Natacha vill gärna hitta en raskompis!
Jag är en 6 månaders siames, lilamaskad säger min matte och hon bör väl begripa sådant! Bor i ett trevligt hem på landet i Skåne och trivs alldeles utmärkt NÄSTAN, det saknas något för att det ska vara helt perfekt och det är en likasinnad kattkompis! Även om min matte är hemma om dagarna så räcker hon inte riktigt till, vill ha någon o köra "siamesrace" med o det klarar hon inte av, balansera på höga möbler o hoppa över fåtöljer o dyl. är inte ämnat för tvåfotingar! Är du en oriental/siames som behöver flytta av någon anledning så är du så välkommen hem till mig o matte! Har nu hamnat i mitt första löp o låter som en brandvarnare titt som tät, tjusigt värre tycker jag men min matte håller för sina öron och mumlar att när detta är över så ska vi besöka veterinären för ett litet ingrepp, vad hon nu menar med det! Din/dina tvåfotingar får gärna ta kontakt med min så får dom bestämma om o hur! Med vänligt Mjauuuuu, Natacha.
P.S. Matte heter Maria D.S.
Du kan nå henne på ; mjorevall@gmail.com.

Lycka till att hitta en kompis 🙂
Lycka till! Finns många fina ungar som söker hem nu. 🙂
/Elisa
Härlig annons 😄! Lycka till, du får nog napp illa kvickt fina Natacha!
Vilken charmig och välskriven annons! Lycka till med kompisletandet, klart Natacha ska ha en kompis att siamesracea med 🙂
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Hmm, matte borde begripa att du är chokladtabbymaskad och inte lilamaskad 😎
Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus
Det beror väl på vad som står i stamtavlan. Alla vet ju inte vad för färg katter har och litar att det står rätt där. Uppfödaren kanske har skrivit fel. 🙂
/Elisa

Ja i vilket fall så har ju uppfödaren reggat katten i fel färg, vilket är troligast. Men katten är fortfarande chokladtabbymaskad och inte lilamaskad 😉
Vilket roligt och sött inlägg! Det slutade med att jag köpte 2 till också ;o) hihihi! Har nu 3 siameser och det är PERFEKT!
Här kommer en kull med OSH/SIA och ev SYS i slutet på april.
Real stupidity beats artificial intelligence every time
Hej igen, Natacha här! I min stamtavla är jag lila o min matte köpte mig som det, var den enda maskade i kullen mina syskon är orientaler. Far min är en tjusig lila katt med gröna ögon o mor är oriental. Kan inte tro att jag nu skulle bli chokladtabby plötsligt o skulle så vara vet jag att jag är högt älskad av matte ändå, det handlar ju inte om färgen eller hur?!
Hon är chokladtabby, kanske hon var svår att avgöra färgen på som liten. Heter hon SIA c i stamtavlan? Om du vill kan du pm:a mig uppfödarens namn så kan jag kontakta denne och hjälpa h*n att regga din katt i rätt färg. Med föräldrarna till din katt är det genetiskt sett mer rätt att hon är just SIA b 21, då alla hennes syskon också var choklad och tabby. Jag lutar mig tillbaka på kunskaper om genetik, och troligtvis är din katts mamma en homozygot oriental som bara kommer lämna tabby efter sig. (Baserat på hennes föräldrar samt övriga utfallet i din katts kull).
Din katt är inte lilamaskad, utan chokladtabbymaskad, och självklart älskar du henne lika högt oavsett färg, det hoppas jag då verkligen iaf 😉
Jaha, du kan nog mer om detta än jag, för mig spelar det som sagt ingen roll m vilken mask hon har o ja hon är MYCKET älskad! Är stambokförd som; SE*Vitmossans Natacha SIA c , när jag mötte henne första hos uppfödaren var hon helvit vid ca 6 v ålder. Spelar det stor roll vad som står i stamtavlan då hon inte ska avlas på eller ställas ut? Hennes pappa är ju OSH c, påverkar inte det hennes färg? Roligt o lärorikt med ditt ( och alla ni andras) engagemang, stort TACK🌺 Maria, "Tasshas" matte.
Hennes pappa är lila, OSH c - det påverkar henne genom att det är en dilluterad form av choklad, dvs. genetiskt är han choklad men dillutionsgenen gör att hans pigment klumpar ihop sig i hårstråna vilket gör att mer ljus reflekteras genom hårstrået och det ser ljusare ut.
Om man parar en lila hane med en chokladhona kan man bara få choklad, om inte honan bär på det recessiva anlaget för dillution - då kan man få endast choklad och lila.
Nu har honan/mamman också ett dominant anlag som förmodligen hon ärvt på båda sina alleller från sina föräldrar, vilket gör att hon bara kan lämna ifrån sig randiga/prickiga bebisar för på kromosomparet hon lämnar till fostren så sitter anlaget för prickigt. (dvs X, som i XX- hona, Xy - hane) Honan har mindre sannolikhet att bära dilution då ingen av hennes föräldrar är diluterad. Därför är din katt, med största sannolikhet vad jag ser för färg på skärmen samt med hjälp av genetikens färglära helt enkelt chokladtabbymaskad.
Ska hon inte ställas ut eller avlas på spelar det ingen större roll vad som står i stamtavlan, men uppfödaren är nog intresserad av vilken färg hon är, dessutom kanske matte kan säga rätt färg när hon berättar om lilla Tasha :)
Som kastrerad sällskapskatt gör det inte någon som helst skillnad vilken färg hon har. Även om det kan vara kul att veta den rätta färgen. 🙂
Det är väl i så fall mest uppfödaren som har nytta av att veta om katten är choklad eller lila.
Råkade själv regga en kattungen till creme/vit istället för röd/vit, men då han bara gick till sällskap och kastrerades ung, så brydde vi aldrig om att regga om honom.
Det viktigaste är precis som du säger att hon är väldigt älskad! 😍
/Elisa
#13 Rättar mig själv, menade självklart tabby, inte oriental. Honan/mamman är nämligen möjligen homozygot agouti (tabby).
Det är ju två saker som är fel här. Dels att katten är registrerad utan tabbymaskning och dels att själva nyansen förmodligen är fel. Att hon är tabbymaskad (SIA 21) syns på den oranga nosen med mörk konturlinje, på de mörka prickarna där morrhåren växer ut och på den randiga svansen.
Med de föräldrarna kan katten bara vara antingen SIA b 21 (chokladtabbymaskad) eller SIA c 21 (lilatabbymaskad). På min skärm ser hon inte ut som SIA c 21, utan mer som SIA b 21.
Det är inte genetiskt omöjligt med lilamaskad/lilatabbymaskad. Detta eftersom mormors morfar har en dilutionsberoende färg (han är lilatabbymaskad). Dilutionsanlaget är recessivt och då kan det ligga gömt i oändligt antal generationer för att plötsligt visa sig.
Mor kan mycket väl vara heterozygot för agoutianlaget (genotyp Aa), detta eftersom både morfar och mormor är heterozygota för agoutianlaget, båda har genotyp Aa. Det är ungefär 33 % chans för att mor är heterozygot (Aa).
Enda sättet att säkert veta om mor är homozygot för agouti (AA, alla ungar blir mönstrade eller tabbymaskade) och om mor inte har något dilutionsanlag (genotyp DD), är att göra en gentest. Kostar cirka 250 kr hos UC Davis i Kalifornien, USA.
Dagny, uppfödare av tabbymaskade och brunmaskade siameser sedan 1974
Visst ser man att Natacha är chokladtabbymaskad redan av bilderna att döma men nu handlar förvisso den här tråden om att Maria och Natacha söker en kompis så jag tycker vi lämnar diskussionen om färg och felregistrering om inte TS själv efterfrågar mer info.
TS, lycka till i sökandet och visa oss gärna den nya kompisen sen 🙂

