Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 659 ggr
Fjonkan
0

Adobe Photoshop?

Nån som är insatt i Adobe Photoshop och kan berätta hur jag gör bilderna svart/vita? Fattar nämligen inte mycket…Räcka ut tungan

Leffe
0

Kolla med Bildredigering iFokus eller Datorn iFokus där kanske någon vet. Om nu ingen vet här

Fjonkan
0

Tack för tipset!

kalindas
0

Om du har den på svenska så är det BILD - JUSTERINGAR - TUNNA UT.

Vad det heter på engelska vet jag inte.
Lycka till!

/Elisa

Fjonkan
0

Jag har på svenska!Skrattande

kalindas
0

Bra!
Då hoppas jag att du fick det att fungera nu…Skrattande

/Elisa

Fjonkan
0

Japp! Tack!Skrattande

Celia
0

#3 - Nej det måste bli helt galet att köra det via justeringar :/

Bild - läge - gråskala (tror de kallar det så, ska i alla fall vara i samma dropmeny som CMYK och RGB mfl), så måste det vara för att få en äkta s/v-bild :)

Mvh, Cecilia

kalindas
0

Finnd det en där också? Jag har letat som en galning efter en där det står gråskala..Fundersam
Vad är skillnaden? Blir det inte äkta svartvitt om man väljer tunna ut?

/Elisa

Celia
0

#7 - nej, då ligger den fortfarande kvar i färgläge (RGB), men då kan man ju leka lite i färginställningar. Det kan man inte göra på originallagret om man konventerat till gråskala.

Så spara alltid en kopia innan ni sätter igång. Det bör ni förresten ändå alltid göra - och spara den som tif eller psd. Sitter ni och gör ändringar i JPG-format, så försämras bilden (bildinformation, pixlar) försvinner för varje ändring/sparning :(

Var rädd om era bilder, även de som ni inte tycker är tillräckligt bra just idag. Om två år kan ni hitta guldkorn bland dessa :)

SacredSouls
0

Jeg vet ikke hvilken som er den riktigste måten å lage s/v bilder på. Ikke er jeg ekspert på photoshop heller..da må man ha en mastergradRäcka ut tungan

Men her er noen bilder..

Først Kalindas måteGlad

Så Celia sinGlad

og tilslutt min.. Jeg har brukt den menyen på venstre side hvor det står colour replacement tool.(den er ved siden av plasteret og stempelet) og den er fin hvis man skal fargelegge deler av bildet bare. ps:Fargefirkanten må være svart

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Celia
0

Ja men sen får man finlira under justeringar/kurvor osv för att få en perfekt bild :) Jag är utbildad och har själv utbildat inom PS för arb.lösa under ett år. Men någon Master blir ingen, PS är ett program med många möjligheter och även den bäste kan finna nya lösningar varje dag. Jag kan rekommendera Bildredigering.ifokus för alla som vill lära sig massor av fräcka lösningar :)

SacredSouls
0

#11 oj.. jeg håper du ikke ble fornærmet.. jeg la bare inn det bildet mitt for å vise Fjonkan at det går an å fargelegge deler av bildet også.Det er ganske morsomt med de flotte øyenfargene vi har på siam /ori.

Mitt er super dårlig,usj..fælt.. jeg grems..heheSkrattande

Celia
0

#12 - nej inte alls, men den du gjort i gråskala hade behövt en del efterarbeten ;) Jag är "arbetsskadad"…

SacredSouls
0

Haha ja sant..den hadde nok det ;) Man blir litt arbeidskadet..riktig det. Jeg jobbet som fotograf og flere år i en fotobutikk.. Hver gang noen kom for å vise meg bilder de hadde fått laget andre steder så jeg aldri motivet.. bare alle feilene ved bildetRäcka ut tungan Hvordan kunne jeg laget det bedre…usj..vekk med litt magenta,utsnittet feil etc etc..

Så ok da.. kom igjen Celia.. du får lov av meg.. lag bildet bedre hehehe.

Fjonkan
0

Lager/Nytt justeringslager/Övertoningskarta då? Då kan jag även använda nyans/mättnad.