Orientalisk Korthår
Hej!
Jag har blivit helt överförtjust i Orientalisk korthår - och nu vill jag veta mer om dem!
Så jag undrar om det finns några ägare till dessa vackra katter som kanske kan dela med sig av sina erfarenheter?
Är dom tex bra med hundar och andra katter?
Eller om det finns någon som vet en sida där man kan läsa om dem så mycket som möjligt? - svensk eller engelsk spelar ingen roll
Släng gärna in bilder m.m om ni har ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Om orientaler, med lite bilder:
http://siameslinjen.se/om-vara-raser/osh/
Och mer om alla orientaliska raser:
http://siameslinjen.se/om-vara-raser/
🙂
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#1 Tack så mycket!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
http://www.offbeat-cats.com/feature_ultimate_e.html
Finns på Norska också.
/Elisa
#3 tack^^

Det finns massvis med information om siames och oriental. Nästan allt du läser om siames stämmer in på oriental (utom ögon och mask) eftersom de är syskonraser som inom ett par förbund samavlas.
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Det bästa är ju om du åker förbi någon uppfödare och träffar ett gäng så ser du ju hur dom är in live. :-) Är du i närheten av Borås/Bollebygd får du gärna komma hit. Har både siames och orientaler, både vuxna och kattungar, så det finns ett gäng att träffa ordentligt. Men annars finns det säkert uppfödare närmare dig om du vill. :-)
Ang hundar! Jag ska snart ta min första kull orientaler. Och jag har en Lurcher och en xolo! De flesta osh/sia gillar familjer med lite "go" i :)
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
#5 Ok! jag har faktiskt alltid trott att SIA och ori är två skilda raser!
Då har man lärt sig nått nytt XD
#6 Bor tyvärr en bit från Borås/Bollebygd - jag bor utåt uddevalla, lysekil, munkedal - annars hade du kunnat räkna med besök 😍
#7 Ok! Vad roligt!
Själv har jag en Italiensk vinthund - nu är ju inte tanken att jag ska köpa någon misse inom de närmaste åren då jag ''tyvärr'' har två kissar varav 1 HATAR andra katter…
Men jag kollar runt iallafall, man vet ju aldrig - kanske blir en ori när min sura gamla tant här hemma viker hädan 😇

#8 de är ju tekniskt sett olika raser, men inom SVERAK/FIFe samavlas de med siamesen. Det är idag svårt att hitta "rena siameser" inom SVERAK (även om det finns, och det är fantastiskt att det gör det), medan det finns andra förbund som inte godkänner samavel. Siamesen och orientalen har samma rasstandard sånär som på färg och ögonfärg och har samma temperament.
…När jag blir vuxen och har mer plats och min surtant har gått bort (om 10-12 år sådär) så ska vi ha en IG eller två :D
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus
#9 😃
Vad kostar det med ori/sia?
Tänkte höra - har aldrig ägt en raskatt, bara bondkatter.
Vad kostar dom ungefär?
Inköpspris hos uppfödare och försäkringar tex. 🙂
Jag har också en italiensk vinthund och jag har haft tre siameser. De fungerar väldigt bra tillsammans och de är faktiskt ganska lika. Lika fysiska och hoppiga och båda vill vara nära. Det är dock oftast lättare med en valp när de introduceras eller en kattunge. En siames kostar ungefär hälften så mycket som en italienare åtminstone gäller det min. Försäkring är väl ungefär det samma och det är viktigt att ha en bra försäkring när det gäller siameser, det är min erfarenhet. Det kan bli en del sjukdomar tyvärr om man har otur men de är helt underbara katter. så personliga och intelligenta. Jag tycker de är lite hundlika. Om du gillar italienare tror jag du kommer att älska siameser och orientaler.
Det finns en rolig blogg om en familj med siames och italienare och Afgahnhund som jag brukar följa.
catdogs.wordpress.com
#12 Tack för ditt svar!
Då har jag ett hum om kostnaden - att det kan förekomma sjukdomar har jag förstått, men finns det någon som är vanligare än andra som man kanske ska hålla utkik efter lite mer?
Vad glad jag blir att dom passar så bra med italienare! För det kommer det alltid att finnas här hemma ^^ Älskar dem så mycket att det är beroendeframkallande hahaha
Italienaren jag har är van vid katt när jag väl skaffar en Ori eller SIA, har två katter nu, varav en är ganska lik hunden till sättet ^^
Så han kommer att ''uppföra sig'' med en ny katt, han har redan lärt sig vad dessa icke hundar kan göra med sina tassar och när man ska låta dem vara =P
Ska definitivt kolla in bloggen =)
Min italienare + kattkompisen Samson
Vi brukar vara hundvakt åt en uppfödare av italienare, två stycken och mina 6 katter älskar de här hundarna :)
De har liksom samma "temperament" i huvudet och är lika, aktiva och roliga. Katterna har aldrig varit arga eller rädda för dem, bara nyfikna och busiga.
Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus
#14 det gillar vi skarpt ^^
Italienare och dessa katter är helt toppen ihop. Till och med katter som knappt sett en hund förut tar italienaren för en i gänget. Som när jag tog med min tjej till en av mina bästa vänner och hennes kattgäng. Hon vart så orolig över hur detta nu skulle gå med hund bland alla hennes siameser med noll vana av hund. Knappt någon reaktion, förut på hankatten som vart alldeles överförtjust i den nya tjejen ;-) Dålig bild men det sticker upp en nöjd italienare ur katthögen.
#16 hahaha urgulligt!
lite ''finn ett fel'' över det hela 😂
Hur fungerar Ori i koppel?
Kan man lära dem gå i koppel som hund ungefär?
Skulle vara kul om man kunde ta med sin ori på kortpromenaderna med hunden ^^
Jag har en kinesisk nakenhund och en pyttechihuahua. Min oriental går jättebra ihop m chihuahuan, de leker o har kul. Nakenhunden o katten är inte bästa vänner men det är bara för att båda vill ligga längst upp i famnen😄 De ligger oftast på var sin sida under armen, då går det bra😊. Hundarna är väldigt nyfikna på de nykläckta kattbebborna😍 som är 2,5 veckor gamla.
Hemsida - http://L88657.wix.com/duckfeets
Blogg - duckfeets.bloggo.nu
Deras kod är "osh" och inte "ori" haha förlåt. Kan inte sluta störa mig på det ;p no hate!
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
Förut var det ORI hehe! Så halvt rätt ;) Du kan lära dem gå i koppel lika bra som en hund. tror faktiskt mina är lättare att ha lösa och komma på inmalning är hundarna till och med :)
Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus