Kalindas Heike
Vill bara visa lite nytagna bilder på Kalindas Heike (osh d) den här vackre killen bor numera hos Tonga-Toy's i Säffle och kommer vara tillgänglig till avel en kort stund.
.jpg)
.jpg)
/Elisa

Hej
Ojdå
Heike tackar för smygreklamen..
/Toyza
Måste ju göra reklam för denne härlige kille juu!…
/Elisa

Han påminner en hel del om sin far
. Mkt najs!
Han är absolut den utav kattungarna som är mest lik Spidde. Med det dunderpsyket denne kille har så hoppas jag verkligen att han får bli pappa till ett gäng snyggingar!
/Elisa

# 4. Hoppas också att han får bli pappa till ett gäng paddor :).
Han ska troligtvis ställas ut på en IDP utställning i GBG i september. Sen ska han anmälas till ett gäng Sverak utställningar. Ska bli spännade att se hur det går. Har han det psyket han visade upp på senaste utsällningen så vinner han på charm.
Låg på rygg och sov med tungan ute (se bild) under hela utställningen.

/Elisa

# 6. Låter skoj. Lycka till med det :)!

Oh, vad läcker han är! Vilken blick! Ljuvlig!!
Farväl vackre Heike. Hoppas du har det bra vid Regnbågsbron ihop med din bror Kolgrim….

/Elisa
Men va ha hänt.Heike…???
Som det verkar nu dog han i FIP. Det gick på bara ett dygn. Från att vara lite matt och visa blinkhinnor tills han var borta…
Hans ägare är ledsna och såklart chockade. Man räknar ju inte att det ska gå så fort.
Från en frisk och glad katt till snabbt sjuk.
Som uppfödare blir jag ju ledsen, speciellt för ägarens skull. Denna vackre kille!
Samtidigt undrar man ju om det finns någon genetisk svaghet i Nanna eller Spiddes linjer som gör att två av sju katter utvecklat FIP?
Eller om det bara är ren j*vl* otur, pga att smitttrycket var högt här hemma när dessa katter var ungar. Då var det 13 katter på 65-70kvm och det är inte sunt.
Har ju placerat om katter delvis pga detta. Ska testa de 4 jag har här hemma för Corona nästa vecka. Bara för att veta hur läget är…
/Elisa
Hemskt tråkigt att höra…många kat IV-katter går bort för tidigt, verkar det som?! En sån fin kille…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Jättetrist att läsa
Jag brukar säga att man måste försöka se något positivt i allt som sker, men det enda jag kan komma på är att 5 av sju lever. Det finns uppfödare som sålt hela kullar där en efter en har avlivats pga FIP. Håller tummarna för att det slutar vid två för den här kullens del - och för alla involverade som ger och får kärlek av dessa fantastiska 4-benta varje dag.
Konstigt Konstigt snabbt förlopp,må jag säja. Det va inget giftigt han fått i sej då ?? Från en dag va frisk å nästa död,Fy va jobbig situation // Inger

Sov gott Heike! 
#14 Allt tyder på FIP, ingen förgiftning. Katter är tyvärr mycket bra på att dölja när de är sjuka.
Den första obduktionskollen visade tydligt på våt FIP. Hans lungor var fulla med gul vätska. Troligtvis har han haft torr FIP ett tag, men mått bra i övrigt. Det räcker med en liten förändring i livet eller en stress situation för att det ska bryta ut rejält.
Jo, det är ju så man får tänka fem lever fortfarande och mår bra. Men nu litar jag inte längre på att det kommer fortsätta så…
Väntar bara på nästa lessna samtal från en av kattungeköparna…
De som fått hela kullar utraderade av FIP. Vet du om de fortsatte i nästa generation eller det räckte med att hålla en låg corona nivå i huset efter det?
Var det OSH eller andra raser? Om det var SIA el. OSH känner du till om några av katterna hade vissa linjer som finns bakom mina katter?
/Elisa

Sorgligt att läsa :(
Kram!

