Bondkatt och oriental?
Hej! Det har kanske skrivits ett sånt här inlägg förut men jag måste fråga, jag har en bondkatt (hane, rätt liten fast han är snart ett år), och funderar på att kanske skaffa en oriental, isåfall siames eller abessinier. Skulle de funka ihop? Han är inte alls aggressiv (när andra katter har hälsat på har han varit väldigt lugn). Men skulle en oriental vara för livlig för honom? Och vad tycker ni skulle passa bäst, siames eller abessinier?
Jag har ingen erfarenhet av aby, men har däremot en oriental och en huskatt hemma. Dem går absolut ihop och kan leva tillsammans och ha behållning av varandra, men det märks att de är olika i sättet. Huskatten vill inte alls ligga i hög och mysa på samma sätt som orientalen och är inte lika intensiv i sina aktiviteter och lekar (ibland till orientalens irritation). Många propagerar för att kat4 och huskatt inte alls är lämpligt pga olikheterna, men jag skulle tro att det har mycket att göra med personligheterna hos individerna att göra också. För vår del skulle vår oriental säkert älska en till av samma sort, frågan är vad som skulle hända med huskatten då.
Tack för svar! :)
#2 jag hade en huskatt och en siames, och det gick fint, fast huskatten blev lite trött på att aldrig få egentid. Sen skaffade jag en siames till och nu är harmonin total! Huskatten får egentid, de andra två verkar tro att de är siamesiska tvillingar. Oxh alla tre sover i hög!
Hej! Jag har en siames och en abessinier ihop, och jag skulle säga att du i så fall borde välja en siames. Ja, siameser är väldigt aktiva, men de är ingenting jämfört med en abessinier… Fulle rulle dygnet runt och de kräver väldigt mycket aktivering, inte som en siames som gärna lägger sig på soffan och myser några timmar. Fast om din bondkatt är en väldigt livlig katt som knappt sitter still på hela dagen och hela natten, då skulle den nog tycka att en abessinier är en mycket bra kompis!! 😃 Håller med #2, det har mycket med individen att göra!
Tack för svar, får se hur det blir!🙂

Vi har en huskatt tillsammans med våra siameser och orientalen och har aldrig varit några som helst problem alls! Han var först i flocken, hade enbart huskatter när jag skaffade första siamesen.
Han är lugn och fin, äldst i gruppen, lägst i rangordningen dock. Men inget som verkar påverka honom. Han lever det glada livet. Dock kan jag säga att han inte leker så mycket med de vuxna siameserna eller orientalen som vi har, men kattungarna har han alltid vart med och "uppfostrat" :) Siameserna och orientalen sover oftast i en grupp medan han sover själv, men har allt kommit på honom sovandes med siameserna ibland med :)