Blocket.se
Jag startar här diskussionstråd i ämnet, "djur som säljes på Blocket".
Det känns som om det i dagsläget finns behov av en sådan tråd. Här kan vi diskutera annonser vi uppmärksammat. Själv letar jag antika möbler till mitt vindsrum, kollar in blocket till morgonkaffet och kan då inte undgå, att se ett och annat.
På www.hittekatter.ifokus.se kan man läsa hur medlemmarna där, delat upp landets län, tillsammans filat på ett "standardbrev" som mailas de i respektive län, som säljer eller skänker huskatter billigt. Ett bra initiativ, tycker jag. Alltid lyssnar någon.
Försäljaren av huskatten tror, att hon gör kattungen en tjänst genom att skriva att "…hemmet är viktigare än priset." Det är ju tyvärr precis tvärt om, eller hur?
Jag tycker, att man kan glida utanför ämnet katter en aning här och även notera andra djur. Därför börjar jag med en länk till en annons, som upprör mig idag…en helkuperad Dobbermanvalp med bandagerade öron.
http://www.blocket.se/vi/13117604.htm?ca=13_s

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Jag har mailat annonsören om vad jag tycker om kuperade och bandagerade hundar. Det var inget vidare trevligt mail:))
Nu tänkte jag faktiskt även försöka ta kontakt med Dobermann-klubben, för detta kuperande och bandagerande måste upphöra en gång för alla.
Kanonbra gjort!!!!
Och själv har jag anmält en kattungesäljare i Göteborg, som utlovade ungarna redan vid 10 veckor. Jag infogade länken till denna annons i tråden "Pris på huskatt" i går. Blocket har nu tagit bort annonsen och låtit annonsören veta varför. Alla bäckar små…

Tajpa öronen gör de ju för de ska stå men frågan är om den är kuperad olagligt i sverige?
Närsta år om jag inte missminner mig eller kanske inte var så tidigt kolla heller ej kuperade att få ställas ut längre

Gick in på dobermannklubbens hemsida och blir lite less när jag läser vad de ansvariga där tycker om kupering. Läs under frågor & svar om kupering.
Är det nån här på forumet som har dobermann och som kan förklara för mig varför man i hela världen vill amputera sin hund?

#4 Kupera heter de haha..
Förr gjorde man de ju för att de skulle se elakare ut vakthundar osv. Nu idag mest för snyggt (då mer iofs) svansarna finns de ju faktiskt raser som slår av med öron är rent bara vad vi gillar

#5 Jo, jag förstår att man gör det för att det är "snyggt", vilket bara gör det än mer sjukligt i mina ögon.

Absolut visst är de sjukt..
Ja, det är verkligen sjukt. I mina ögon ser hunden nyopererad ut.
En kuperad hund inbringar en stor summa pengar. En aktiv annons just nu på Blocket, visar en vuxen helkuperad Dobberman för 30 000 kr. Jag antar att det är mycket attraktivt med en sådan hund i vissa kretsar. Jag har hört att de t om kuperar ute till havs på så att säga neutralt vatten och sedan för in dem i Sverige. Såg detta på något program. De kan ju också importeras från andra länder som tillåter kupering. Kan möjligtvis vara en sådan hund det rör sig om i annonsen jag nämnde. Blä.
Nä, nu får jag allt göra lite nytta här hemma…kan ju inte sitta & surfa hela dagen!!! 