Kalindas- detta var verkligen tråkigt- och ledsamt att höra.
Det måste kännas som att stå på "gungfly" men det är nog bara att satsa vidare till nästa tuva på fast mark och kanske, som du säger här, testa.
Nu verkar allt ha kommit i skov för din del och då inkluderat lite stök med omplacering och oron för lilla snuttan Caramel mm.
Du nämnde ovan att trycket var högt hos dig vid ett tillfälle med många katter på liten yta och det är ju en riskfaktor i sig men det är ju inte så du tänker hålla dina djur i generationer framöver, eller hur? Testa, håll koll, ta det lugnt, avvakta och framför allt skriv som du gör nu, ventilera och prata dig igenom detta "skov" av elände. I morgon är en ny dag
Kanske ger lite detektivarbete avs. linjers eventuella "svagheter" någon klarhet- kanske inte? Jag själv har sett återkommande fall av "fip-katter"" samt andra svagheter i en del linjer som kanske används flitigt av någon eller några få uppfödare- I stort sett samma linjer som på annat håll, i Sverige så väl som i andra delar av världen, aldrig någonsin visat svagheter, bristande immunförsvar ell. utvecklat FIP.
Det är så svårt att låta bli att kommentera, trösta och uppmuntra utan att man väljer fel ord…blir missuppfattad eller värst av allt- att man skulle uppfattas som högdragen.
Jag tar ingenting för givet och mest av allt- Jag låter mig ödmjukt påminnas om att katten som solitär art har ett otroligt känsligt immunförsvar (till skillnad mot flockdjur som ex hund) och anpassat till ett solitärt liv.
Du Kalindas har aldrig- och kommer aldrig att fördöma "vissa" linjer, det är jag ganska övertygad om men jag minns klart alla diskussioner om bättre/sämre linjer som jag hört genom åren och jag brukar vilja påminna om att det inte skadar att man också tar sig en titt på hur miljö/miljöer ser ut där dessa linjer har levt och producerat- och skall leva och reproducera under många många generationer.
På tal om många katter på begränsad yta..:-o
….Vilket skräckscenario upplevde inte jag *vad skall grannarna tänka* då jag i våras hade 11 kattungar plus de vuxna som trängdes nyfiket i fönstren (helst i samma fönster) ….det var då som Säteriets styrelse bad mig inkomma med en presentation av min uppfödning :-)….och hur den "vanligen" såg ut. Jag skrev en presentation av mina katter och hur min uppfödning "vanligen" såg ut och eftersom den först nu, tio år senare, uppmärksammats av säteriets styrelse så var det en engångsföreteelse, den maskade mass-hövdade uppenbarelse de noterat i fönstret på Björkhult :o)) Jösses!
Nu har ni säkert somnat *zzzz* men jag klämmer i med en liten parantes till. Oavsett vetskap om corona ell. ej så skulle jag aldrig rusa iväg på utställningar ell. andra "jippon" med en nyinköpt katt (oavsett ålder) då jag själv anser att immunförsvaret måste få en rimlig chans till anpassning i nytt hem under en månad kanske två. Då det gäller en liten bebbe allra helst!….vad var det E Reijer sa en gång? man får ställa vid späd minimi-ålder men det är inget krav (tittar med stort medlidande på ett litet pyre i sin hand )

