Siames iFokus

Siames

Etiketttillsalu
Läst 1734 ggr
[postmortum91]
0

Hur stor risk/chans?

Hej, i juni får vi hem vår siamesflicka :D
Vi har ingen katt sedan innan, utan bara en hund som är jättesnäll. Vi har fått lovat uppfödaren att om vi märker att hon inte trivs som ensamkatt så ska vi köpa en kattkompis till henne. 

Min fråga är: Hur ofta funkar en siames som ensamkatt, känner ni någon, egen erfarenhet?
Om hon inte skulle trivas, hur märker vi det då?
Om vi skulle behöva köpa en till katt, så vet jag att det är bäst med en artfrände eftersom de är lite speciella vad jag hört, men då borde det väl gå bra med en Balines eller Oriental, för de är väl egentligen siameser fast långhåriga/andra färger?

En till fråga: Har ni någonting ni vill förbereda mig på när det gäller siameser , eller bara berätta något kul om dem? :)

Lejonhjarta
5

Funkar alldeles utmärkt med vilken som helst av kat4 katterna, dvs siames, balines, oriental, seychellois etc. Kan även funka med andra aktiva kattraser.

Finns många sätt dom kan visa det på men bla kissa inne på fel ställe, skrika, äta dåligt, noppra päls på sig… Jag säljer inte till någon som inte har katt innan alt säljer 2 ihop! Har bara hört om en katt från en väns uppfödning som ville vara själv men det är ovanligt.

Lycka till med er kisse, tror inte ni kommer ångra er. Det jag ångrar är att jag inte bytte över till dessa raserna långt tidigare! <3

mis
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde som du i tron att det skulle funka med katten o hunden. I början när kissen var ny och det var mycket att upptäckt i nya hemmet så var hon nöjd ändå. Men när hon ville ha mer kontakt med vovven o gärna ligga hos honom var han inte intresserad. Så hon blev ju väldigt efter oss tvåbenta i stället. Och efter Kastrering blev hon ännu mer kontaktsökande. Så hon fick en kompis i lilla Otis o det var det bästa vi gjort. Det de ger varann kunde inte hunden gett även om han är snäll o så. Så kompis ska de ha!

[postmortum91]
0

Jaha okej. Jag måste ju inte ha en till siames, men jag känner att de måste vara av samma lynne. Vi får väl se hur det går :)

RoxannaS
0

Min mamma har en av mina tidigare balineser som pga privata själ var tvungen att flytta. Han trivs kanon som ensamkatt. Han har också hundkompis. Han får följa med på husvagns semester och gå ut i koppel och har väldigt mycket social kontakt med människor. Han är helnöjd som ensam, trots att han bodde i flock på 5 från början. 🙂

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
AngelsCo
2

Jag har haft Zaza, min gammeltant, som ensamkatt och det har fungerat..okej. Mina kattungeköpare hade sin katt som ensamkatt och det fungerade sådär. 

Zaza blir ett plåster som ska vara nära och som kräver att jag ska ersätta hennes kattkompisar. Gick jag in i duschen (okej, jag duschar väldigt länge, men ändåååå) blev hon sur. Sen fick hon en kompis som hon mobbade ordentligt. Sen blev hon ensamkatt igen. Sen kom Kompisen. Sedan dess har det gått bra. Zaza har mobbat andra katter i omgångar och jag trodde att hon skulle trivas som ensamkatt, men det gör hon inte. Det går, det fungerar, men det blir otroligt påfrestande att inte ha en kompis. Till och med en ragdoll gör henne till en trevligare katt, även om en siames/oriental/sys är att föredra. Att ha henne med en ragdoll fungerade okej, men han var ju inte "så rolig" i hennes tycke. 

Min bästa kompis har en burma, och tidigare två huskatter, som kompis till sin första siames. De var bästa kompisar och lekte hela tiden, tills hon blev för sjuk och till slut fick tas bort. Aby och russian blue KAN fungera (hos mig fungerade det inte, men Tanten var en liten mobbare… tur att hon kom på bättre tankar sen). Bästa och enklaste kompisen är en annan siames/oriental/sys/bal/whatever trekantigt huvud, men det finns andra raser som har liknande temperament och liknande kel- och aktiveringsbehov. 

Min Tant utvecklar ganska lätt magkatarr om hon är ensam, vilket hon inte gör i en fungerande kattgrupp. Hennes tydligaste symptom på att hon är uttråkad och ensam är att hon är extremt klängig och närgången. Extremt. Klängig. 4-cm-ifrån-kroppen-som-max. Sen fick hon Belle som kompis, och hon muttrade (det blir ju alltid mutter när det kommer ny katt och vill bestämma). Belle traskade rakt in och sa "här är jag!". Belle bestämde att hennes plats var rakt över mattes hals (sådär bekvämt i början, men man vänjer sig), och Zaza muttrade och muttrade. Sen insåg hon att man kunde ligga under mattes täcke. Då var allt bra igen :P De blev fantastiskt bra kompisar, och en gång när jag skulle klippa klorna så lät Zaza tydligen så upprörd och misshandlad (jag hade inte ens klippt något, utan Zaza är väldigt vokal i sina åsikter om att bli fasthållen när hon inte får bestämma) så Belle kom till undsättning och bet mig i knäskålen! (det gjorde inte ont, men jag blev lite chockad…)

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[postmortum91]
0

Hmm, jag vill inget annat än att vara ägare till lyckliga husdjur, så det låter som att det får bli en till katt, men kan man vänta i iallafall 3-6 månader efter att hon kommit hit?

RoxannaS
1

Min balines Flinga bor tillsammans med en Devon rex och det funkar kanon. :)

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Proktologi
6

Jag var tvungen att ta bort min sphynx. Har haft siames innan och har oriental nu. Att ha en ensam OSH är.. Förjävligt om jag ska vara ärlig. Då har jag ändå 2 hundar. Jag skulle rekomendera 2 katter. Balines/siames/osh osv är samma ras det är bara hårtyp och färg som skiljer åt typ. Men det är så individuellt. Min katt är helt galen som ensamkatt så jag och en annan uppfödare kollar efter en foderkatt åt mig nu typ.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se