Siames iFokus

Siames

Etikettkattungeprat
Läst 4694 ggr
[postmortum91]
0

Få hem kattunge till hund

I juni hämtar vi hem en siameskattunge, och jag har ingen aning om hur jag ska introducera kattungen och hunden för varandra på bästa sätt.

Om jag och hunden ser en katt när vi är ute och går så blir han helt lyrisk. Om han var lös skulle han jaga katten, när han är kopplad sitter han och viftar på svansen jättemycket, gnyr som en galning och vill så gärna fram och nosa på katten. Han jagar inte katterna för att skada dem, utan just för att han är så himla nyfiken. 

Det är helt omöjligt att få honom lugn i närheten av en katt, så jag har ingen aning om hur jag ska bära mig åt när kattungen kommer. 

Jag har hört att kattungen ska i lugn och ro få kolla runt i lägenheten, men då måste vi stänga in hunden och vissa har sagt att man då kan skapa konflikt eftersom hunden tolkar det som att katten har tagit över. snälla hjälp mig, kom med bra tips och råd.

VildaVittra
3

Så här presenterar jag kattungar för min hundflock. 

Hundarna får nosa, men jag kommenderar iväg dom om de är för på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[postmortum91]
0

Hur reagerar kattungen på det då? Blir inte katten jätterädd?

fridaaocrazy
1

Jag tycker att ni ska ta kontakt med en bra hundtränare. Kanske en som tom. kan komma hem till er när det är dags att introducera hunden och katten för varandra. 

Skulle det vara jag i denna situation så skulle jag först visat var lådan och matskålarna finns, sen skulle jag låtit katten vandra runt i huset själv. Familjemedlemmarna skulle inte få röra katten så länge inte katten kommer fram till dem, för då kan man självklart klappa den. 

För att katten inte skulle bli stressad (med tanke på hunden) så skulle jag hållit dem borta från varandra första dagen + natten och sedan kanske dagen efter introducera dem för varandra. Med hundtränare, ev. att ni har varit hos en hundtränare tidigare så att ni vet vad ni ska göra när det väl är dags. 

Precis när katten kommer hem hade jag själv gått en långrunda med hunden och busat med den mm. På så sätt så kan katten i lugn och ro undersöka hela huset, medan hunden blir av med en massa energi. 

När jag sedan hade kommit tillbaka så hade jag hållit hunden instängd fram tills morgondagen. Först då kan man introducera dem till varandra. 

Även innan det mötet hade jag gått en rejäl promenad med mycket träning och bus. När jag hade kommit hem hade jag väntat kanske en kvart innan jag sedan låter de hälsa på varandra för första gången, så att hunden inte fortfarande är uppe i varv efter promenaden. 

Hur ni sedan ska introducera dem för varandra är jag lite osäker på då jag aldrig behövt göra det, men min katt känner oftast sig tryggare när hon sitter lite högre upp - kanske på en stol eller liknande, så jag hade försökt ha många "flyktvägar" (som stolar, bord, bänkar) så att katten ska kunna känna sig så trygg som möjligt och kunna ha en flyktväg ifall något händer eller om den blir rädd. 

Hunden hade jag först satt ner, haft på halsband eller liknande (min hund är väldigt uppmärksam på kedjors rassel så jag hade använt hel/halvstryp), och sedan hade jag petat till hunden i sidan om den blev för "på" när katten kom in. Kanske ha en köttbulle i fickan så att man kan locka hunden, och sen hade jag inte rört katten utan bara låtit den ta den tid den behöver. 

Oj, det blev långt 😂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

VildaVittra
0

#2 Kattungar vet att dom har klor och hur man använder dom. Då lär sig hunden snabbt att man inte ska stoppa fram nosen. 

Mina brukar vara kompisar efter något dygn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kalindas
5

#3 stryplänk??
Vill man höja stressen ännu mer så är det ett alternativ. Men Nej, stryplänk är ingen nytta.

Nu har jag alltid haft hund före katt, men tipset är att dela av så katten har hundfria zooner. Låt katten vara på toaletten om det är där du har kattlådan. Ha vatten och mat där och låt kattungen bli trygg där. Sätt ett nät för så inte hunden kommer in. 
Låt inte hunden stå och pipa utanför och stressa kattungen. Stäng in hunden ibland så kattungen kan kolla igenom huset. 
Gör som #1 och ha katten i famnen när hunden ska hälsa, se till att hunden inte river eller försöker gå efter katten.
Förbjud hunden att jaga efter katten. Gör han det, så tar du honom och stänger in honom i ett rum. Han får bara träffa katten om han är lugn. 
Skäll inte på hunden eller straffa med slag. Gör han fel så avled honom eller stäng in honom. Hunden måste förstå att det är inte ok att jaga, men det ska inte innebära otäcka saker eller slag. För då kan det bli tvärt om. 
Om katten skulle bli trygg längre fram och ta över rangen över hunden så är det bra, för då kan hunden släppa kontrollen.
Men som sagt, se till att ha rum där katten kan komma undan och vara trygg från hunden, låt inte hunden jaga, pipa, stirra eller skälla på katten. Så ska det förhoppningsvis gå bra. 🙂

/Elisa

[postmortum91]
2

Tack för alla tips. Jag ska verkligen ta till mig dem och försöka fixa detta så bra som möjligt. Jag kommer återkomma när vi har fått hem katten, men det blir 14-15 juni.

Carlitos
2

Nu är ju mina hundar vana vid katter, men när jag introducerar en ny familjemedlem som en ny katt så låter jag den vara kvar i transportburen en liten stund så att dem andra kan komma fram å se att här har vi en lite katt, och det har funkat bra, så att dem inte blir överraskade av varandra för då blir det inte bra, som ovan säger ha den i famnen innan för tröjan och låt dem upptäcka varandra på håll, samma där inte för nära i början för då kan drm bli rädda å överraskade… #3 jag hade inte kopplat mina hundar, det blir bara stress å kan bli fel signaler, (ofta bråkar okända hundar med varandra när dem är kopplade än när dem är lösa tillsammans!) ha koll på vart katten är å var hunden är i början å se hur det går. Se till så att katten kan få en hundfri zon :) visar hunden tendens att jaga katten osv så tillrättavisa. Det kommer nog gå jätte bra :) //Carolin

fridaaocrazy
0

#5 Varför skulle det stressa? Detta är helt från hund till hund, att din hund kanske blir stressad av en länk betyder inte att andras undar blir det ;)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

kalindas
2

Det är stressande för en hund att ha något som drar åt om halsen. Det ligger nerver där som ökar stressen. Har man då en hund som denna som gärna vill fram till katter och någon håller emot samtidigt som halsbandet trycker mot dessa nerver så höjer du stressen ännu mera och gör hunden extra taggad att ta sig fram till katten. Har den då även en stryplänk på sig så blir det även en obehagskänsla vilket inte gör hunden lugnare.
Så nej, använda halsband för att hålla emot så hunden inte skrämmer kattungen är bara dumt. Avslappning och beröm när hunden gör rätt och är lugn är bästa vägen att gå.

Sen är det såklart olika från hund till hund hur känsliga för stress de är. Men denna hunden ovan är bevisligen stresskänslig och man bör inte använda en metod som ökar stressen…

/Elisa

VildaVittra
1

#8 Det är fler hundar som blir stressade av att bli kopplade vid retningar, än det är att inte vara det.