Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 771 ggr
Juliette-
0

förvirrad blivande OSH ställare

Om 2 veckor ska jag för första gången ställa ut OSH ska bli roligt men lite läskigt.. sämsskin eller vad ni säger vart för jag tag på de?? Bensinmackar säger ni men hmm är de inte behandlat på nått sätt då? Bada?? Vad badar ni era katter i? ingenting säger vissa? Bara ryckning av öron ingenting annat jag ska tänka på mer än klor osv??

Usch vad svårt nått lätt vart hahaha

/Emelie

ossilian
0

Jag är ju som du vet en mycket erfaren ställare - NOT Skrattande

Men så här gör jag i alla fall: rycker eller rakar öronen, drar igenom pälsen med sämskskinn några dagar före utställning plus under utställningsdagen. Badar EJ. Om du vill kan du glansa upp pälsen ytterligare med silikondroppar, men akta så du inte kletar i för mycket:)) 

Jag har köpt mitt sämskskinn på en zooaffär, runt hundralappen kostade det. Den ser ut som en handske och är smidig att använda. Silikondroppar finns det ju en uppsjö av, men flera har rekommenderat Loreals. Ta en titt i zooaffären också, det kan ju finnas bättre grejer där.

Hur är det med röda? Är dem som creme i pälsstrukturen så kommer du inte riktigt få till den där superglansen.

Juliette-
0

nej då hand kvalité är de inget fel på.. creme och rött går inte att jämföra på de sättet (är stor skillnad på skogkatt) röd är ju ingen dilutionsfärg.

Ok ska kolla på zoo butiken.. silikon har jag sen innan när jag trodde jag skulle ställa Reggae och de sålde ut.. vet dock inte märke

Ok de är bara de där skinnet då.. blir jakt i helgen jag och min huskatt ska ju till djuraffären på lördag och tävla om 1års kattmat så kanske kan jag köpa de då

Tack för ditt svar

Canoodles
0

En mjuk gummikarda tar bort mycket döda hårstrån och katterna brukar tycka att det är riktigt skönt att bli "ryktade"!! Var försiktig bara, de är VÄLDIGT effektiva ;-)) Ska skicka ett pm med ett litet specialtrick också!

ossilian
0

Sämskskinn finns även på http://www.swecat.se men lite dyrare där tror jag.  

Kom just på att jag ju faktiskt har klappat en röd och den hade fantastisk päls!!

ossilian
0

#3 Haha, du hann före med pm=))

Canoodles
0

#5 Det är ju mitt barnbarn som ska ställas ut så man får väl hjälpa till lite ;-))

Juliette-
0

Tur jag har er Flört

De är 2dagar så gör jag bort mig första dagen så kanske de går bättre andra hehe.. en sak jag tänkte på man spar lite päls runt ytterkanterna på öronen va allt ska inte bort?

Seerath
0

Sämskinn finns på clas ohlsson också t ex. Har han tofsar på öronen så låt dom sitta kvar, gör att öronen ser större ut. Badning funkar jättebra på vissa men bra att testa i förväg. Min kompis katter blir super i pälsen av ett bad.

Canoodles
0

Den yttersta yttersta kanten kan du spara så ser det inte så konstgjort ut. Det råder delade meningar om detta så klart men det är min lilla åsikt! Allt hår i öronen och en bit ner mot ögonen där det är tunt ändå plockar du rent.

Juliette-
0

men hallå toffsar ska väl inte OSH ha???

Canoodles
0

Du får inte ta bort tofsarna uppe på öronen om han nu råkar ha sådana!!!!!! Tofsar och tofsar förresten det är väl att ta i, men ibland har de ju några hårstrån om är lite längre längst upp på örat ;-)))

Juliette-
0

tror inte han har toffsar så de är nog lugnt :D

ChatNoir
0

Jag vill också veta det hemliga tricket!!!!

Seerath
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Iof en siames nu men här är ett exempel på en pojke med tofsar (inte så rejäla men ändå :D)

Labolina_73
0

Men jag har sett att det finns sämskinn även på biltema,, både "äkta" och sån framtagen,, inte alls så dyrt,, vet ju inget pom kvaliteten men det borde ju funka på samma sätt.. eller?

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=83050

www.biltema.se  sök på Sämskskinn. Tror dom stavat fel,, därav skrev jag vad ni skulle söka på..

//Linda

Malin1
0

Jag skulle hellre Klippa! än att rycka bort öronhåren…
Känns så elakt och faktiskt obehagligt o kan vara smärtsamt för katten i fråga.. ;)

Brukar klippa Tyra o det funkar utmärkt!:)

Canoodles
0

#15 Det heter faktiskt sämskskinn men när man säger det låter det mer som sämsskinn!!!

#16 Mina katter brukar inte reagera nämvärt när man rycker håren i öronen så särskilt ont tror jag inte att det gör. 

Klipper man blir det ju alltid "stubb" kvar och det är lätt hänt att man slinter med saxen, själv tycker jag det är läskigt ;-))

Labolina_73
0

#17 jaha ok,,, hehe låter ju konstigt,, svårt att säga,, men ok,,, :-) tack,,,,

Juliette-
0

jag rycker de blir snyggast och de brukar inte bry sig speciellt de de bryr sig om är att bli fasthållna.. Reggea brydde sig inte ett dugg så jag tror inte Alfons gör de henne mer än att han är mer vild och livlig

Mia-
0

#3 Kan di inte dela med dig om ditt special knep till oss andra oxå!!!!

hecajon
0

Jag brukar klippa ner öronhåren för att sen raka det dan innan utställning, fungerar jättebra. Dock krävdes det lite mutor ibörjan för att de ska vara lugna och stilla men nu är det bara godis efteråt som behövs, de verkar bara njuta det nu. Håller med om att spara lite, så det ser naturligt ut, längst ut på örsnibbarna. Det finns domare som kritiserar allt för mycket ansning, lyckades klara mig ifrån det den gången och därför fortsätter jag på samma konsept i fortsättningen också.

MVH Helena