Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 2965 ggr
Anderssonskan
0

Kal fläck o svullen tass?

Upptäckte en nästan kal fläck på min OSH rygg häromdagen och har observerat honom, o ch upptäckte att han slickade lite o sedan drog bort håren själv på ryggen.

I dag så märkte jag att han slickade o bet i sin hö framtass o kollade det och då var tre tår lätt svullna o lite rosa. Och när jag tänker efter så har han nog gjort så i några dagar. Såg inga stickor eller sår men ev en liten självspricka.

Smörjde in med antiseptisk salva och ett fuktomslag och en bebisstrumpa om och tejpade.

Skulle behandla det så hos en mäniska först o kolla innan jag sökte vård.

Nu kanske tassen inte har något med fläcken att göra, men slänger ut frågan o ser om någon upplevt något likande? Tass + fläck eller bara tass eller bara fläck?

Canoodles
0

Knepig kombination…..

Tassen kan jag tänka mig är något insektsbett, de ska ju på och peta på allting :-)))

Fläcken på ryggen har jag egentligen ingen aning om. Har han fått någon vacciation eller någon annan spruta nyligen?

Rovardotters
0

Kan vara insektsbett båda två grejerna.

Det finns insekter som lägger bo under pälsen på utegående katter, finns det något misstänkt i den vägen? Rött och svullet? 

Har han ätit något ovanligt? Är han nykastrerad? Det kan också vara en allergisk reaktion.

Anderssonskan
0

är bara ute på gräsmattan några ggr i veckan, och fläcken är fin, ej röd svullen eller skrovlig. Vi har dock målat mycket på sistone ute, men har inte sett att han fått färg på sig, och då har det handlat om vattenburen färg.

tuska
0

När min Bina blev biten i munnen av en geting eller om det va en humla, började hon bita sej å rycka päls ( hon fick en kortisonspruta å tabletter.).Av smärta kan dom rycka päls  Självsprickan du ser på tassen kan vara infekterat därför rycker din katt pälsen  KAN DET VA SÅ  en teori.   Hårlösa fläckar kan annars bero på så mycket. / Inger

Anderssonskan
0

#4 ja så kan det vara smart!

Vad tror ni om mitt förband på tassen, antiseptiskt salva och så får tassen vara i fred!

Anderssonskan
0

sen när salvan gjort sitt så får sockan vara kvar så han inte biter på tassen så den får läka i fred.

tuska
0

Det jag skulle göra   Om tassen tåna är lika svullen i morgonbitti skulle jag tala med vetrinär många gånger behöver det sättas in en PC kur vid en infektion. tänk på att lördag söndag är det jättedyrt att kontakta vetrinären. Då kan han ju kolla den kala fläcken på ryggen åxå //Inger

Anderssonskan
0

pc kur som vid penecillin?

Jag aktar mig nog för att använda pc i onödan, det används för friskt av vetrinärer tyvärr mot minsta lilla, i sjukvården så är det hårde restriktioner, men inte hos vetrinärerna och tyvär skapar det resistenta bakterier som slår tillbaka även mot mäniskor.

Menar dock inte att du gör det #7

Men än så länge så är jag inte oroad, men goda råd är alltid bra att få :-)

tuska
0

Håller tummarna att din katt är bättre i tassen idag.//Inger

Anderssonskan
0

Tack så mycket Inger

Nja bandaget har hans brorsa dragit av honom o tuggat på 2ggr o sen så har  Frippe bitit frenetiskt på tassen, säkert för att få bort salvan och nu så har det blivit ett litet sår pga av det.

Nu så hade jag på salva och liten kompress och tejpade direkt på pålsen så det sitter kvar. Vet att vetrinärer tejpar direkt på päls just pga att djur drar bort bandage så lätt annars, och man kan ju inte linda hur hårt som helst, så det fick blir tejp. Det såg faktiskt bättre ut i morse så då förbandet fått vara kvar under natten och läka från Frippes tunga.

SÅ jag ger det tid under helgen nu och hoppas på att tejpen får vara kvar….

Han biter heller inte längre på den kala fläcken på ryggen vad jag kan se, så det var nog så att han bet där som du skrev för att det gjorde ont i tassen.

Tack för goda råd föresten Glad

Craz-y
0

vår huskatt är nästan helt kal på magen för att hon slickar där, veterinären sa att det bara är skönhetsfel och att vi ska försöka  leka med henne mkt så hon glömmer bort de..

Anderssonskan
0

Frippes brorsa är en riktig rackarkatt!

Hans största nöje är att försöka slita av Frippe bandaget på tassen o i bland så lyckas han. DÅ morrar han som en tok och leker DÖDA med resterna, knäppa katt haha.

Men har kommit på ett knep som funkar! Smakar pyton och är ofarligt o håller Castor o Frippe borta med deras tunga o tänder, botemedlet heter stoppoväx! Ni vet sådant man har på naglarna, hade hemma o testade med framgång! Hoppas jag nu inte får några arga kattägare på mig Oskyldig men det funkar ju och det får läka i fred och det är ofarligt!