli boende
(var litt morsom det siste setningen din)
Neida..men jeg skjønner at du synes det er vanskelig. Veldig flott at en venninne kunne ha han litt da. Det var snilt gjort.
Forhåpentlig så roer gutten din seg ned litt når han bor et annet sted. Etter en stund får han parret litt igjen og plutselig er det tid for Kastrering. Da får dere sikkert tilbake kosegutten på fulltid.
#11 Ja, det vore ju också ett alternativ…

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

#11 Heheh,ja jeg lo godt av den komentaren ja,for det var akkurat det jeg har gått å tenkt,så der traff du spikeren på hodet gitt.
Men fra spøk til alvor,sitter her å tenker så det knaker,er det så bra å sende ham til et annet hjem for ¨så å ta ham tilbake når han skal kastreres????
Eller skal jeg bare bite i det sure eplet å bare kastrere ham nå?
Blir de roligere når de er kastrert?
Her var det iallefall som natt og dag da vår Jöback ble kastrert.
Han var veldig hissig på å parre Lizzie hele tiden og hun lot han jo alltid får lov. Vi har en sønn som er sengevæter og da synes jo såklart Jöback at det var veldig morsomt å alltid tisse der. Noen stor markerings katt var han aldri da.
Men etter at han ble kastrat har han aldri tisset noen steder,ikke engang i sengen til han som er sengevæter.Han er mye mer kosete og en helt annen katt uten det stresset som hankatter ofte har.
Når det gjelder det første spørsmålet ditt så vet jeg ærlig talt ikke.Hvor lenge er det til du skal bruke han igjen? hva med å ha tatt et kjapt kull også kastrere kanskje?
Prøve å ha han boende en liten stund hos venninnen også tenke litt gjennom hva du ønsker. Jeg synes ikke du skal kastrere sånn tvert nå. Tenk iallefall godt igjennom det så du er sikker på at det er det du ønsker.