Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 785 ggr
Misun
0

Ppiller eller annat?

Vi har en siames hona på 5 månader och en hane på 6 månader och honan kan börja löpa vad jag förstått allt från nu och framåt. Det finns bara dessa katter här så kan inte dela på dem då de är mycket fästa vid varann och tillbringar all sin tid tillsammans.

Någon som har något bra tips om vad som är bäst att göra?  har förstått att ppiller till honan inte är bra att ge med tanke på risk för juver tumörer. Har läst att man kan ge ppiller till hankatter, är det lämpligt? kemisk Kastrering av hanen? från vilken ålder är det i så fall lämpligt?

Jag hoppas ju att honan börjar löpa sent så blir det ju inga problem men om hon är tidig så vill jag vara förberedd på vad som är lämpligast att göra. Meningen är att de båda skall vara i avel så Kastrering är uteslutet.

kalindas
0

Ge honan p-piller
Ska du inte kastrera dem så är det enda alternativet även om det inte är 100% säkert. Du kan kemkastrera hanen, men det kan ta år innan han blir fertil igen.

/Elisa

Misun
0

Tack för svar, ja  p-piller är väl bästa alternativet. väntar ju så länge som möjligt med det.

GoodWibes
2

Man kan kemkastrere hunkatter også. Men varer jo like lenge som på en hankatt. :)

Misun
0

#3 ok bra att veta, synd att det kan sitta i så länge bara, men säkert bra för vissa som vill vänta längre.

Trevlig helg åt er alla!