Siames iFokus

Siames

Etikettberättelser
Läst 471 ggr
Attacks
0

Vi bor i et musehus

Tygg,tygg…… tygg,tygg,tygg.
Kjenner dere igjen den lyden over noe som tygger på et eller annet?
Herregud jeg har et eller annet gnager helsike i kjøkkenskapet mitt over komfyren.
Fant muselort der i vår,så vet der er noe som vandrer opp i de rørene fra kjelleren og opp i viftesystemet da.
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre,tør ikke legge ut feller eller gift heller,siden kattene er mestere i å lukke og åpne det meste.
Nå har jeg slengt ut Rasputin der,som elsker å fange mus(gjorde før kattegården ble stengt av for høsten),men han sitter å hyler for ha kjeder seg,og de andre sover her.

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIK.
Tør ikke sove.

Edit…. Rasputin kjeder seg ikke,han begynner å bli kjønnsmoden og sitter å kaller på damer Fundersam Ja,da løper nok snart musa frem fra gjemmestedet sitt ja.

Hjelp Generad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Celia
0

Usch, det är inget trevligt ljud! Tycker synd om dig men skrattade gott trots allt. Du skriver roande Skrattande

Håller tummarna för att den ligger död på golvet imorgon när du vaknar Glad

Canoodles
0

Stackars dig…. 

Nu har jag aldrig drabbats av möss men visst finns det väl fällor som inte katterna kan göra sig illa på, sådana där burar med fall-lucka? Annars får du väl hyra in en riktig bond-katt som vet hur man gör ;)))

Attacks
0

Rasputin smelte igjen skap døren med et sinne og satt seg i stedet på akvariet og begynte med "oooo det er så synd på meg" sang. Jeg syns mus er søte jeg,men det er slike mus på dyrebutikken som sitter inne i burene sine. Ikke kjøkkenskap mus. Men det er virkelig ille på Sørlandet for tiden,ihverfall i vårt området. Der er mus overalt,og gift og feller er utsolgt omtrent dagen etter dem får det inn på butikken. En kamerat måtte ha inn noen feller i bilen sin til og med.

Gutten min kan bli en rik liten herremann,om vi får satt opp feller,for det er han som må ta bort døde ubudne gjester hos oss Cool Han fikk 20 kr pr mus som Rasputin tok inn via kattegården i sensommer.Der kom minst inn 1-2 om dagen før jeg fikk nok og satte kroken på luken inntil vinteren er i rute.

Jeg har fobi for fugler,enten dem er levende eller døde,og jeg liker ikke døde mus. Usj!

En bondkatt,,,,tja.Rasputin er jo en kjempeflink jeger,men nå er det mye viktigere å tenke på damer…

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
0

Du får skaffa ett par tamråttor..Glad
Mössen brukar inte gilla doften av råttor och kanske de flyttar då.

/Elisa

Nilla
0

Gnagande möss…jodå, bor man i torp på landet, så vet man att det nu är den årstid då mössen letar sig in. Jag känner så väl igen det du berättar, Attacks! Skrattande

Jag ligger i min bäddsoffa och hör hur de knaprar på brödkanter och ostbitar i sophinken. Väldigt viktigt att man tömmer den varje kväll, då ingenting får ligga över natten som kan locka de små  liven. Samtliga husets katter sitter som porslinsfigurer i ring runt diskbänkskåpet och väntar på att musen ska göra något dumdristigt.

Som häromdagen…Gucci knep en mus, som i sin iver efter godsaker, förivrat sig 30 cm ut på köksgolvet. Men då Matte skrek, tappade Gucci greppet och musen kunde kvickt rusa tillbaka in i springan mellan golvet och skåpsdörren. Jag kanske ska tillägga, att det inte är för musen jag tjuter, utan för att jag är rädd om musens väl och ve!

Efter att ha provat diverse fällor, klassiska samt de mer "moderna" giljotinfällorna med förlamade halvdöda möss som följd…har jag kommit fram till att en levandefälla, är det enda alternativet för mig. Alltså en bur, där musen lockas in och inte kan komma ut. Jag bär sedan ut den långt bort, mot grannens stall och den springer för sitt liv då jag öppnar luckan.

Då det varit kall vinter och snö, har jag t o m ställt upp buren med musen i uppe på micron, klätt på mig och ätit frukost i lugn och ro. Musen har fått en ostbit och suttit där och knaprat. Då sonen kommit iväg till skolan, har jag promenerat ut med musen. Naturligtvis måste man göra sitt yttersta för att "samla ihop dem" om höstarna och bära ut dem, då de faktiskt förstör ett och annat på vinden och i väggar. Jag gillrar mina fällor med ONSALAKORV!

