Understimulerad balines?
Hej!
Jag skulle behöva lite tips på leksaker mm till min 1,5 år gamla balines pojke som jag tror har lite långtråkigt på dagarna när vi inte är hemma. Han klöser mycket på våra möbler och har aldrig förstått att man kan vässa klorna på klösträd trots att vi har två mindre modeller hemma. Nu är ett högt klösträd beställt som kommer gå från golvet till taket (kattens no1) + kattmynta spray som jag tänkte spraya in hela trädet med så att han förhoppningsvis blir lockad att riva där istället. Är det någon som har fler tips på hur man lär katten att använda klösträd?
En kompis hade löst problemen bättre än leksaker. Dessa katter vill inte vara ensamma. 🙂
Ang. klösa på annat än träd så vet jag inte hur svårt det är att ändra beteende. Hade han inget klösträd hos er när han flyttade in, eller vet ni om det fanns klösträd hos uppfödaren?
/Elisa
Han har sällskap av en perser dam på 5 år, de brukar busa runt tillsammans och brottas och jagas, men hon är lite av en soffpotatis och inte alls lika aktiv som han är. Men ensam är han inte :)
Vi har alltid haft 2 stycken mindre klösträd som vår perser alltid klöser på. Jag tycker att han borde lära sig av henne för han ser ju att hon alltid klöser där.
Han hade inga klösträd hos uppfödaren,, han är uppvuxen i ett kök och jag såg att stolsdynorna var sönderrivna så det är antagligen så han har fått lära sig att man klöser - på möbler :(
Han är annars väldigt smart (när det inte gäller vart man får klösa och inte) han kan öppna köksluckor och badrumsskåp om det finns någonting där som han vill åt. Han apporterar gärna så fort man kastar leksaker och har en godisleksak som han knuffar på för att få godis. Jag har sett att det finns mer avancerade leksaker där katter ska lirka ordentligt för att få fram godis mm det är någonting sådant som jag skulle vilja ha tips om.
Ok, då har han iallafall sällskap, bra att de leker också. 🙂
Perser är inte lika krävande som en Balines, så det är nog därför han är lite rastlös.
Med tanke på att han inte hade klösträd hos uppfödaren så kan det nog vara svårt att helt vänja honom av med klösandet. Men det kan absolut vara värt att spraya lite på nya klösträdet och locka honom dit.
Det ni kan prova också är att köpa klösbrädorna i papp, de luktar gott och kan kanske locka honom att använda dem.
/Elisa
Grundproblemet är fortfarande att han är ensam. Han behöver en kompis som är siames/balines/oriental/sys som är likasinnad. Leksaker tröttnar dom på.
Ett tips om de klöser på fel ställen är att tejpa dubbelhäftade tejp på soffan tex. Så river de inte där.
Jag håller med. En likasinnad polare vill de ha. När jag skaffade siames nr 2 och 3 blev de så glada och mycket lugnare för de har och göra hela tiden.
Vad gör ni när han klöser där han inte ska klösa? Det kanske handlar om att han vill ha uppmärksamhet och om ni säger till honom så får han ju just detta.
Jag har en väldigt busig siamestjej hemma som klöser på soffan framför husse för att få hans uppmärksamhet, när han säger till henne busar hon med soffan och sen springer iväg i racerfart. Om han ignorerar beteendet så slutar hon med detsamma och går och gör något annat. Hon vet mycket väl var hon får klösa och inte, kanske är det samma med er balines?
Med risk för att vi blir tjatiga, en likasinnad kompis till honom är att rekommendera 🙂
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Ja jag tror också att det är en uppmärksamhetsgrej och jag känner igen det där min kille springer också iväg i racerfart och alla mattor i lägenheter ligger huller om buller när han är färdig.
Han skulle säkert bli glad för en ny kattkompis som är mer som han, och det är väldigt frestande att köpa ännu en katt men vi bor i lägenhet på 71kvadrat och det känns som att 2 katter är tillräckligt på detta utrymme :(
Jag ska prova att köpa en sådan papp klösbräda och se om han gillar dem, ikväll ska vi bygga ihop nya stora klösträdet och vi hoppas att det kanske faller honom i smaken :)
Jag bodde på 54 kvadrat med fem katter. Dessa katter gillar och vara nära och ligga på hög. Inga problem att skaffa en till när ni har så stort. 🙂
/Elisa

#7. 71 kvm är ju stort😊 Jag bor på 53 & jag har tre katter. Går alldeles utmärkt😄

71 kvm är inte ett problem att ha tre katter på, och jag tror precis som alla här inne att det bästa vore om han fick en kompis som pratade "samma språk" som han gör.
Jag har haft ragdoll och OSH tillsammans och det är verkligen inte samma sak, trots att de har sällskap av varandra. Vissa katter klarar det alldeles utmärkt, andra katter behöver någon som förstår deras… behov. Och språk. Din katt verkar vara en sådan som behöver någon som pratar samma språk.
Andra tips är ju dubbelhäftande tejp och fyspray, men kanske också en feliway-adapter i uttaget? Se om det lugnar ned honom lite? Vet inte om det fungerar. Det har varit väldigt varierande reaktioner på feliway hemma hos oss.
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus
Ibland är inte det bästa tipset en ny kattkompis. Det är inte alltid att bara köpa sig en ny katt för att behaga en annan katt. Man kan ha det som rekommendation men man borde ju utöver det ge tips på vad man kan stimulera katten med _utan_ att köpa ett till husdjur.
Det är sant, att skaffa en ny katt är inte lösningen på alla problem, bara nästan 😉
Det finns många sätt att stimulera sin katt på men av erfarenhet anser jag att det finns behov hos de orientaliska katterna som vi människor (och katter av andra temperament) har svårt att tillfredsställa, ofta är en likasinnad kompis ett måste. 🙂
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Fast…någonstans är en kompis det de allra allra flesta orientaler behöver. Det upplyser de allra flesta uppfödare om, och det står på nästan alla sidor som finns om orientaler. Det är ett välkänt faktum. Det finns många sätt att stimulera sin katt på, bland annat att leka med dem mer aktivt. Kanske ge dem fler leksaker där de får leta efter mat och godis. Men den ultimata stimulin är ändå en kompis.
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus
Så kanske det är. Men fram tills dess att det är möjligt så kan man ju ge andra tips på aktivering.

Att inte severa maten helt "öppet" är ett tips! Alltså låta katten jobba för att få sin mat så som den gör i fria livet. Gömma den på olika sätt. Är det torrfoder är det ju lite lätt. Lägga lite på gömställen bla. Ta en skokartong och göra hål i på sidorna så katten får jobba för maten… Att ha fri tillgång alt bara lättvindligt servera maten gör att katten får massa "fritid" att hitta på rackartyg etc som den inte skulle haft om den jobbade för sin mat…