Det har inte alltid med antalet katter att göra. Man kan ha två och råka ut för samma sak :(
#13 - om man går och har laddat upp sig inför det värsta, så brukar det aldrig bli så. Då blir man otroligt glad istället :)
Du ställer svåra frågor och jag måste fundera länge om jag ska kunna ge raka svar på om dina katter har liknande linjer. Jag har inte varit direkt aktiv sedan '04 och sjukdom i livet har gjort att jag har glömt mycket, men jag har mycket anteckningar ;)
Jag tror inte att du ska hänga upp dig på linjer. De kullfall jag känner till är från kat.IV.
Pussa katterna!
#18/#19
Jag hoppas såklart att det inte är något fel i linjerna. Är bara lite extra grubblig just nu. Kommer inte heller anklaga andras linjer/katter utan det är väl mer en intresserad/orolig fundering.
Är ju så ny så jag känner inte de linjerna jag har här hemma och vet ännu inte deras för eller nackdelar.
Det jag just nu oroar mig mest för är om/när jag vågar para Saga eller hur jag ska reagera om även hennes ungar dör unga i FIP.
Så långt jag planerat nu är att för att se hur läget är, är att corona testa dem nästa vecka. Kanske blir jag tvungen att placera om ännu en katt (vill helst inte tänka på det) eller bara ligga lågt ett tag.
Som det är nu kommer Saga få vänta ett tag med sin dej. Hur länge beror på titrarna.
Jag kan se det framför mig där det sitter 11 kattungar i fönstret och jag vet själv vad jag hade tänkt om mängden inomhus när man sett det gänget!..
Kan hålla med om att jag och flera med mig har råkat ut för otur efter otur i flera år nu. Vänder det inte snart så börjar jag nog föda upp hundar eller kaniner i stället…
Vi får dock inte i mitt grubblande tänka på att det inte är jag som minst Heike och att sorgen är dubbel för henne just nu.
Både det att hon mist Heike. Hon kan inte heller köpa sig den lilla katt hon tingat och väntat på….
/Elisa

Kan hålla med om att jag och flera med mig har råkat ut för otur efter otur i flera år nu. Vänder det inte snart så börjar jag nog föda upp hundar eller kaniner i stället…
Det skall säkert vända- någon rättvisa finns väl ändå ;)
….om inte annat så är det inte helt fel med att "bara" vara vanlig kattägare heller- utan någon som helst tanke på uppfödning och all oro och spörsmål därom :-)))
Självklart så går mina tankar till Heikes matte men jag vet ju inte om hon finns med här och då vänder man sig till närmast anhörig. Lycka till nu Kalinda!
Louise

Det kommer inte alltid från uppfödaren, även om det gärna heter så då unga katter går bort. Vad som är viktigt i sådana här fall är att ta reda på om hemmens tidigare katter är kroniska bärare av corona. Man trodde tidigare att det krävdes ett högt titervärde för att kunna avsöndras via avföring, men så är inte fallet längre.
Jag sålde en katt till ett par med två andra katter. Birman i familjen hade legat väldigt lågt vid ett test två år tidigare (innan parning) och när hon sen stod kvar på samma låga nivå, så ansåg man henne inte utgöra en risk.
Katten från oss avlivades pga FIP och sen blev det bajsprover både här och där. Jobbigt men nödvändigt! Allt tog tid, men till sist visade det sig att Birman utsöndrade virus via avföring och är därmed kronisk bärare. Att ta in en ny i det hemmet är inte aktuellt förrän katten är borta, så ibland är rådet att vänta i 6 månader en lögn. Risken för återupprepning finns där, även år efter det inträffade.
Jag tycker att ägarna som mist katterna ska testa sina övriga och vänta 6 månader, för att därefter testa (blod) igen. Står någon kvar på samma värde så sänder man avföring nästa gång.
Är alla ok i dessa hem så kan du testa dina igen och se om någon kvarstår på samma nivå som de uppvisar vid kommande blodprovstagning som du planerar.
Mvh, Cecilia

#22 Det kommer inte alltid från uppfödaren, även om det gärna heter så då unga katter går bort.
Detta resonemang har slagit mig många ggr- sist vid en diskussion i annan tråd avs. ersättning där Agria (?) ansåg att den s.k Dolda Felförsäkringen hos uppfödaren kunde åberopas vid FIP. Jag blev osäker på vid vilken ålder man ansåg som självklart härrörande till uppfödare ?
Hur gamal var katten från din uppfödning Celia då den avlivades med diagnos FIP?
( väl medveten om att diskussionen möjligen skulle få en egen rubrik- men det ena gav det andra…som mina egna funderingar tex )
Hälsningar
Louise

