Fråga om stamnamn
Jag ska söka stamnamn och undrar hur det nu kommer att godkännas av FIFE.
När jag kollar på namn där är ju en del väldigt lika och det jag tänker ha som första handsval finns, men inte riktigt samma stavning.
Hur nära andra namn får det vara?
Räcker 's i slutet som skillnad? Verkar ju vara så på en del.
Underlättar det att vi har S* här i sverige? Sållar inte det också bort likvärdiga namn?

Jag tycker jag ser att de är väldigt olika.. ibland behöver de nästan inte vara nån skillnad alls och ibland tycks endel få avslag fast de inte finns.. Jag tycker du ska skicka in dina förslag och hoppas på de bästa du kan inte få annat än nej
IDP har inget S* före sitt stamnamn.
Detta har bara SVERAK.
För att undvika att ta ett namn som redan finns i IDP (Sverak brukar skita i att kolla, vilket har orsakat mycket ledsamheter), gå in på http://idpnordic.se . Gå sedan in under länken Stamboksföring. Längst ner på sidan finns en stamnamnsdatabas. Där kan du söka på ord. Sätt inget S* före utan sök bara på själva namnet.
/Elisa

Tack!

Fanns inte där

#1…jag kan nog få mer än ett nej- ett namn jag inte riktigt känner för. Så var det med kennelnamnet. Var inte förstahandsvalet nämligen.
Om man får nej och bara sökt ett eller två namn, måste man betala igen då för att söka en gång till? Eller är det en engångssumma? Vill inte sitta och krysta fram namn bara för att ha fler alternativ. Vet jag att mitt första val inte går, då måste jag ju leta mig ett nytt namn som ligger varmt om hjärtat och känns rätt.
Förstår ni?

Känner mig lite otydlig i mina funderingar…

Du betalar för de namn du får.. de är en engångsumma.. du får skicka namn 100ggr om de ska vara så *hehe*

Tack för svaret…nu känns det bättre!
Då är det bara att hoppas då!

Ja de är ju de.. tycker de är ¨så svårt.. när jag sökte stamnamn var jag dock rätt säker på att jag skulle få mitt förstahandsval.. men ändå kan man ju inte vara 100.. då sa alla att ja men se till så du känner lika mycket för alla namn.. men av nån anledning sätter jag ju ett namn som nr 1 de vill säga jag känner inte lika mycket för nr2 osv..
Kennelnamn betalar man ju i efterhand de vill säga får du ett namn du känner att nej usch kan du välja att inte betala vänta en tid och söka om de kan du ju inte på katt då du redan betalar innan..
Jag skall hålla en tumme för att du får ditt förstahandsval
Jag skickade in 5 och fick avslag, sedan en lista med 10 st och nr 3 eller 4 valdes ut. DÅ när jag stod med papperet i handen, tänkte jag; "-Nää…" Men nu känns namnet självklart. Det ploppade upp en dag då jag stod och stekte pannkakor…
Kan inte tänka mig något värre än det SISTA namnet på min lista…"Tant Bruns Siames & Ocicat".

Man kan maila in hur många namn man vill.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Skiljer bara 's på slutet är det nog ingen idé att du skickar med det, det räcker inte som skillnad om jag har fattat det hela rätt. Samma ord olika stavning tror jag knappast fungerar heller….

#11 Fast söker man på vissa namn så är de faktiskt inte större skillnad.. tror de dock är hårdare idag vilket jag iofs tycker är bra för man vill ju höra och se skillnaden med tycker jag

Det namn som är samma som det jag tänkt men utan 's har även (de la) efter sig i parentes också. Så det blir ju inte bara 's som skiljer…eller?

#14 Ska bli intressant och se vilket stamnamn du får framigenom!
( Ps. Hade även Tant Gredelin som nödförslag…
)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Tant bruns siames…hehehe.
Gudskjelov fikk du ikke det.
Lykke til med stamnavn søknaden din Fjonkan. Håper du får førstevalget
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Tack alla!
Jag och sambon har suttit och försökt göra olika varianter av namnet, så få se om nåt lyckas!

#15 Ja, jag har absolut ide´torka så det kan ju bli hur tråkigt som hels. Men du hjälper mig väl? Frågar man barnen efter förslag så blir det väl Mulle meck´s, Datanörden´s, osv
Ja, det är ju absolut inte lätt med namn om man ska trivas med det under en lååång tid och kanske inte får det man vill ha.
Lycka till!

…men "Fjonkan" ..vill du verkligen ha ett stamnamn som minner om ett redan inarbetat registrerat??? Tänk om du ångrar dig om en tid?
Jag tycker själv att t ex att (N) av Karitzy är ett vacker namn men det hade kanske inte varit så hänsynsfullt om jag en gång valt S*Karitsies …ell liknande :-))) dessa namn låter oerhört lika då man uttalar dom.
Det skall bli spännande att höra vad du valt :-)
Louise

Gissar på att det är ett franskt och har ingen aning om vilken ras det är. Kanske inte ens finns längre.
Har dom dessutom (de la ) känns det inte så likt. Men kanske FIFe tycker det….
Var har du tänkt att söka stammnamn någonstans, hos Sverak eller IDP. Tänk bara på att om du söker hos ett av förbunden så kan du inte behålla detta om du vill gå över till ett annat förbund om namnet redan finns där samt att Sverak samkör inte mot IDP medan IDP samkör mot Sveraks register så alltså, om du söker nament hos Sverak så spelar det ingen roll om detta stamnamn redan finns registrerat hos IDP men om du ansöker hos IDP och namnet redan finns regat hos Sverak så få du inte detta namn, har ju själv ansökt nydligen och fick väldigt tydlig information om hur man gör i de båda förbunden.
Lycka till och hoppas att du får dit första handsval.

Ska söka hos Sverak. Namnet finns inte i IDP.
Tycker det är lite synd att Sverak inte har en uppdaterad databas med alla stamnamn som vi har på IDP sidan. Det hade underlättat väldigt för alla. Både de som söker stamnamn och för stamboksförarna.
IDP har skickat länken med våra stamnamn till Sverak. Kan ju hoppas att de är vänliga nog att kolla i den i fortsättningen.
Det var ju tråkigheter med ett stamnamn nyligen. Där IDP reggat ett namn och någon månad efter fick en uppfödare i Sverak ett liknade namn.
Fast personligen efter kollat på båda namnen så tyckte jag inte att namnen var speciellt lika. För namnet i sverak heter S*XXX medan IDPs uppfödare har namnet XXXkittens. Så likheten var inte slående.
Men det var tråkigt för båda dessa uppfödare när det blir tjafs.
/Elisa