Gamla skruttGuccikatt.
Min gamla Gucci börjar komma upp i åren och hon var nyligen på seniorkoll (heter väl nåt sånt) i samband med att hon fått en liten skada på svansen. Svansen har läkt bra och kollen var det inget fel på. Hon har några kassa tänder men veterinären säger att det inte är akut och att det är en risk att söva ner katten för att dra ut kassa tänder.
Hon gick från att vara en smal kissekatt till att bli en tjockis för några år sedan efter att hennes bästis dog och hon vart deprimerad. De kilona har hon behållit ett tag, fram tills nyligen (Anna - du märkte det tom innan mig när du var här och nu har hon gått ner ännu mer). Hon har alltså gått ner väldigt mycket på kort tid och börjar bli ranglig.
Egentligen är hon inte tanigare än hon var innan viktuppgång och inte smalare än vår andra siames. Men det är den snabba viktnedgången jag är orolig över. Dock är hon piggare och lekfullare än tidigare och hon äter ganska bra.
Vad hade ni gjort? Jag tänker ju Gucci mår bra, äter okej och verkar inte må dåligt hittills av snabb viktnedgång. Jag vill så klart inte hon ska ha ont men att riskera nedsövning för att dra ut tänder när det ändå verkar vara helt OK vill jag ju helst inte om det nu är en risk.
Du hittar massa fina bilder på Iggy Katt och Gucci Katt i min knasiga matblogg http://kaffekokarkokboken.blogg.se. Det finns även ett gäng i min ballongblogg http://ballongkatten.se. Kom in och säg hej!
Händer med människor också och kan vara helt normalt.
Min Holly som blev 14,5 år rasade ganska bra i vikt de sista åren. Men hon var glad och pigg tills hon efter ca två dagars mindre en energi fick gulsot. Jag valde där att ta bort henne och inte utsätta henne för provtagning. Misstänkte att hon kunde haft tumörer i levern.
Men precis som #1 säger så är det inte speciellt ovanligt att både gamla människor och katter går ner i vikt. Holly gjorde det som sagt något år innan hon dog och även mina föräldrars Skogis som är ca 13-14 år rasade i vikt förra året. Men han är lika pigg och glad fortfarande.
Så länge pälsen är fin och hon är glad och pigg, så är det ju bara skönt för henne att vara lite slank den sista tiden av sitt långa liv. 🙂
/Elisa

Jag har en snart 14-årig oriental som har gått från att vara en muskulös kisse till att bli lite ranglig och knotig. Han är en glad katt så jag tror inte att han har ont någonstans, det är nog bara åldrandet med omfördelning av fett och muskler och han äter med god aptit. Man vågar inte ta livet för givet när man lever med en äldre katt men det leder också till att man verkligen ser till att ta vara på stunderna av gos och kel.
Ja, jag tyckte ju att hon var märkbart smalare men också att hon ser fin och välmående ut, men dåliga tänder gör ont så jag hade nog ändå tagit dem, men varit noga med att hon sövs med gas som är mycket lindrigare, hos någon som är duktig på tänder. Anniko på Västra eller Karin på Smådjurskliniken till exempel 🙂
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Tack för kommentarer och tack #4 för bra tips. Ska ringa och snacka med dem!
#2 Så fin <3
Du hittar massa fina bilder på Iggy Katt och Gucci Katt i min knasiga matblogg http://kaffekokarkokboken.blogg.se. Det finns även ett gäng i min ballongblogg http://ballongkatten.se. Kom in och säg hej!
Jag har en ragdoll (Olga) som är 14 år (hon är född 19/12 1999) och hon har i onsdags varit hos Karin på Smådjurskliniken i Göteborg och tagit bort en liten böld i munnen och dessutom gjort iordning sina tänder. Hon drog flera stycken. Jag var väldigt orolig men det gick över förväntan. Hon piggnade till redan samma kväll och äter bra t o m torrfoder. Jag tycker hon är piggare nu än innan. Jag är verkligen tacksam och jag kan verkligen rekommendera Karin. Olga fick dropp innan och sövdes med gas som man skall göra med äldre katter som Anna säger.
Dricker hon mer än innan? Kanske kan ni ta blodprov för att kolla njurarna, om det inte gjordes på "seniorkollen". Det är ju vanligt att de magrar av om njurarna spökar.
Min älskade Issa gick bort i sviterna av tandborttagning, men hon var 18 år och mycket smal i några år innan, så det blev för tufft för henne att klara påfrestningen. I dag ångrar nog hela familjen att vi inte lät henne somna innan istället, men som sagt, hennes liv var inte roligt längre. För Guccis del blir det förhoppningsvis många fler glada, smala dagar att leva rövare på. Att söva med gas låter hoppfullt, ska läsa på om det jag med!
Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus
Säger som de ovan, att väljer du att söva och dra tänder så gör det där de har gas. Sövning är alltid en risk på äldre djur och du bör göra ett blodprov där du kollar lever, njurar och socker innan om du inte gjorde det på seniorkollen.
Personligen hade jag nog inte utsatt min gamla katt för att dra tänder om det inte visade sig att hon verkar ha jätteont. Det borde du märka om du trycker runt hennes mun och på tänder och om hon då försöker dra sig undan.
Speciellt inte efter Smilla som jag tror blev sämre efter senaste sövningen. Hon drabbades av trolig bukspottkörtel inf. (som äldre katter kan drabbas av efter sövning) och jag valde att ta bort henne. Dock ska tilläggas så sövde jag inte henne med gas.
/Elisa
Man måste naturligtvis göra ett blodprov innan det kommer veterinären att göra. Karin gjorde det på Olga och hon hade bra värden annars hade jag inte vågat söva henne. Jag gick till tre olika veterinärer innan jag bestämde mig. Nu är jag ändå tacksam att det är gjort, det är oerhört viktigt att man känner förtroende för veterinären tycker jag. På Smådjursklniken är det dessutom lugnt och inte så många djur samtidigt vilket också är viktigt.
Min gamla siames jag ägde hade PRA (var helblind), atros och hade sina "ups and downs" dock är det viktigt att du kollar njurarna. Min avlivades förra sommaren pga njurarna slutade fungera vilket jag läst är rätt vanligt bland orientaliska raser. Dock så hade min sphynx jättedåliga tänder och honom valde jag inte att söva även om dom lika kunde ha dragit ut dom. Veterinären sa att han inte led av det utan att jag skulle välja bort helfoder av blötmat och köra mer på torrfoder så tänderna fick hålla sig i trim. Jag är lite emot torrfoder men kör på barf så han fick äta kycklingben/vingar, hjärta och massa svårtuggad barf vilket höll tänderna fina och rena från eventuell tandsten som kan lätt uppstå vid hög ålder. Äldre djur tappar tänder av sig Vilket är jättevanligt. Så länge man har koll på eventuella inflammationer :) Jag hade nog inte vågat söva, utan försök hellre hålla dom kassa tänderna i trim istället :)
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se