Vad göra?
Som dom flesta vet föddes det 6 bebisar hos mig igår..mamma katt har massor med mjölk så det är bra. Alla kattungarna diar men jag har en liten som föddes sist och bara vägde 64 gram..denna lilla har inte gått upp sen igår utan ligger på samma vikt…övriga har gått upp över 10 g st.
Har försökt att lägga till henne och hon diar men blir så lätt undanknuffad av dom andra…plockar jag bort dom andra blir mamma katt orolig och reser sig…vad göra?? Några tips?

Jag har inte haft kattungar själv. men det första som slår mig är att stödmata, köpa speciell kattungemjölk och stödmata. Och lägga henne vid mamman så ofta som möjligt.

När hon har fått tag om en tutte så kupar du hela din hand över henne så att ingen kan knuffa bort henne, tills hon är mätt och belåten. Om hon somnar snabbt, så klappa med pekfingret på hennes ena kind (det får fart på sugreflexen).
När vi fick en 64:a för många år sedan, så gjorde jag som ovan de första två nätterna. Jag låg utanför bolådan och hade handen inne, kupad över 'fågelungen'. Hon var envis och tog aldrig emot något tillägg, så detta var det enda som fungerade :)
Ja, jag är ju knappast någon expert med bara två kullars erfarenhet…men jag hade en liten kille som blev undanknuffad i senaste kullen. Samtliga gick upp i vikt, men inte denna lilla skrutt. Efter ett dygn utan viktuppgång, började jag mata honom. Det kan ju gå så fort utför annars.
Man pendlar ju mellan att avvakta och se om ungen börjar äta…eller att börja mata och kanske bli tvungen att fortsätta med det. Jag vågade inte ta risken att vänta…
När de andra sov, la jag till den lille. Det gjorde jag flera gånger per dag och sent på kvällen innan jag la mig…bredvid bolådan.
Att jag beslutade mig så kvickt för att mata honom, räddade nog hans liv. När de andra ökar, orkar ju inte den minsta ta för sig och blir undanknuffad. Det kan ju behövas "fyllas på" lite, så att den lilla kommer i jämn fas med de andra. Har du tur, kan du kanske sedan sluta mata.
Hoppas att du fick något tips, även om de kom från en gröngöling!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Tack! Ska testa att kupa handen!!!
Tillägg vill jag inte ge i första taget då dels vill jag att hon får i sig råmjölken från mamman dels är jag rädd att hon vänjer sig att mjölken kommer till smidigt och ratar mammamjölken så flaksan får bli en nödlösning när inget annat fugerar.
Fick tipset att lägga lite druvsocker på tungan på kattungen. Ofta blir de piggare då och mer villiga att suga.
Annars är det stödmatning som gäller och hoppas på det bästa.
/Elisa

Efter att ha legad med kupad hand över bebisen har hon nu kunnat äta bättre och har även gått upp några gram=))
Avvaktar lite med druvsocker eftersom hon är väldigt pigg men ska fortsätta att hålla extra mycket koll på henne och se om hon kommer igång ordentligt tills imorgon..

Nu har lilltjejn kommit igång! 10 gram har hon gått upp under dagen!!! (jag viska i hennes öra att boxa till dom andra när dom knuffades och det fungerade)
Kul!
Håller tummarna att hon kommer igång.
Det kan hända du kommer få stödmata sporadiskt hela tiden. Mina 7-lingar gick lite upp och ner i början då de kämpade om bästa platsen. Märkte jag att någon gick upp lite dåligt fick den en slurk och sen var det full fart igen.
/Elisa
Kul att den lilla kommit igång. Lycka till med alla små.
Jättebra tips Celia om att kupa handen om ungen! Ska jag komma ihåg ifall det behövs i framtiden.

Oh, vad skönt att lillan kommit igång! :-)
Celia, det tipset ska jag också komma ihåg.

Bra tips Celia.
Kul att det funkade

Är nyfiken på hur det ser ut efter natten? Gör även som någon annan skrev, lägg dit henne i smyg när alla de andra sover. Det fick jag göra med vår lilla.
Men när jag tittar på anteckningarna så vägde hon bara 46g
(helt otroligt, jag tror många minns den katten från den tidens listor?). Fursten's Witch Craft heter hon, men kallas för Vicky.

46g!!!!
Helt otroligt att hon fixade det. Vilken vilja!

Här har jag inte behövt göra så mycket mer=)) hon har fattat vinken och slingrar sig emellan dom andra tjockisarna..när hon suger sig fast då sitter hon där sen…hon vägde 75 i morse!!!

Härligt att höra!

Jättehärliga nyheter :)

Så flott at alt ordnet seg med den lille.

Oh, vad skölnt att höra! :-)

Hej Coral reef´s (korallrevet…oh vad jag längtar bort till blå-grön-turkosa laguner )
Nu har ju allt ordnat sig till det bättre. Jättebra!!!!! men jag måste ändå få komma med ett liten tips- kanske bra att ha i framtiden för någon- ett tips som jag själv fick för flera år sedan av en medlem här på sajten.
Jag hade en liten pigg knodd som först blev undanknuffad av de stora bjessarna i kullen, pigg som sagt men orkade inte alls hålla stånd mot de stora och tappade taget.
Jag fick tipset (låter först lite konstigt kanske) att ge extra tillskott till fetknopparna, då somnar dom proppmätta o trötta och skriker inte som besatta om man flyttar undan dom från deras favorittuttar några få ggr till förmån för den lilla som i sin tur får en tutte med kalas-flöde från en bjässe och behöver knappt suga- det bara rinner på ;) Eftersom bjässarna sov förnöjt så blev heller inte mamma orolig och efter bara några timmar med små insatser så hade vår lilla ökat i vikt och styrka och funnit sin favvotutte i skydd av mammas framben och där hängde hon fast i nästan tre veckor :-))
"den lille" blev stor och till o med SW-06 - allt går bara man får en tutte för sig själv ;))
Jag vet- det låter jättekonstigt att stödmata ungar som redan diar friskt och är stora o tjocka men då lille Per-Proppmätt sover djupt så behöver han inte bry sig om någon syrra tillfälligt lånar hans tutte :-))
Louise

Tack för tipset! Har hört talas om detta innan men totalt glömt bort det..ett smart tips att tänka på i framtiden och kanske även nu då min lilla äter och går upp dock blir hon lätt bortknuffad och sen skriker hysteriskt tills jag har lagt till henne igen=)
Vad skönt att höra att den lilla smaskar på som hon ska! Hejja hejja!
Vilka bra di-tips! #19: 

#19 - så där gör jag också när det går att ge tillägg (om de vill och gärna när de har blivit lite äldre än helt nyfödda).
Det fungerar varje gång :)

idag väger lillbebisen 100 gram!!!

Grattis till första hektot!!!!

#2 Interesant det du sier her Cecilia, legger det på minne
[](javascript:void top.ShowProfile('Celia') "Visa personlig sida för Celia.")
#19 Jeg tror også på det der med tilleggsmat til de store som Louise skriver her, har alltid praktisert så om jeg har vært i slik situasjon. Det funker !
#23 Wooow herlig at det går så bra med den lille!
Karitzy(。❤‿❤。)