PRA test
Har varit ifrån det här med avel ett tag men funderar på att sätta igång, har även varit ifrån kattvärlden så jag fick reda på häromdagen att det hittats PRA på siameser. Men jag får inte fram om man måste PRA testa sina avkommor eller om det bara är rekommendationer. Och hur ska man ställa sig till det här när man köper katt? Kan man köpa en med bärare och en utan eller ska man bara välja de som är utan.

Man måste inte testa sina avkommor, men föräldrarna måste vara testade så att du inte parar två bärare.
En bärare av genen är ju precis lika bra som både sällskaps-och avelskatt, bara man tänker på att para med en PRA-fri katt isåfall om man ska avla
Du får gärna presentera dig så vi vet vem du är här, antar att du har ett stamnamn då?
TS, om katten du köpt har PRA fria föräldrar behöver du inte testa den, men det skall finnas dokumenterat ho SVERAK. Och ja, en Bärar av PRA är lika viktig och bra till avel som en icke bärareoch då vår avelsbas är liten behövs dem oxå . Att vara bärare av PRA innebär att dem bär genen som vid parning med annan bärare kan ge positiva kattungar som kan utveckla blindhet, dett är inte tillåtet så det gäller att hålla koll 😉
Så finner du en fin hona/hane du tycker om som är bärare tveka inte 😃
Finns mycket skrivet och dokumenterat om PRA
Lycka till, det är jätteroligt att vara uppfödare 😃
Blir ju lite nyfiken vem du är som nygammal uppfödare? 🙂
Du kan väl skriva en liten presentation på din sida.
/Elisa
ibland är man mer än måttligt sen nu såg jag era svar 😃 tack för svaren, jag har köpt en tös och ska pra testa henne så snart som möjligt
Kalindas nu har jag uppdaterat min profil. ibland så är man mer än måttligt trög
Såg det. Tack. 😃
/Elisa