# Håller med Missannas där, ja katten är felreggad, det ser jag också, men som sagt, den är en sällskapskatt och det är väl bara att regga om henne?
Jag ringer dig idag och pratar om min Venus (som med all säkerhet är en SYS b 03 ;-) )

Toppen om Venus vill flytta dit ju. :-)
Om du vill ha kattungesällskap har vi bebisar här hemma, dock inte lev klara riktigt än…
Hej, det är min vackra avkomma ni diskuterar o vi ska GENast skicka en gentest….men som sagt det är inte omöjligt att hon är, om inte lilamaskad (vilket jag också ser nu) så lilatabbymaskad.
Kram Leo
Du behöver inte skicka ett gentest, du har fått svar från en av Sveriges främsta experter på genetik och siameser. Dagny är nästintill lika tillförlitlig som ett gentest :) Vi är dessutom flera andra uppfödare som ställer oss bakom teorin att katten är SIA b 21, dvs. chokladtabbymaskad :)
S*Cupcakes väntar två kullar, en nu till helgen och en framåt början av maj, med tanke på kompis till din tjej. Går att hålla utkik på hemsidan och här på iFokus. www.cupcakes-cattery.se

Nu har en mycket stilig 1åring vid namn Momo flyttat hem till oss! Han är född; S'Kardadarkas Casanova och är utan tvivel SIA n alltså brunmaskad! Nästan på dagen 1 år äldre än mig och har därför så mycket siavisdom att lära ut ;) Vi har tillsammans fångat några små skogsmöss som vi förärade matte utan lyckat resultat, hon pep!!! Varma dagar tillbringar vi i siameshög i hammocken för att när det börjar skymma starta JAKTEN på allt som prasslar i snåren! Livet har blivit mycket roligare sedan Momo (den vackre) kom och vi kan inte nog tacka Jenny o Varga i Lund för att de tog beslutet att Momo skulle bo på landet och ha möjlighet att vara ute i trädgården istället för att spana ut från en balkong! Han har nu bott hos oss i över 1 månad och haft besök av lillmatte/matte ett par ggr, de märker att han trivs och mår förträffligt så här stannar han! Lyckligtvis för mig Natacha, han är min man! Så efterlysningen här på forumet ledde till något positivt trots div, utvikningar! Stort Tack för alla som engagerade sig :) Natacha & Maria,
Grattis till nye kompisen! 🙂
/Elisa
Så roligt att läsa, stort grattis till nya familjemedlemmen Momo 🙂 härligt när det blir bra.
#24 Vilken lycka! Grattis! 🙂
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus