VITAMINER- B
- folsyra,biotin,kobolamin B12, niacin B3, pantoténsyra, pyridoxin B6,
riboflavin B2, tiamin B1
B vitaminerna behövs till stor del för enzymerna. Katten har jämfört med andra djur ett stort behov av B-vitamin. T ex så behöver de dubbelt så mycket B-vitamin som hundar. Bakterier i kattens tarmar syntetiserar olika slags B-vitamin men när katten har t ex diarré eller behandlas med antibiotika kan denna funktion slås ut tillfälligt. Animalier innehåller mycket B-vitamin och friska katter som äter en köttbaserad färsk kost behöver inga tillskott i form av B-vitamin.
Biotin; Biotin behövs för att kroppen skall kunna bryta ner glukos, fettsyror och aminosyror. Brist kan ge katten mjällande dermatit, alopeci, svaghet, kramper och förlamning.
Enl.AAFCO behöver katten minst 0.07mg/kg
Folsyra; Folsyra behövs för proteinomsättningen och bildande av DNA. Brist på folsyra orsakar benmärgsdepression och anemi
Enl.AAFCO behöver katten minst 0.8mg/kg
Kobolamin B12; Det finns inga kända fall av kobolaminbrist hos katt men experimentellt skulle anemi kunna uppstå eftersom kobolamin behövs för bla bildning av röda blodkroppar.
Enl.AAFCO behöver katten minst 0,02mg/kg
Niacin B; De flesta djur kan omvandla aminosyran tryptofan till niacin men det kan inte katten och därför måste katten få i sig niacin via sin föda. Det är i normala fall inga problem förutsatt att katten får köttbaserad mat då animalisk vävnad innehåller nikotinamid. Aktivt niacin motverkar oxidation och är essentiellt för att kroppen skall kunna tillgodogöra sig sin energi från fett och socker. Niacinbrist kan ge katten blodig diarré och det leder till döden men det är oerhört ovanligt med niacinbrist. Överskott kan orsaka klåda, hudrodnad och utvidgade blodkärl.
Enl.AAFCO behöver katten minst 60mg/kg
Pantoténsyra; Pantoténsyra ingår i koenzym A som behövs för ämnesomsättningen av kolhydrater, fetter och proteiner. Det behövs helt enkelt för att producera energi. Brist på pantoténsyra leder till anorexi, lågt blodsocker, kräkningar, diarré, fettlever, kramper,koma och död.
Enl.AAFCO behöver katten minst 5mg/kg
Pyridoxin B6; Pyridoxin ingår i många koenzym viktiga för ämnesomsättningen. Brist orsakar anemi, högt serumjärn och kramper.
Enl.AAFCO behöver katten minst 4mg/kg
Riboflavin B2; Riboflavin är ett koenzym som behövs för bla fettförbränning och nedbrytning av proteiner. Brist på detta vitamin leder till torr mjällig hud, muskelsvaghet, anemi och död
Enl AAFCO behöver katten minst 4mg/kg
Tiamin B1: Tiamin spelar en viktig roll i kattens energiomsättning och nervsignalsystem. Tiamin kan till en viss gräns lagras i kroppen. Man behöver i normala fall inte oroa sig för att katten får i sig för lite tiamin men ger man katten rå fisk bör man tänka sig för. Rå fisk innehåller nämligen ett enzym- tiaminas- som hindrar kroppen från att ta upp tiamin. Långvarig utfodring av rå fisk kan m a o ge katten tiaminbrist vilket orsakar kräkningar, darrningar/kramper, anorexi, förlamning, koma och slutligen leder det till död.
(rå fisk bör man ge med måtta då det likt äggvita innehåller enzymet tiaminas som förhindrar upptaget av B-vitaminet tiamin. Det innehåller också höga halter av magnesium så har man en katt som har problem med stenar och kristaller i urinen kan det vara klokt att avstå från fisk- överhuvudtaget. (Louise; här funderar jag på ev. negativa biverkningar på torrfodrets, ofta höga, innehåll av fiskmjöl )
Enl.AAFCO behöver katten minst 5mg/kg
Källa; Matilda Erikssons suveräna guide i kattens kostcirkel- en guide jag ofta använder mig av för att på ett lätthanterligt vis påminna mig själv om att inte glömma …det jag trodde att jag redan visste ;)

Tack för att du påminner oss om hennes utmärkta näringslära för katt. Du kanske kan lägga in en direktlänk också?