Vilket foder?
Hej!
Jag undrar vilket foder ni kör på till era katter?
Jag själv kör på Royal Canin.
Jag har en hund också och har lärt mig ganska mycket om vad som är ett bra hundfoder och inte, så honom ger jag det optimala bland torrfoder "Taste of wild".
Vad är det bästa kattfodret?
Optimala kattfodret är att ge katten välbalanserad BARF (hunden också för den delen).
Efter det så är det burkmat, i första hand de som innehåller enbart kött o inget spannmål.
Torrfoder så är det samma sak där, högt köttinnehåll och så lite fyllnadsmaterial/spannmål det går. Undvik speciellt majs och vete.
Taste of the wild är ett helt ok torrfoder för katt, RC inte lika bra…
Mina får Orijen och burkmat. Försöker lura i dem råa köttbitar, men de är för inkörda på torrfoder tyvärr.
/Elisa
Jag har gett burkmat med hög kötthalt hela kattens "liv"- fick rc hos uppfödaren. Vilken skillnad det blev när jag skippade allt med spannmål! Idag får hon hemgjord, välbalanserad BARF och samma blötfoder som innan.
Vet att det finns katter som mår bra på mat med spannmål, men min katt är inte en av dem. Hon är dessutom allergisk mot fisk och fiskolja, så utbudet av mat är rätt begränsat- skönt att själv veta vad som finns i hennes mat!
Håller med #1 om rangordningen.
Jag ger mina Orijen, fri tillgång, och sen får de blötmat morgon och kväll.
Både fertila och kastrat går på samma foder och är jätte fina i kondition och alla fick fint beröm hos veterinären vid senaste kollen/vaccineringen.
Mina äter Barf men vi kompletterar med torrfoder från Ziwipeak och JWB utan spannmål, när vi är borta länge under dagen eller bortresta (och de har kattvakt).
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
#4 hur reagerar kattens mage på JWB när de är vana vid BARF och ziwi peak- jag ger ziwi peak torr- och blötmat, samt BARF. Tittade på JWB, men var osäker…..