Kala "sittfläckar"
Hej!
Jag har en liten fråga, det är så att min hona har på bakhasorna en liten kal fläck, ser ut som de uppstått när hon sitter. Har sett liknande kala fläckar på korthåriga hundar på armbågarna och så. Fläckarna är inte irriterade eller något sånt, bara kala. På min hankatt kan man, om man tittar riktigt noga, ana att det kanske är lite tunnare hår på samma plats på bakhasorna, men på min hona är de ganska framträdande. Så till min fråga, har ni sett sådana fläckar på era katter? Jag brukar inte titta så noga på andra katters bakben så jag vet inte om det är något som är vanligt hos korthår/siameser. Och kan man göra något för att få bort dem, smörja med olja eller något?
//Ulrika

Min Moa har också sådana kala fläckar på bakbenen, dock ytterst små, hennes syster Maja har inga! Jag har också undrat vad de kommer ifrån? De verkar inte bli större med åren iallafall och ingen domare har reagerat eller kommenterat över det.
MVH Helena
Mina 2 chokladorientaler har "sittfläckar" Om man smörjer med någe får katten väldigt fäktigt att tvätta bort å då blir det ju stötte "sittfläckar".Det är ett vanligt fenomen. Hundar med dessa "problem" brukar vara de tyngre raserna som drabbas,min stora hund smörjer jag med tassalva så det mjukas upp för där blir det lätt förhårdnader annars. men på katter är det bara pälsen som slits. /Inger

mina små kissar har det. Det är ju troligtvis bortskafd päls av allt sittande!
Har inte tänkt på det direkt. Men är det inte bara hälen som är hårlös?
Kaniner har en hårlös häl, men som normalt täcks över av päls. Sliter de för mycket på den så försvinner skyddet och ibland kan det uppkomma infektioner.
/Elisa
Joda et par av mine har også det. En bitteliten ring..(sånn ca halvparten av en lillefinger negl i størrelse)
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Det har en av mina oxå!

Tack för era svar, då är det inte bara min kisse som har det då 

Båda mina killar har det också