Siames iFokus

Siames

Etikett: hälsa
Läst 613 ggr
Mach1
0

Överkänslighet mot fisk

Ni som har katter som är överkänsliga mot fisk, hur visar sig detta? Vilka är symptomen och vad gör ni åt det?

kalindas
0

Jag tror att Smilla är fiskallergiker (kan ev. vara att hon är överkänslig mot för mycket protein också). Men hon får runda kal fläckar som är skorvliga och kan bli inflammerade (trodde det var ringorm först).
Vad man gör?
Jo man undviker allt foder med fisk i, James Wellbeloved är ett bra allergifoder. Testa kalkon eftersom den är smakligast.

/Elisa

Mach1
0

Tack för så snabba svar, ni är suveräna:) Jo på frågan om vad ni gör…då tänkte jag främst på medicinska behandlingar (alltså vid kraftigare reaktioner) såsom kortison behandlingar etc.

Mach1
0

James Wellbeloved verkar förresten vara ett suveränt foder. Vad finns det mer för fiskfria foder?

kalindas
0

De flesta kvalites foder innehåller inte fisk. Men kan innehålla fiskolja. Men kör med JW och blanda inte i massa annat. Blir katten inte bättre på en månad så får du besöka veterinären.

Ofta räcker det att byta foder om katten är foder allergiker. Det kan ta någon månad innan den blir helt bra. Men Smilla är nu fin i huden igen. Kortison ska man undvika om man kan.

Tyvärr så tål Spidde inte JW och jag måste köpa det enda spannmålsfria foder som jag känner till (bortsett från Orijen som innehåller FISK).
Detta foder heter Hills d/d går bara att köpa hos veterinären i 2kg påsar och kostar 245kr påsen!

/Elisa