Siames iFokus

Siames

Etikett: kattungeprat
Läst 1884 ggr
Lejdet
10

En solskenshistoria trots allt!

I somras sålde jag min kattunge Aslan, familjen som köpte honom hade ingen annan katt så jag erbjöd dem att få med min femåriga hona Vega för en mindre summa som sällskap åt honom, då hon hade gått i ett år utan att bli dräktig och jag hade bestämt mig för att kastrera henne.

De skulle flytta ut på sitt lantställe och hade bråttom att få med sig båda katterna. Jag lät dem få med sig Vega direkt mot att vi skrev in i köpeavtalet att hon skulle kastreras genast. Jag berättade att hon gått hela våren med Cesar, en av mina fertila hanar och KUNDE vara dräktig, även om chansen var minimal. Därför ville jag att de skulle kastrera henne inom 2 veckor för att isåfall ta bort embryona om hon mot all förmodan var dräktig. Det fanns aboslut inga som helst tecken på dräktighet hos henne när hon såldes.

Allt flöt på väl och jag fick uppdatering med bilder och de båda fann sig väl till rätta i sitt nya hem. I början av augusti tystnade kontakten och jag fick inga mer uppdateringar. Den 31 aug. när jag var på väg till mitt barnbarns dop ringer plötsligt telefonen och en hysterisk kvinna skriker att Vega har fött 9 kattungar och att de inte kan ta hand om detta! 

Jag frågade varför i herrans namn de inte hade talat om att de inte hade kastrerat henne och att hon var dräktig. De hade hoppats på en nätt liten kull på 2-3 ungar och ville att hon skulle få ungar för att barnbarnet önskade sig en kattunge…de hade varit hos veterinären 2 veckor tidigare och konstaterat att hon var däktig,men valde alltså att mörka detta för mig.

Jag fattar där i bilen ett snabbt beslut om att jag kräver att de skriver tillbaka Vega på mig och att jag tar hand om henne och ungarna och föder upp dem så att de får rätt omvårdnad och ett stamnamn. Av ren desperation gick kvinnan med på det genast, hon sa att ungarna var pyttesmå och att en hade dött redan så det var 8 kvar. Jaha där sitter jag i bilen och måste snabbt ordna detta och kommer då på att Robbine som är fodervärd åt Broddans kanske kan hjälpa mig, då jag själv väntar två kullar och absolut inte har möjlighet att stödmata småttingar dygnet runt. Robbines hona var då på parning hos mig och vi gjorde en deal om att jag behöll henne här i några veckor och att Robbine tog sig an Vega och bebisarna.

Robbine och hennes syster och vänner har nu i 4 veckors tid kämpat dag och natt för dessa små och fått 6 st. att överleva. 2 till dog det första dygnet. Födelsevikterna låg mellan 43-55 gram på allihopa och vi blev rosenrasande när ägarna berättade att de givit Vega bantningsfoder hela sommaren för att de tyckte att hon var så tjock…… Vega var utmärglad när hon kom till Robbine men har nu blivit sitt gamla jag igen med BARF och rätt foder.

Ungarna är fantastiska överlevare men ligger några veckor efter i utveckling och storlek. Jag är fruktansvärt tacksam för att Robbine tog sig an denna tuffa uppgift!

Självklart betalar jag alla omkostnader och all eventuell vinst vid försäljningen går oavkortat till Robbine.  Så dessa fantastiskt söta små Torparkatter växer nu upp på Ekerö och jag har lärt mig en dyrbar läxa! Alltid kastrera innan flytt!

Familjen inser att de har begått ett kontraktsbrott och dessutom har utsatt Vega och ungarna för onödigt lidande, de kommer att få tillbaka Vega kastrerad eftersom Aslan saknar henne.

Lejdet
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SE*Torparkattens Marschmallow, BAL n, hane

Lejdet
3

SE*Torparkattens Nougat, OLH b,hona

Lejdet
3

SE*Torparkattens Salmiak, OLH n, hona

Lejdet
2

SE *Torparkattens Snickers, OLHb, hona

Lejdet
2

SE*Torparkattens Mint, BAL b ,  hona

Lejdet
2

sist och också minst, lilla Polly,OLHb, hona,  som vägde 45 gram och har behövt stödmatas hela tiden, hon går nu upp drygt 20 gram / dag

AngelsCo
1

Sådana här historier får mig verkligen att aldrig någonsin vilja sätta ut en katt till någon. Jag blir så ledsen när jag hör folk berätta sådana saker. Skönt att kullen mår bra idag och att du har Robbine som kunde hjälpa dig i denna situation! Grattis till bebisarna och lycka till!

