Sår på kattungar
Jag har 4 veckors kattungar hemma med en lugn och fin mamma. Kattmamman bär gärna runt på ungarna när hon tycker att de gått för långt från henne , vilket inte alls är konstigt. Problemet är att för 2 veckor sedan började det med att en kattunge hade sår på sidan av halsen och nu har alla ungarna sår på sina halsar. Inga djupa sår utan mer som "hudavskav/skrap". Jag misstänker att det kan vara mamma katt som har lite för vassa tänder som skrapar ungarnas halsar/nackar. Nu till frågan: har någon här inne varit med om detta och vad har ni då gjort? Min förra kull hade jag en annan hona som bar runt och orsakade sår på sina kattungar så det kan ju inte enbart vara ett fenomen för bara denna hona. I förra kullen var jag med ungarna till veterinären och de rekommenderade enbart tvätt med tvål och vatten och att ha koll på såren. Men ska det verkligen behöva vara såhär? Mamman är absolut inte orolig eller så utan är coollugn (förutom detta bärande). Tacksam för hjälp med denna gåta.
Sätt på ungarna en mudd från en barnstrumpa på halsen till såren läkt, fick göra så med en kull jag hade för några år sedan. Ungarna är tunga och hon tar i dem med alla sina krafter. Min katta slutade att släpa på ungarna när de fick den kragen på sej. Du kan ju kolla om det fungerar
Tack för tips! Det ska jag prova.
När honor får sår under parning brukar Salubrinsalva göra att det läker snabbt och hanen vill inte bita mer där salvan är. kanske funkar på mammor också?
Jag har varit och inhandlat barnstrumpor nu i alla fall. Tror ni man ska kolla med en veterinär om de ska kolla mammans mun? Jag har försökt titta men det är otroligt svårt.
jag tror inte du ska behöva det, det är väl av allt lyftande och släpande ungarna blivit sårig ? eller är såren infekterade tycker du ?
Nej såren är lugna så länge de inte blir värre, inte infekterade eller djupa. Ungarna är pigga och äter bra. Det jag tänkte var om mamma katt behöver fixa sina tänder. Det borde ju inte bli sår, det är ju naturligt att mamman bär sina ungar tänker jag…
Vi bruker en honningsalve fra Kruuse. Det får sår til å gro kjemperaskt. Vi har brukt det for å lege parringsbitt på hunnkatt med sart hud, og en venninne brukte det på en utekatt som kom i slosskamp. Det healet på 1-2-3 🙂 Den leger også på oss selv om en har fått en rift i huden.
Salven er som nr 3 på linken :
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Var inne på apoteket och skulle inhandla salubrinsalva för just kattdamers nacke men det fanns inte sa dom… Vart köper ni d??
ICA
#7 får vem som helst köpa från den sidan? Man måste inte vara veterinär? Låter väldigt intressant, jag gillar naturliga produkter.
#10 Jeg har aldri handlet der,men det ser ikke ut som man må være Vet. Det er jo reseptfritt.
Ja, jeg liker også naturprodukter 🙂
Men skulle det ikke gå an å handle der, så snakk med vetrinæren/klinikken din om dem kan få det inn for salg. Det er rett og slett en vidunderkrem. Vet om pasienter på 4 ben som har sluppet å sy flenger pga denne honningsalven også. Og da alt hadde healet, kunne en ikke se at det en gang har vært et stygt sår der. 🙂
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Min ena kattunge fick en konstig reva längst upp på benet, ganska stor var den, man såg 'köttet' under. Det såg obehagligt ut men han verkade ändå inte ha ont. Veterinären sa att jag skulle tvätta med saltlösning (natriumklorid) o spraya på en sårspray som fanns att köpa på djurkliniken (SentrX) hette den. Detta skulle göra att det läkte snabbare. Såret har nu läkt ihop jättefint. Använde även fingerbandage för att skydda lite (även om det inte fick sitta på några längra stunder😄). Mvh L8 L88657.wix.com/duckfeets
Hemsida - http://L88657.wix.com/duckfeets
Blogg - duckfeets.bloggo.nu
#5 det där med avklippta strumpor fungerar verkligen utmärkt!! Ungarna tyckte det var lite besvärligt de första timmarna och trodde bara de kunde gå baklänges till en början :) men nu märker de knappt att de har på sig små halsdukar! Mamma katt bär mycket mer sällan på dem och såren ser redan mycket bättre ut! Tusen tack!!
Så bra Ida, mamma katt finner sej snart i att ha livliga barn som kan dra iväg en bra bit ifrån henne . Det är inte så trevligt att förflytta sina ungar med strumpor på =)
#14, Ja, det gör hon och snart ryker morrhåren på dem 😃 har alltid haft någon kattunge i kull med kuperade morrhår 😉
va fina de blev med sina strumpor =)
Riktiga små modelejon 😍
😍
/Elisa

Hur söta som helst. ❤️
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad
Ovanligt söta!
17 men åh vad söta :) måste fråga vad är det för kattsand du har i lådan? har 3 kattungar här hemma o kör med toalett kutterspån i papp men mamma katt gillar sova i detta 🤔 det är huskatter mamma katt intagen då hon var vildkatt
Jag har vanligt havregryn till kattungarna :)
Smart! Billigt och suger upp bra. 🙂👍
/Elisa
24 jag sa det till min dotter som titta på bilden visst ser det ut som havregryn 😉 Mycket smart måste jag säga. det ska apas efter 😃 Du har detta blandat med kattsand då man ser lite sand, 👍
Ja jag hade först vanligt sand i men kattungarna bara åt av det ?? Så då köpte jag havregryn att ha i lådan, det äter de inte :) däremot luktar det riktigt äckligt om lådan med havregryn i :(
Prova sågspån eller lätt uppblötta eldningspellets. Luktar inget.
/Elisa
27 jag har nu provat havregryn och ja det luktar inte så trevligt. Så jag gick över till toalett igen byter så ofta och det luktar inte alls så farligt :)