Ang IDP
Jag undrar, hur kommer det sej att vissa är med i Sverak och andra i IDP?
Om någon som är med i IDP köper en Sverak katt har dom det så då eller kan dom på npgot vis byta? Och vice verca? Eller man kanske inte köper så? Är det oxå så att det är mera eller mindre i olika ketegorier? Jag menar mera IDP i kat 4 tex eller är det ganska jämt tror ni?
Tacksam för svar.
//Linda
Det är inga problem att köpa katt mellan IDP och SVERAK det enda är att man måste regga om katten. I IDP så räcker det att man reggar om katten om man ska avla. Medan Sverak kräven omreg. för att katten ska få lov att ställas ut.
Vi har helt olika regler och kategorier i IDP mot Sverak. En BIS katt i Sverak är det samma som bästa hane/hona osv.. i IDP
Vinner en katt BIS i IDP så har katten vunnit över ALLA katter på hela utställningen.
Sverak är välkomna på våra utställningar, medan IDP är portförbjudna på Sverakutställningarna.
Har du en huskatt så är det mer spännade att ställa ut i IDP. Där kan du gå långt med din katt och tävla om cert.
Isället för Champion på raskatterna så heter Huskatternas titel Mästare mm
Inom Sverak kan man bara tävla om bästa hane och bästa hona. Katten får altså inga titlar.
Skillnaden i övrig är att Sverak är ett förbund och medlemmarna har inte så myckat att säga till om. Har bara en stamboksförare och en styrelse som bestämmer allt.
IDP är en sammanslutning av flera fristående föreningar med en del egna regler och bestämmelser.
Det enklaste är att du går in och läser på http://idpnordic.se
Sen finns det tyvärr människor i Sverak som anser att IDP katterna är sämre. Att vi har mindre kunskap och att ALLA säljer sina katter ovaccinerade och vid 10 veckor. Ska ärligt säga att jag inte träffat på en enda IDPare som gör detta.
/Elisa
När jag skaffade Siames för fyra år sedan och skulle ansluta mig till en kattklubb, kändes SVERAK självklart för mig.
Reglerna kan skilja sig något mellan de två förbunden (okej, IDP är inget förbund ) och jag minns, att jag vid den tiden bl a ogillade att IDP tillät kattungeleverans vid 10 veckor. Jag kanske upplever det som att SVERAKS regelverk är något mer "strängt" än IDP och detta tilltalar mig.
Köper jag en IDP-katt för jag över denna till SVERAK och är allt grönt, får den en SVERAK-stamtavla.
Oavsett vilket förbund man väljer, katterna är lika fina och har samma värde!

Det finns nog andra som är duktigare än jag på att peka på skíllnaderna. Skulle faktiskt vara intressant att höra era synpunkter.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Visst är det skillnad på IDP och SVERAK. Tillhör själv SVERAK.
Tycker du inte att du tar i lite Kalinda med detta påstående
"Skillnaden i övrig är att Sverak är ett förbund och medlemmarna har inte så myckat att säga till om. Har bara en stamboksförare och en styrelse som bestämmer allt."
Vi har årsmötet som är högsta beslutande organ som i de flesta föreningar. På årsmötet har alla klubbar rätt att närvara och göra sin stämma hörd, olika många delegater beroende på hur stor klubben är.
Mig veterligen har inte stambokföraren/stambokförarna någon beslutsrätt överhuvudtaget. Det är en service/tjänst som förbundet står för.
SVERAK har inte BARA styrelsen utan också flera olika råd bestående av kunniga människor i frågor som gäller avel, utställning osv
SVERAK och IDP är 2 olika organisationer som fungerar på olika sätt och vilken man väljer är ju en smaksak.
# 2 Det finns ingen i IDP som säljer siames-orientalunge vid 10 veckors ålder

#5 - det har varit så åtminstone, likaså inom SVERAK. Sen minns jag även att man inom IDP kunde ställa ut kattungar under 3 mån ålder. Jag blev smått chockad när jag såg det en gång. Dessa kattungar var dessutom små för sin ålder…
Nåja, jag vinner inget på att försvara eller förkasta någon av sidorna (IDP och SVERAK) men jag reagerade också på Kalindas inlägg och kan bara skriva under på det Canoodles påpekar i #3.
Mvh, Cecilia
Formulerade mig lite fel där kanske… 
/Elisa

Det är verkligen tröttsamt att alltid höra om detta med 10 veckorsgränsen för kattungeleverans, eller att man får ställa ut kull som är 9 veckor.
Båda dessa anger en längsta gräns, och är på inget sätt tvingnade. Den som inte vill lämna ifrån sig en kattunge som är 10 veckor, behöver inte göra det för att det står så i reglerna. Den som inte vill ställa ut en kull som är 9 veckor, slipper. Ingen tvingar någon att göra så.
Å andra sidan kan man kanske kontra med att, en IDP-medlems katt inte får ställas ut oftare än varannan helg.

Självklart har båda organisationerna för- och nackdelar, det jag och troligen också Celia reagerade på var nog Kalindas sätt att uttrycka sig tämligen nedlåtande om SVERAK. Det kanske inte var menat så men i skrift såg det lite illa ut.
Själv tycker jag att detta småtjafs mellan organisationerna är tämligen trist och destruktivt. Det leder inte framåt och alla har vi väl som främsta mål och intresse våra katters väl och ve!
När jag köpte min första katt var uppfödaren med i IDP, och hon rek en katt klupp i IDP. Hade hon varit med i Sverak hade det blivet en Sverakklubb. Tror det är så för många som köper sin förta katt. Har hört detta från många kattägare. Jag viste inget om kattklubbar, jag skulle läst på ordentligt innan jag köpte katt, (ångra inte valet)

#9 - Ja så nu slutar vi att jämföra och hänvisar till inlägg #4
- där finns förhoppningsvis all info om respektive. Jag orkar inte tjafsa idag
Solen skiner ju för tusan utanför!
Ta hand om er!
/Cecilia

Tjafs? ;-) hehe jaha var detta tjafs,, nej då.. d¨har ni inte varit inne på skogissidan… :-( där är det tjafsigt värre mellan varven tyvärr..
Men men,, ni ska ha supertack för era svar. För mej var ju Sverak det jag visste om när jag köpte, jag trodde av någon underlig anledning att IDP var något där dom som inte fick vara med i Sverak hamnade,, hm snacka om förutfattade meninga.. ;-)
Tack iaf för era svar.. :-)
KRAM…..
Ber om ursäkt för att jag lät nedlåtande.
Men med tanke på att jag och övriga IDP:are gång på gång får försvara vårat val av Förening så blir man lätt småsur.
Man får höra att man är sämre, ingen kunskap, fulare katter osv…
Har t.o.m hört att vi luktar sprit och super mer än Sveraks utställare.
Tråkigt är också att vi inte får ställa ut på era utställningar längre. Trots vi med glädje välkomnar Sverak.
Har absolut inget emot Sverak i sig. Kan t.o.m tänka mig att gå över om jag skulle byta i framtiden.
Men just nu trivs jag bra med IDP.
Klagar inte på själva Sverak som förbund utan på inställningen en del av de i Sverak har om oss.
Min dröm hade varit om man hade ett öppet samarbete och gemensamma utsällningar.
Hade blivit så mycket roligare och ett bättre klimat. 
Sen håller jag med #10. Även jag köpte min första katt via IDP och kom på det sättet in kattvärlden.
Kanske hade jag tänkt annorlunda om uppfödaren var med i Sverak.
/Elisa

Jag känner till ett par IDP-uppfödare och deras motivering, på mina frågor avs. deras "avhopp" från Sverak har endast berott på färger. Helig Birma och denna uppfödares, då, nya inriktning på silver i ena fallet samt kanel på Java/OLH i det andra.
Nu är ju kanel en godkänd färg på osh/olh men jag tror bestämt att denna uppfödare ändå stannar i sin IDP klubb.
Louise
Ofta är det pga dessa standard orsaker som medlemmar byter klubb. Såsom färger och liknande.
Sen får vi tyvärr in oönskade "element" i våra klubbar. Ibland för vi inte blivit informerade varför de blivit avstängda från Sverak.
Andra gånger så är det klubbar som inte kollar upp sina medlemmar.
IDPs klubbar har ju lite olika inriktningar. Ta SES t.ex. som håller striktare regler ang. Siamesavel. Andra klubbar godkänner precis allt. Så det är skillnad från klubb till klubb.
Ska man gå med i IDP så är det altså viktigt att läsa vilken inriktning den klubben man är intresserad av har.
Gillar man att para SIA/OSH så kanske inte SES är det första valet…
Men det är ju lixom tanken med IDP = independent
/Elisa

Nej här har inte varit något tjafs. Jag menade att jag inte orkar med det heller - om det skulle dyka upp alltså :)
Siamessajten har hitintills skonats från trådar med bråk, pajkastning och för all del vanligt enkelt tjafs också ;) Så vill jag gärna att det fortsätter, för det finns inget tristare än bråk och avstängningar :(
Jag tror inte att IDP är bättre eller sämre än SVERAK och vice versa, det är bara en fråga om vad man önskar och prioriterar om man måste välja. Jag valde aldrig själv, vår första SIA var reggad hos SVERAK och jag visste inte ens att det fanns något annat. Många är de som köpt från en uppf. inom IDP med samma erfarenhet. Vi är alla lika värda, oavsett förbund :)

Så man får ställa ut på IDP utställningar fast man är medlem i SVERAK?? Finns det någon sida med IDPs utställningar??
Utställningarna finns på http://idpnordic.se under just utställningar. Var medveten om att du måste använda IDPs egen anmälan. Annars är det som vanligt. Sen gäller inte IDPs cert i Sverak. Men du kan göra din katt champion en gång i Sverak o en gång i IDP. Många Sverak som ställer ut gillar våra lite mindre och personligare utställningar….
Du kan även gå in på Forumet vi har där och fråga mer om hur utställningar går till mm.
Vet inte var du bor. Men Hallandskatten har två utställningar den 20 & 21/10.
/Elisa

Det största nackdelen med två klubbar är det att det är väldigt förvirrande, speciellt för oss nya kattägare. Jag själv hade inte en aning att det finns något mer än Sverak - och fattade ingenting när det visade sig att Maya är reggad i Sverak och Simeon i Svenska Siamessällskapet…
Fast nu har det ju ingen betydelse eftersom dom blir omreggade bägge två i Finska Raskattklubben istället, om några veckor.
I Finland finns inget IDP vad jag vet. Men ute i Europa, förutom Norden är FIFe ( dit SVERAK tiihör) litet jämfört med andra förbund och IDP