Felin neurodermatit, Felin psykogen dermatit
"Felin neurodermatit, Felin psykogen dermatit:
Orsakas av överdrivet slickande och putsande. Kan orsaka kala fläckar med sår. Vanligast på siames och burma. Det är ofta svårt att ställa diagnos, och alla andra orsaker till felin alopeci måste kontrolleras.
Diagnos: hudbiopsier, kam- och skrapprov.
Behandling: Oftast behövs ingen då problemen mest är kosmetiska. Om katten har sår kan man behandla med psykofarmaka, klomipramin, amitriptylin. Livslång behandling.
Prognos: går inte att bota, men problemet är inte allvarligt."
ur Anne-Marie Nilssons bok "Kattens sjukdomar", 2004.
Är det någon som har erfarenhet av ovanstående på sin/sina katter? En av mina "kattungar"; en numera vuxen siameskastrathane har förmodligen denna åkomma. Han har varit hos flera veterinärer och dessa besök har bara resulterat i tillfälliga behandlingar och svaret att det tycks vara rasbetingat och inte så mycket att göra åt saken.
Förmodligen utlöstes symptomen av stress i samband med att två kattungar flyttade in med någon månads mellanrum i våras, och har därefter blivit permanenta. I övrigt är katten glad och frisk.
Men det är just det där att han konstant noppar av sig all pälsen och här och där blir det små/större sår…
(på en utställning tidigt i somras frågade domaren "It is a Peterbald?!"…)
Är det någon som provat "lyckopiller" eller liknande till sin katt för att få bukt med tex ovanstående (eller annat) beteende? Hur funkade det? Blev det bättre, sämre, ingen skillnad?
Kan man prova något annat, tänkte lite på om aloe vera kan vara något i detta fallet… eller något annat "medikament" eller huskur?
Både jag och kattens husse och matte griper efter varje halmstrå i hopp om att hitta något som kan få katten på andra tankar eller på annat sätt få honom att sluta med sitt noppande! Har ni idéer, erfarenheter eller goda råd så är ni mer än välkomna att svara! 
Någon form av aktivering kanske? 
Min Siameshona nopprar sig också i perioder. Men då är det något som är fel…exemplevis att hon inte får sova med sin Matte. Man får helt enkelt sätta sig ner och fundera, varför katten inte trivs med livet.
Då jag ändrade på den saken, slutade hon vips med nopprandet. Ska tillägga, att det bara rör sig om "en enkronas storlek" på bröstet, vid "noppringen". Har då prövat att smörja på med LHP-salva, vilken är desinficerande…men denna slickas då bort i ett nafs…
Mitt tips; sticka en trendig body till honom…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

2 bebisar på en gång kan bli lite mycket ;-)))
Jag tror att om ni har tur så kan problemet lägga sig av sig självt så småningom. Skulle rekommendera så mycket kel, gos och uppmärksamhet som bara är möjligt!! Lite TLC kan göra underverk:-)))

Kanske skulle pröva med att sätta in en DAP? (lugnande doftferonomer i vägguttaget)
Min Ecco bet av päls på ryggen de sista åren av sitt liv. Om det var en sjukdom är jag osäker på. Snarare stress. Räknade att jag flyttade minst 13 gånger under hans 12,5 åriga liv.
Provade aldrig någon medicin på honom eftersom detta pågick i perioder och vas som sagt mest ett skönhetsfel.
Han var inte stressad i övrigt. Testade Feliway men det hjälpte inte.

/Elisa
Tack för era svar!
Kattens familj har försökt med det mesta; i synnerhet att aktivera honom och att gosa och kela jättemycket med honom. :-)
Feliway reagerade han inte på. Han har en tröja (inte så bra i somras när det var varmt dock, då användes den inte så mycket) på sig från och till, och de har även testat att sätta på honom en tratt. Tratten funkar (katten i fråga är lite av en hypokondriker som tycker att det var helt ok med tratt ;-)!) men den ger skavsår på halsen/nacken.
Det känns lite som en sista utväg att försöka med "lyckopiller". Är det någon som testat det på sin katt?
Testa Serenum som finns att köpa i de flesta Zoobutiker. Det är ett milt lugnande preparat. Det kan hända att det hjälper.
Annars testa antidepressivt på honom. Men risken är att han fått det som en ful ovana och inte kommer sluta.
/Elisa
#6: Tack för tipset!
(Vilken typ av preparat är det? Tabletter, spray, doftavgivare…?)
Tabletter. Det ska innehålla samma ämne som i mammans mjölk och ska vara milt lugnande.
Det enda man ska tänka på att ju mer man använder det desto större dos kan behövas.
Tanken är väl att man ska använda det i samband med att vänja av en ful ovana.
Brukar fungera på stressade hundar så ägarna kan få lättare kontakt med dem. När kontakten fungerar så avslutar man kuren.
/Elisa
#8: Aha! Det låter absolut värt att prova, tack igen! Jag ska vidarebefodra det till kattens husse och matte!

Det var en katt på SVTs program Djurgalen/Barking mad som hade samma problem, de använde lugnande en period, skrämde iväg andra katter och tvättade bort deras doftmarkeringar på tomten samt aktiverade katten vill jag minnas. Lugnande kan nog fungera, men skall bara användas ett kortare tag för att katten ska överge problemet och sedan bör aktivering, gos osv hålla katten på bättre tankar. ;)