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
1

Grattis till bebisarna! ❤️
En fruktansvärt jobbig historia för alla inblandande. Har så svårt att förstå de som trots att man säger till vid försäljningen "Blir det några problem eller händer nåt , så RING!" 
Men inte hör de av sig när det händer något, utan det är ren tur om man vet hur det gått. Hade ju en katt som jag fick veta dött i FIP av ett rent misstag av Agria, som skickade papperna till mig.
Varför ringer inte folk och meddelar vad som händer, utan lägger locket på???

Får hoppas att denna familj har lärt sig och tar hand om Vega bra nu och inte trycka i den stackars katten bantningsmat!

/Elisa

Nilla
3

Usch jag blir också upprörd när jag läser. Upprörd över att människor inte är raka och ärliga. Bäst är att kastrera innan en omplacering och det är antagligen den läxa du lärt dig nu. Hemskt att de saknat insikt och kunskap, låtit henne gå på svältkost.

Nu slutade det hela lyckligt för mamma och hon fick behålla några små. Vilken tur att du fick tillbaka henne och att du hade så fin hjälp! Håller tummarna för att de får växa och må bra. Kram till dig. 🙂

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

cillaroten
0

Herregud…jag blir mållös!! Ska hålla mig ifrån att säga fula ord… Grattis iallafall till kullen och grattis till att ha en sådan vän som ställer upp och hjälper till!

Robbine
4

Självklart ställer jag!

/S*Broddans - Robbine, Uluwatu, Stella och Bubbles

Lejonhjarta
1

Stackars katt som försökte göda sina kattungar i magen och får bantningsfoder! Ja en sån läxa är surt att behöva lära sig så… Så härligt att d gick bra för stora delar av gänget! ❤️

Attacks
1

Så utrolig nydelige bebiser ❤️

Godt det ble en happy endig for hele kattefamilien.

En må i hvert fall ikke klandre seg feil for det som skjedde i forrtid ,men det er slike ting man tar skikkelig lærdom av. Håper bare flere lærer av dette, så ikke oppdretter eller katt trenger å oppleve det selv.

Her kastreres også alle katter før dem flytter om dem ikke skal brukes i avl, både store som små.

Godt du har sånn en super god hjelp i gode venner. Disse blir spennende å se vokse opp, for jeg syns de var usedvanlig vakre kattunger :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

[Cattention]
1

Om en katt nu är "Tjock" bör man inte då uppsöka veterinär i första hand? Jag kanske är blödig men jag åker hellre in och får rätt hjälp istället för att något ska bli fel.

Mitt hjärta hoppade många gånger när jag läste det här! Men jag tycker du ska se detta som en lärdom att ta med dig i bagaget. Även om man vill lita på alla så går det inte riktigt i praktiken. Jag hoppas familjen har lärt sig av sina misstag och att det går bra med ungarna!

S*Cupcakes
0

Det blöder alltid i mitt hjärta över folks okunnighet som resulterar i att oskyldiga djur får lida! Skönt att den här historien slutade lyckligt ❤️

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

GunillaSverkersson
1

Ja , fint gjort av min brorsdotter ❤️ en stora djurvän Robbine, hennes lilla syster och vän. När sådana här saker händer har man inte så mycket tid att fundera.  Jag har sett de små liven, de är super söta så godiskullen passar bra.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

MissMaven
0

De är underbart söta! Riktigt vackra små bebisar. Jag önskar dem långa och lyckliga liv.

Det skär i hjärtat att läsa om vad som hänt. Jag vill bara gråta.

Jag har lärt mig att oavsett hur försiktig man är, kan saker hända till oss alla. Så klart att vi minskar risker när vi är försiktiga och tänker på hur man förhindrar saker som kan gå fel, men livet är inte alltid så enkelt. Det som var så oerhört viktigt var att reagera rätt och snabbt när man fick veta vad som hänt. Och det gjorde ni bra. Fantastiskt gjort av Robbine ❤️, och bra att du reagerade så snabbt Lejdet.

Ett stort ❤️ till de små och deras mamma.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus