Rymningssäker transportbur?
Min oväntat smarta och klåfingriga siames lyckades slita sönder sömmarna på sin transportväska i tyg när jag var på utställning i helgen. Han fick sitta i mitt knä istället och var otroligt stolt, men jag är inte nöjd. Nu har han dessutom lärt sig att han får komma ut om han anstänger sig tillräckligt mycket.. Jag hade en bur med stålgaller förrut, men då försökte han slita upp den så aggressivt att han började blöda i munnen.
Är det nån annan som har erfarenhet av rymningsbenägda siameser? Vilket typ av bur borde jag använda så han slutar se att det här beteendet fungerar?

Rent spontant tycker jag plastbur med plastgaller för att skona hans mun och klor.
Men framförallt är det nog "bur-träning" som gälller….

Vet du var man hittar en plastbur i bra kvalite Canoodles? Det funkade bättre innan han insåg att det faktiskt gick att ta sig ut.

Tro det eller ej men ÖoB har en helt ok transportbur helt i plast!!! Annars är det nog bara att kolla i zoo-butikerna…..
Hva med clipper bur? Bedre lås finnes ikke.

(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

#4 Jag har åkt i samma bil som TS katt och problemet med den där buren är att den har metallgaller vid dörren och hennes katt tuggar på det och får blodigt tandkött.

Jeg pleier å sette frem buret flere dager før vi skal ut å reise. Legger inn favoritt teppet og lar døren stå åpen. Mine har begynt å bruke buret som seng når jeg setter det frem og de har blitt mye roligere på reise. Selv om min eldste siameser ikke er helt rolig med mindre hun har selskap i buret.
#5 Stakkars.Da har han jo skikkelig klaustrofobi skulle det virke som.
Jeg har også bur og bag stående fast ute,som kattene elsker å ligge i.Men det helper ingen verdens ting,når en katt virkelig har angst for å ligge i det,når den må ligge der,med lukket dør,ikke bare fordi den kan tenke seg å ligge der selv. Har en sånn katt selv også. Nå blir ikke Felix hysterisk og prøver å bryte seg ut,men han hyler og stresser og peser verre. En venninne tok han med til Sverige for meg da han ble stillet.Det endte med da dem var kjørt 1 time,så ble katten sluppet ut,og koste seg i hattehyllen i bilen i stedet. Når jeg har vært ute på tur med han.særlig om vi tar tog,så ligger han i eget sete.Han elsker å være med på tur,da storkoser han seg,bare han kan selv føler han kan "puste". Er det samme når en lukker døren på soverommet. Felix er noe av det mest avlslappede på denne jord,men han er ikke enkel å reise med,om der ikke finnes muligheter til å slippe å ligge i bur, når han har sånn angst for å bli stengt inne.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Min katt har inte klaustrofobi. Han gillar att ligga inne i buren hemma, brukar ha dem framme eftersom katterna tycker det är mysigt. Det är snarare att han blir lite uttråkad, och har lärt sig att det blir lite roligare om han skriker och bråkar. Fram till resan han började bita på buren hade det gått ganska bra. Den gången släppte jag ut honom och lät honom ligga i mitt knä, och nu verkar det som om han vet att om han han bråkar nog kommer det hända igen. Utställningsburen går också bra, det finns mycket att titta på där så det blir nog inte så tråkigt.
Jag får gå på ÖB nån dag och kolla in den där buren.

Dom Canoodles pratar om finns/fanns även på Jula där köpte jag mina exakt samma sort rent i plats den r stabil och bra.. min bur med metallgaller är inte lika stadil i sina fästen heller så bråkar katten för mycket kan gallret släppa

#9 Det stämmer jag har också sett dem där!

När vi reser med katterna brukar de få vara i en större bur anpasssad för hundar inne i bilen. Då kan man ha mat och låda i buren också, perfekt för långresor. Till och från bilen använder vi en liten transportbur. Buren bör dock vara täckt ovanpå och mot fönstren eftersom katterna kan tycka det är otäckt att se träd och annat svischa förbi, de vill också känna sig lite skyddade ovanifrån. De sträcka på sig och sträcka ut sig, röra sig lite och det ger en frihetskänsla, våra katter brukar sova lugnt största delen av färden, de kan också vara flera tillsammans och då känner de sig nöjdare.