Min Ocicat Zelda har "tagit" 3 möss den senaste veckan. Musen skriker som en pipande barnleksak och mitt stackars hjärta nästan brister för den lille stackaren!  Zelda kryper in under fåtöljen med sitt byte och jag slänger mig ner på alla fyra och ber henne släppa den. Det gör hon och jag kupar bägge händerna om den lilla musen. Jag räddar den!

Efter en liten stund brukar den piggna till och då går jag ut och släpper den i fårhuset. Skrattande

Det lilla hjärtat pickar som bara den och den tittat på mig med sina söta små pepparkornsögon. Mössen bits inte, ska jag tillägga och efter väl utförd god gärning, tvättar jag noggrant händerna och spritar dem. Katterna får aldrig lov, att äta upp mössen. Inte heller tar de död på dem, utan leker en tortyrlek, vilken kan pågå i en halvtimme. Det klarar inte den stackars blödiga Matten, som har insett att det är bäst att ingripa på direkten.

Det finns två sorters möss. De små som inte är längre än fem-sex cm, otroligt söta och de lite större med rejält lång svans. Ja, de ser verkligen ut som dem man köper i djuraffären!

När jag ligger i min bäddsoffa om kvällarna, kan jag höra hur de knaprar uppe i taket. Från mitt vackra vita pärlspont-tak singlar sågspån från bjälklagret. Jag har funderat på att annonsera på Blocket…

" Charmiga nougatfärgade dansmöss efter fina Västgötska linjer…", jag kanske skulle kunna göra en mig en hacka? Fundersam

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ossilian
0

#3 Fugler är väl fåglar? Jag har också sjuklig fågelfobi! Ibland tycker jag att Electra med sin stålgråa päls ser ut som en duva…. iiiiih vad äckligt!!! Stackars Electra:))

Möss har vi också en del och jag skickar in katterna under diskbänken dagligdags, men de har inte haft någon vidare jaktlycka ännu.

Celia
0

#5 - så där gjorde jag där vi bodde tidigare också - men samma möss kom tillbaka och blev tamare och tamare. Inte alls bra ;)

Nu sitter det sådana där elsaker i ett par av våra eluttag. Jag inbillar mig att de fungerar ibland, men jag har hört gnag vid två tillfällen nu i höst. Då har jag slagit hårt på väggen och hört hur musen har ramlat ner. Sen sprang den nog till närmaste granne - eller så dog den av chocken?!? - för sen har det varit lugnt :)

Nilla
0

Gäller att bära ut dem långt bort….mot grannens. Skrattande

Celia
0

Skrattande

Attacks
0

# 8 Fnis Skrattande

Det blir nok å sette inn en felle og finne en måte sånn at kattene ikke får opp døren på. Når jeg fikk summet meg litt mer i natt,så er det jo ikke smart at en katt spiser mus som går på medisiner…hihi. Ikke det at jeg har et kjempebredt utvalgt,men der ligger et par esker med hode tabletter der. Resten er kattenes medisin skap.

SacredSouls
0

Haha Skrattande

Vi pleide å ha besøk av mus der vi bodde før. En dag skulle jeg lage mat og hente noe i skapet over. Der satt DEN ekle musa og stirret på meg. Jeg må innrømme at jeg hylte ganske høyt.

Min mest ekstreme fobi er nok hodelus..uhuuuu også edderkopper… og hvithai.. haha men det er vel lite sannsynelig at jeg terffer den på svømmetur i nærområdet.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
0

Edderkopper, vad är det? Suger de blod?  Skrattande

Celia
0

#12 - Spindlar, tror jag?

SacredSouls
0

#12,13

I mine øyne så suger de blod, før de sluker deg hel med den fæle store munnen sin….

men ja det er spindlarSkrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Celia
0

#14 - Skrattande

MijmuPix
0

När jag var liten hade jag en kompis vars mamma skrek ihjäl en mus som hade flyttat in under vasken i deras hus! Skrattande Den dog knall och fall!
Inte vet jag om det var de höga tonerna eller om det var chocken som musen dog av, men det kanske är värt att prova…?!

Attacks
0

Hahahaha.

Jeg er blitt mer "pysete" med årene,da jeg var liten syns jeg mus var kule både levende og døde Skrattande

Men selv har jeg en mamma som er den typiske klatre opp på en stol og samtidig ringe til pappa mens hun står å hyler…hihi. (Hun er redd katter også,innerst inne,særlig oversosiale orientalske katter )