Fast jag kan ärligt säga de flesta raser är snyggare utan kupering men en snygg ståtlig doberman som är kuperad är ju så dö snyggt 
Dock skulle jag aldrig köpa en av flera anledningar och jag är emot kupering men jag tycker de är snyggt på just doberman. Förlåt
Håller med att det är fullständigt fel med kuperade raser. Vad jag senast hörde kommer det troligtvis att bli förbjudet att ställa ut kuperade hundar på utställningen och det är bra.
Kommer däremot inte att mejla till någon annons på Blocket. Orsaken är att jag tror inte man tjänar på hetsjakt av annonsörer.
Visst finns det många "puckon" därute som man hade velat skriva både det ena och det andra till. Men jag tror tyvärr att man gör mer skada än nytta med många av dessa mejl…
Finns ju faktiskt oskyldiga människor som bara råkat formulera sig fel eller inte vet bättre.
Hörde om en tjej som var tvungen att sälja alla sina raskatter pga något problem i katteriet.
Eftersom hon inte kunde skicka iväg det utan att skriva ett pris på minst 100kr så hade hon skrivit dit den summan.
Hon hade blivit söndermejlad och självklart aldeles förstörd. Hon hade inte tänkt sälja katterna för 100kr…
/Elisa

Tror att öronkupering uppstod för att mottståndaren i kamper inte skulle få så lätt tag om öronen.
På hundar iFokus har kupering diskuterats tidigare. Tror att där står massor av info och olika tycken om någon är nyfiken.
Jag har en CC (kuperas i många andra länder). Jag kunde tidigt se varför man kuperar deras svansar. Glada hundar med en piska till svans - jag får blåmärken på låren när han har hälsat och jag kan bara tänka mig hur det känns i hans svans när han slår den i dörrkarmar och liknande. Detta gör inte att jag är för kupering, utan bara en tanke på varför man en gång började med det…

Kuperade svansar och öron, Hundar som associarer (Stavas det så?) som inte ska gå själva och därför ska köras i speciella hundvagnar och prydar med klänningar. Unga tjejer som opererar än det ena och det andra, förstorar och förminskar. Schäfrar med ryggar som gör att de går på hasorna. osv osv osv. Vi människor!!!!
Fast vad går gränsen? Kanske redan när jag köper ett glitterhalsband till en innekatt som inte ens behöver något.
#2 ,Superbra gjort :)
Det beror ju naturligtvis på hur man formulerar sig i mailet till annonsören, eller hur? Som sagt, ta en titt på www.hittekatter.ifokus.se, så ser du att det inte handlar om någon förföljelse, utan snarare en vädjan. Jag är fullständigt övertygad om, att de inte vet bättre och tror att de gör helt rätt t om avmaskat ungarna, ju…hurray…
Det är inte meningen, att denna tråd ska handla om kupering av hundar, även om det upprör, utan meningen är, att få igång en diskussion om huskattens och diverse omplaceringshundars brist/obefintliga värde samt oseriösa annonsörer. 

Jag tycker de är helt sjukt hur man avlar sönder djur! Det är s sorgligt.. Hundar med alldeles för mkt skinn i ansiktet så dom inte ser, Katter med OTROLIGT trånga "nos-gångar" så de knappt kan andas..samma sak med schäfrar och deras böjda ryggar…osv
Var är världen på väg? 
Har bara dålig erfarenhet hur Blocket diskussionerna på kattforum.se utvecklades. En del utvecklades till regelrätta hot och förföljerser mot dessa djurägare.
Men kan ni hålla det på ett vänligt och seriös plan så är det ok för mig.
Men kommer fortfarande inte mejla…
/Elisa

Jag tror att många inte förstår hur illa de gör men information i en vänlig ton är alltid bra. Kanske man skulle kunna lägga ut annonser om hur man tycker att en djurannons borde se ut, vilka krav som borde gälla. Har ni talat med de som förestår Blocket om de skulle kunna skapa formulär som tvingar fram vettiga krav genom sin utformning. Att man tex inte kan skriva in en summa under 1000 kr för något djur, att man måste fylla i två vaccinationer för en katt för att kunna publicera annonsen, att katten måste vara över 12 veckor, osv
Jag tror att de borde kunna göra ett sådan formulär.
/Elisa
#!17 Det låter ju väldigt vettigt, tycker jag. Bra förslag! 
Vi behöver ha en bra skrivelse och kanske en namnlista med folk som skriver på för denna sak och trycka på blocket. Det kommer blir hur många namn som helst om man lägger ut en tråd på andra kattsidor också. Funderar lite…kom gärna med förslag hur man skulle kunna gå tillväga.
Får man verkligen skriva så här? Jag syftar på rubriken… 
Bara jag som tycker hon ser lite tunn ut?
Ang dobbisar så kan den vara importerad lagligt eller olagligt. Är ej förbjudet vad jag vet ta in helkuperade hundar. Men vet finns de som kuperar olagligt med..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

# 4
Öronkupering har jag svårt att se någon mening med överhuvudtaget…
Svanskupering är en lite annan sak enligt min ringa uppfattning.
Som Celia skriver och många hundägande kompisar berättat för mig har många hundar problem med sina svansar. Detta gäller ju korthåriga hundar. De slår i svansen om och om igen och har ofta sår med påföljande infektioner, ibland slutar det med att man får amputera svansen trots allt…
Hur är det med sporrar på hundar nu för tiden? Klipper man fortfarande av dem på vissa raser?
Man kanske ska ha en lite mer nyanserad debatt än att bara säga nej nej?
Jag håller med om, att kupering av svans kan göras av skäl som ni nämner ovan, men öronkupering är en skönhetsoperation i syfta att tillfredställa människans ego.
#20 Nå, får man skriva sådär om sin Sphynx? Kanske om man är en oreggad uppfödare…
Katten ser fin ut och det känns SÅ kränkande att skriva " BILLIG"!!!!

(Alla utom jag, har väl sett denna gif. Passar bra här. Det ser ut som min Gucci…)
HA HA HA HA!!! 

Säkert finns det ibland fysiska/medicinska skäl att kupera en svans. Jag är själv uppvuxen med en bullterrier och den piskade sönder hela vårt hem och oss:)) Men att han led av sin svans själv? Njae, det gjorde han inte!
#23 BILLIG ser kanske inte så snyggt ut, men jag reagerar inte på något annat i annonsen och tycker inte det finns anledning att bli upprörd faktiskt.
Nä, det var bara just ordet "Billig" jag reagerade på. Jag är inte sådär jäääätteupprörd…bara lite. 
Hade vi hittat "Billiga Siameser" på Blocket, så hade nog en och annan blivit upprörd iaf. 

#23 - jag hade inte heller sett gif:en, så tack! 
Ordet billigt får inte användas i annonsering om man är ansluten till vissa förbund och/eller klubbar. Är man inte medlem någonstans så får man skriva vad man vill, så länge det inte blir stoppat av någon granskare på annonsavdelning eller liknande.
Om man äger en katt med stamtavla i t ex SVERAK, så bör man väl automatiskt vara 'medlem' (ansluten) där - och då får man väl inte använda billigt, bortskänkes, dumpas, REA etc.
Oavsett så ser det inte alls bra ut med dessa val av ord vid annonsering av levande djur :(

Tycker inte heller att ord som billig och rea mm hör ihop med levande väsen. De flesta känner för sina djur som familjemedlemmar.
Sen när det gäller hundar och amputering av svans så minns jag min barndomskompis gamla labrador som piskade med sin svans i dörröppningar och väggar och gjorde sig illa många gånger men det är ju inga labradoruppfödare som amputerar svansarna på sina valpar ändå…
Sporrar på hund kan ju vara lite lurigt att ha kvar. Vi har en ST Bernhardshund med sporrar kvar och det är ju en risk när han springer över stock och sten att de fläks. Men eftersom han kom till oss när han var över året så var de väl förankrade och borttagning en inte helt okomplicerad operation. Så efter diskussion med flera veterinärer så är de kvar. Fart jag hade önskat att de tagits bort när har var tre dagar gammal som är det vanliga. 70 kg hund eller mer gör ju att när han trampar galet i skogen så ökar risken att sporrarna fläks.