#23 - Hon var inne på sin 7:e månad men jag tror att det var närmare halvåret än månad 7. Ok, 6½ mån då cirka.
Vet. bad mig vänta med att begära ersättning tills vi visste mer och jag betalade tillbaka köpesumman + obduktionen från egen ficka för att det inte skulle heta att jag inte är seriös. Vi uppfödare kallas ju alla ibland för oseriösa. Det kan t o m pratas så mycket skit och elakheter att vissa väljer att lämna uppfödarvärlden, ja till och med denna jord!
När vi fick svar på källan och var det kom ifrån, så ville jag inte ta detta via AGRIA. Det bolaget skyller nämligen uppfödaren för FIP om det sker inom det första levnadsåret (så var det då, vet inte nu?) och sen blir man satt med restriktioner.
När jag ringde för info om sådana restriktioner, så frågade jag HUR länge. Svaret blev "Det är olika från fall till fall". Alltså misstänker jag att det är när nya tester pekar på lägre titrar eller nollor, som restriktionerna släpps (?!)
Ja vi svävar ut lite från rubriken nu, men det är säkert förlåtet (?) om vi inte fortsätter ;)

Usch vad hämskt.. Lider verkligen med dig.. jag blir mer och mer rädd att köpa OSH igen de är alldeles för mycker hämskt jag hört nu på senaste.. mamma ska ju köpa en nu och går de bra med den kanske man vågar igen jag vill ju så gärna men mina skogisar har i alla fall hållt sig friska.
FIP kan drabba oss alla men man får verkligen känna vilka som är änns vänner och vilka som inte är i en sådann situation de fick jag erfara så sent som igår..
Många kramar och nu hoppas jag verkligen du slipper mera skit och så håller jag tummarna att 2008 blir ett bättre år för både dig och mig.
Kram
Usch vad jobbigt
, hoppas att det går bra med dina andra katter så du snart kan gömma detta tråkiga.

Kalindas, du vet att jag tänker på dig. Du har haft en enorm otur i din uppfödning och jag förstår att du letar orsaker. Men jag har sett värre exempel på antal katter/yta, tro mig!
All kraft till dig och mina tankar går också till Heikes ägare som ju måste vara förtvivlad just nu.
Skrev ett lååångt inlägg men det lyckades så klart försvinna!
Tycker absolut inte du ska vara rädd för att skaffa en ny OSH. Risken att du får ännu en FIP katt är liten. Enligt en veterinär på SVA så går det här i perioder och kan drabba vem som helst.
Själv får jag väl hoppas att folk vågar köpa katter av mig trots jag är så ärlig så jag gränsar till dum och berättar all "skit" som händer här..
Skulle det inte bli fler kullar här så är det det som var meningen och jag har ju ett helt gäng med gosekatter vilket är allra viktigast!
/Elisa
Å nei så trist å lese om Heike Kalindas. Stakkars deg og stakkars eieren.Nå har du hatt mye i det siste.
Men jeg må nå rose deg for din åpenhet jeg. Det er flott at du er villig til å dele av din erfaring. Jeg er samme type selv..buser ut med ting som jeg kanskje ikke burde sagt noe om. Men i det lengste løp så tror jeg faktisk man er best tjent med ærlighet.
Sender deg mange trøsteklemmer og håper at det snart skal vende for deg.
Line
Ps : Såklart skal det bli flere kull hos deg.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

#28 - om någon anser att du är dum för din öppenhet, så bör de se till sig själva först. Det är öppenheten som hjälper oss alla igenom svårigheter som FIP m.m. Stå på dig och fortsätt vara dig själv :)
Kondulerer 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Åhhh, vackra Heike…
Tycker så synd om både dej och Heikes ägare. Så sorgligt…..